Utrustning för nybryggare

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Nicklert
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 10
Blev medlem: söndag 2019-02-10 20:45

Utrustning för nybryggare

Inlägg av Nicklert »

Hej,

Har gått i brygg tankar nu ett tag. Och efter att ha läst några böcker och gått igenom detta forum så är jag redo att inhandla utrustningen.
Tanken är att jag ska brygga hemma i köket och med BIAB metoden. Följande utrustning tänkte jag inhandla:

Rostfri kittel med tappkran 30 L -
https://shop.humle.se/utrustning/bryggn ... pkran-30-l

Kylspiral 16 m -
https://shop.humle.se/utrustning/bryggn ... piral-16-m

BIAB påse -
https://shop.humle.se/utrustning/bryggn ... e-brew-bag

Mäskroder 88 cm -
https://maltmagnus.se/p/utrustning/bryg ... cm-ek.html

Jäshink 30L (inkl. tappkran) -
https://www.hembryggeriet.se/fermenter- ... ap-and-lid

Jäsrör -
https://maltmagnus.se/p/utrustning/jasn ... asror.html

Flaskfyllare -
https://maltmagnus.se/p/utrustning/flas ... 33-cm.html

Kapsylerare -
https://maltmagnus.se/p/utrustning/flas ... t-eco.html

Hydrometer -
https://shop.humle.se/utrustning/matnin ... ill-120-oe

Våg -
https://shop.humle.se/utrustning/matnin ... g-5-kg-1-g

LCD Termometer (Jäshink) -
https://shop.humle.se/utrustning/matnin ... ter-0-30-c

Termometer (Mäsken) -
https://shop.humle.se/utrustning/matnin ... termometer

+
Kapsyler
Flaskor
StarSan
PBW

Vore kanon om jag kunde få lite feedback på ovanstående, vad har jag missat? Nåt jag borde köpa istället?


MVH
Nicklert
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 80
Blev medlem: onsdag 2016-10-26 20:51
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Utrustning för nybryggare

Inlägg av Humlegatan »

När jag bryggde BIAB använde jag alltid en saftsil för att sila bort humle- och maltrester innan vörten åkte ner i jäskärlet. Jag använder fortfarande denna även om jag numera inte brygger med BIAB. Är nog det enda jag saknar i din lista. BIAB producerar oftast grumligare vört och man kan argumentera för eller emot om det är bra eller inte.
Nicklert
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 10
Blev medlem: söndag 2019-02-10 20:45

Re: Utrustning för nybryggare

Inlägg av Nicklert »

Humlegatan skrev:När jag bryggde BIAB använde jag alltid en saftsil för att sila bort humle- och maltrester innan vörten åkte ner i jäskärlet. Jag använder fortfarande denna även om jag numera inte brygger med BIAB. Är nog det enda jag saknar i din lista. BIAB producerar oftast grumligare vört och man kan argumentera för eller emot om det är bra eller inte.

Tack snälla!
KonnichwaToYous
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 39
Blev medlem: söndag 2016-02-14 15:43

Re: Utrustning för nybryggare

Inlägg av KonnichwaToYous »

Glöm ej slangar och kopplingar till din kran för att kunna koppla den till kylspiralen
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Utrustning för nybryggare

Inlägg av Djonk »

Silikonslang till fyllaren och om du ska flaska så mycket öl kommer du inte ångra en https://shop.humle.se/utrustning/rengor ... ktion-mini och kanske ett flaskträd till. Isolering (liggunderlag) till grytan, induktionsplatta och kanske en distans (https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10112530/ med något under) så att du inte bränner påsen om du behöver värma på.

Om du har en sous vide-stav hemma kan du skippa distansen och få riktigt smidig temperaturreglering på det här viset: https://www.youtube.com/watch?v=ezuQJB_stpo
Har inte testat med mer än 5kg malt men för normalstark öl fungerar det i alla fall. Skulle skippa mäsktermometern och köra med en vanlig, man måste ändå röra om för att få ett bra värde.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Utrustning för nybryggare

Inlägg av Djonk »

Blir klar öl med BIAB också, tar bara lite tid. Lägg till https://shop.humle.se/tillsatser/klarni ... nulat-50-g när ju köper malt, jäst och humle så går det snabbare :)
Nicklert
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 10
Blev medlem: söndag 2019-02-10 20:45

Re: Utrustning för nybryggare

Inlägg av Nicklert »

KonnichwaToYous skrev:Glöm ej slangar och kopplingar till din kran för att kunna koppla den till kylspiralen
Kanon. Lägger till det på min lista. Tack så mycket.
Nicklert
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 10
Blev medlem: söndag 2019-02-10 20:45

Re: Utrustning för nybryggare

Inlägg av Nicklert »

Djonk skrev:Silikonslang till fyllaren och om du ska flaska så mycket öl kommer du inte ångra en https://shop.humle.se/utrustning/rengor ... ktion-mini och kanske ett flaskträd till. Isolering (liggunderlag) till grytan, induktionsplatta och kanske en distans (https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10112530/ med något under) så att du inte bränner påsen om du behöver värma på.

