Hej,
Jag tänkte bygga mig en jäskyl av ett gammal kylskåp.
Jag har kollat på antingen en UT300 termostat, men fastnade snabbt för STC-1000 istället.
Sen hittade jag även Mangroves Jack som verkar vara en färdigbyggd STC-1000. Bara plug-and-play?
https://shop.humle.se/utrustning/matnin ... ove-jack-s
Den kostar dubbelt så mycket som STC-1000, men jag tänker att det kan vara värt att få allting helt klart.
För visst måste jag hålla på att koppla ihop en STC-1000 själv med kablar och dylikt?
Sen när det kommer till själva kylskåpsdelen. Tanken är att det ska stå inomhus i en lägenhet, så det kommer ju vara rumstemperatur kring det året runt. Då kanske det räcker med kyla? Alltså ingen värmare, vilket i sin tur att det kanske räcker med en UT300?
Behöver jag göra någonting mer med kylskåpet förutom plugga in det till termostaten? Efter mycket sökande i forumet så hittar jag mycket hemmabyggen där folk meckar med kylskåpets termostat, kopplar in STCn direkt där osv.
Jag vill göra det så enkelt som möjligt för mig, men få en jäskyl som klarar -1/0 gradigt till ca 15-16 grader för lagerjäsning.
Vad bör jag tänka på innan jag ger mig ut på jakt på prylar?
STC-1000 eller Mangroves Jack ?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
Robbelibobbelibobban
- Delmäskare

Re: STC-1000 eller Mangroves Jack ?
Jag köpte en st1000 eftersom den andra var slot, an annars hade jag köpt Jack's. Det är bara att plugga in Kylen I uttaget och tejpa proben mot jäskärlet Sen ställer du kylen på kallaste läget.
En st1000 måste du bygga med kablar o Grejer men det går på 20 minuter och är knappast speciellt svårt, grundläggande elkunskaper räcker. Googla så minns det mängder av scheman att gå efter.
En st1000 måste du bygga med kablar o Grejer men det går på 20 minuter och är knappast speciellt svårt, grundläggande elkunskaper räcker. Googla så minns det mängder av scheman att gå efter.
Okej!
Tack för ett snabbt svar. Det kanske får bli en sväng till Humlegårdens lager i eftermiddag då.
Och en rejäl runda på blocket i jakt på kylskåp.
Men visst klarar jag mig egentligen på en UT-300 om jag inte behöver värma kylskåpet? (eftersom att det ska stå i en lägenhet).
Eller finns det någon annan fördel med STC-1000 förutom 2 uttag jämfört med UT-300?
Tack för ett snabbt svar. Det kanske får bli en sväng till Humlegårdens lager i eftermiddag då.
Och en rejäl runda på blocket i jakt på kylskåp.
Men visst klarar jag mig egentligen på en UT-300 om jag inte behöver värma kylskåpet? (eftersom att det ska stå i en lägenhet).
Eller finns det någon annan fördel med STC-1000 förutom 2 uttag jämfört med UT-300?
Inkbird 310t
https://www.ebay.com/itm/Inkbird-ITC310 ... SwSlBY2NC5
Har i alla fall beställt en.
Kolla youtube. Man kan lägga in ett schema så det sköter sig själv.
https://www.ebay.com/itm/Inkbird-ITC310 ... SwSlBY2NC5
Har i alla fall beställt en.
Kolla youtube. Man kan lägga in ett schema så det sköter sig själv.
-
Robbelibobbelibobban
- Delmäskare

Fördelen är att du kan värma om du vill det. Ñär jag köpte så skulle jag bara kyla och tänkte inte använda värmefunktionen men nu så har jag den till värme. Framtidssäkrat.
Om du bygger själv så planera hur det ska vara med uttag och låda innan du bygger.
Du behöver en låda, 2 uttag, kabel, stickpropp, kopplingsklämmor, ev något att montera allt på och dragavlastningar. Jag använde en blå strippa och en röd för att markera kallt/varmt.
Stc går att flasha för bryggningsändamål också tror jag men jag har orginalet och det duger gott.
Om du bygger själv så planera hur det ska vara med uttag och låda innan du bygger.
Du behöver en låda, 2 uttag, kabel, stickpropp, kopplingsklämmor, ev något att montera allt på och dragavlastningar. Jag använde en blå strippa och en röd för att markera kallt/varmt.
Stc går att flasha för bryggningsändamål också tror jag men jag har orginalet och det duger gott.