Hjälp kring Whirlpool-BIAB?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare

Hjälp kring Whirlpool-BIAB?

Inlägg av Jäste »

Hej!
Nu har jag inhandlat lite prylar och gjort min första bryggning, ett färdigt recept på en lakritsstout. Jäkla roligt det här, men en lång väntan för att se om det blir drickbart.
Funderingar nu inför nästa IPA-bryggning:
Har en elgryta på 27 liter och tappkran. Trots mäskpåse och ganska små humlegivor i stouten så blev det stopp när jag skulle tappa ur den färdigkylda vörten. Hade ställt upp saftsil och jäshink under. Fick en snabb kylning med spiral, ca 10 min på 10 liter. Funderar nu på whirpool innan tappning till jäshink, men det känns fel att kyla snabbt och sedan dra igång whirpool som sen ska stå i 15-20 min? Då ökar ju risken för infektion väl? Kanske är bättre att börja använda humlepåsar istället?
Har ju Siphon också, men alltid smidigt att tappa via kran.
Någon som kör BIAB och whirlpool?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Re: Hjälp kring Whirlpool-BIAB?

Inlägg av Djonk »

Du kan börja röra om redan när den kyls, visst är det bra att få ner vörten så snabbt som möjligt i hinken men 10-20 minuter hit och dit är inte mycket att oroa sig för. Saftsilen är nog värre då, låter du det sedimentera ordentligt kan du skippa den (brukar snåla själv och klämma ur den sista litern genom saftsil ändå, kanske inte att rekommendera men har inte lett till märkbar infektion än)
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Saint »

I början av min karriär så hällde jag rubbet från grytan ner i saftsilen. Det gick bra så länge jag använde hela kottar. Pellets hade en tendens att stoppa igen ordentligt men det fungerade hjälpligt.
Nu har jag bytt till https://www.ebay.com/itm/Homebrew-Beer- ... :rk:1:pf:0
Den stora istället för BIAB-påse och den mindre hänger jag på sidan och använder för humle. Skillnaden är som natt och dag. Humlekorgen fungerar även med pellets och släpper igenom väldigt lite. Brukar ändå sedimentera i några minuter så att det värsta lägger sig på botten.
Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jäste »

Tack för svar!
Skriv svar