Om du har en sous vide-stav hemma kan du skippa distansen och få riktigt smidig temperaturreglering på det här viset: https://www.youtube.com/watch?v=ezuQJB_stpo
Har inte testat med mer än 5kg malt men för normalstark öl fungerar det i alla fall. Skulle skippa mäsktermometern och köra med en vanlig, man måste ändå röra om för att få ett bra värde.

Tack för tips.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Utrustning för nybryggare

Inlägg av skyking »

Vill du hålla nere startkostnaden kan du överväga att använda kastrull du redan har. Man får iofs då finna sig i betydligt mindre batcher, men man kan å andra sidan komma undan med att kyla i vattenbad.

LCD-termometer på jäshinken är nog inte så nödvändigt heller. Normalt så funkar det att använda samma termometer som man använder när man mäskar, bara lägg den på locket så har du temperaturen där.

Mäskroder vet jag inte om man behöver om man kör BIAB (någon som kör BIAB kanske kan svara), annars bör mäskroder i plast funka bra och blir billigare.

Du bör kanske komplettera med ölbackar. Bortsett från att det gör förvaring av ölen enklare kan man dessutom använda dessa för att placera jäskärlet på vid upptappning. Man kan även använda backen som diskställ om man behöver diska många flaskor vid samma tillfälle.

Någon nämnde slangar, det lär du behöva dels för att koppla hop jäskärl med flaskfyllare och för att överföra vört från kastrull till jäskärl.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Utrustning för nybryggare

Inlägg av Djonk »

Något att röra om med vill man ha, har ett roder i plast men känslan är inte på topp :wink: böjer sig lite av tyngden och värmen.

De gamla flaskorna till drickabackar är tjocka och bra också om man lyckas hitta det.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 684
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Utrustning för nybryggare

Inlägg av Rotsac »

Vore kanon om jag kunde få lite feedback på ovanstående, vad har jag missat?
Kanske 1 extra hydrometer, och mäsktermometer.
Sådana går gärna sönder när man minst anar det:-(
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Utrustning för nybryggare

Inlägg av Djonk »

Just det, ett https://shop.humle.se/utrustning/matnin ... ast-100-ml kan ju också behövas.
Nicklert
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 10
Blev medlem: söndag 2019-02-10 20:45

Re: Utrustning för nybryggare

Inlägg av Nicklert »

skyking skrev:Vill du hålla nere startkostnaden kan du överväga att använda kastrull du redan har. Man får iofs då finna sig i betydligt mindre batcher, men man kan å andra sidan komma undan med att kyla i vattenbad.

LCD-termometer på jäshinken är nog inte så nödvändigt heller. Normalt så funkar det att använda samma termometer som man använder när man mäskar, bara lägg den på locket så har du temperaturen där.

Mäskroder vet jag inte om man behöver om man kör BIAB (någon som kör BIAB kanske kan svara), annars bör mäskroder i plast funka bra och blir billigare.

Du bör kanske komplettera med ölbackar. Bortsett från att det gör förvaring av ölen enklare kan man dessutom använda dessa för att placera jäskärlet på vid upptappning. Man kan även använda backen som diskställ om man behöver diska många flaskor vid samma tillfälle.

Någon nämnde slangar, det lär du behöva dels för att koppla hop jäskärl med flaskfyllare och för att överföra vört från kastrull till jäskärl.

Tack för all hjälp. Du nämnde ölbackar, någon som vet vart man kan få tag på bra sådana?
Nicklert
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 10
Blev medlem: söndag 2019-02-10 20:45

Re: Utrustning för nybryggare

Inlägg av Nicklert »

Tack för all hjälp. Härlig respons.

Tips på bra termometer mottages gärna, en sån billig variant som jag listade ovanför kanske inte är någon bra idé?
Kollade på en 36L kittel utan tapp. Men rekommenderar ni den 30L som jag tog med i min lista?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Utrustning för nybryggare

Inlägg av Djonk »

Ja tappkran är ju trevligt att ha. Finns fler alternativ om du vill ha större: https://www.olkompaniet.se/gryta-35-liter-med-tappkran
Skriv svar