Enbart maltextrakt för humle-experiment
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Enbart maltextrakt för humle-experiment
Hejsan!
Jag och min sambo är nya i hembryggningsvärlden. Har precis bryggt våra två första öl och är här för att stanna.
Saken är den att vi är extremt frälsta i NEIPA, fruktiga dubbel-ipor och West Coast-ipor och vill lära oss allt vi kan om alla humlesorter som hjälper till att frammana de här öltyperna. Vi har bestämt oss för steget att öka kvantiteten av våra bryggningar men minska mängden öl och brygga många 5-literssatser och experimentera hejvilt med olika humlesorter.
Jag har kommit fram till att jag skulle vilja brygga en drös 5-liters och använda endast maltextrakt för att göra processen så smidig som möjligt och fokusera på just humlen. Förstår att ölets kropp och komplexitet inte fullt kommer rå på exempelvis helmaltsbryggning men jag skulle behöva råd för att åtminstone komma så nära som möjligt. Vilken mängd/typ av maltextrakt skulle ni rekommendera per 5-litersbatch om jag vill ha en fruktig ipa på runt 6 %? Är det möjligt att sikta på en fylligare dipa på runt 8 % genom enbart maltextrakt?
Något annan heads-up ni skulle lägga ut om vi tog oss an ovanstående plan?
Tusen tack på förhand!
Jag och min sambo är nya i hembryggningsvärlden. Har precis bryggt våra två första öl och är här för att stanna.
Saken är den att vi är extremt frälsta i NEIPA, fruktiga dubbel-ipor och West Coast-ipor och vill lära oss allt vi kan om alla humlesorter som hjälper till att frammana de här öltyperna. Vi har bestämt oss för steget att öka kvantiteten av våra bryggningar men minska mängden öl och brygga många 5-literssatser och experimentera hejvilt med olika humlesorter.
Jag har kommit fram till att jag skulle vilja brygga en drös 5-liters och använda endast maltextrakt för att göra processen så smidig som möjligt och fokusera på just humlen. Förstår att ölets kropp och komplexitet inte fullt kommer rå på exempelvis helmaltsbryggning men jag skulle behöva råd för att åtminstone komma så nära som möjligt. Vilken mängd/typ av maltextrakt skulle ni rekommendera per 5-litersbatch om jag vill ha en fruktig ipa på runt 6 %? Är det möjligt att sikta på en fylligare dipa på runt 8 % genom enbart maltextrakt?
Något annan heads-up ni skulle lägga ut om vi tog oss an ovanstående plan?
Tusen tack på förhand!
Re: Enbart maltextrakt för humle-experiment
Bilden visar ett exempel på hur jag tänker hittills. Återigen: erfarenhetsnivån är minimal men det här kanske åtminstone kan ge en fingervisning mot vad jag försöker uppnå. Frågor jag ställer mig:
* Är 30 minuter en rimlig koktid för slutligen fem liter vört?
* På en så liten batch - kan jag koka allt samtidigt och sedan kyla ner en färdig 5-litersvört till ca 21 grader eller gör jag bäst i att ändå blanda en mindre kokning med kallvatten i jäskärlet efter nedkylning?
* Har även Mosaic och Citra som kan användas till bittergiva, klokare drag än Nelson/Galaxy?
* Bör jag använda ännu mer humle för att komma åt något i stil med en "humlebomb" och/eller ska jag fördela mer av humlen mot den senare delen av bryggningen?
Något som har erfarenhet från liknande projekt?
Ursäkta mina smattrande frågor men misstänker att det finns en del kunskap där ute
* På en så liten batch - kan jag koka allt samtidigt och sedan kyla ner en färdig 5-litersvört till ca 21 grader eller gör jag bäst i att ändå blanda en mindre kokning med kallvatten i jäskärlet efter nedkylning?
* Har även Mosaic och Citra som kan användas till bittergiva, klokare drag än Nelson/Galaxy?
* Bör jag använda ännu mer humle för att komma åt något i stil med en "humlebomb" och/eller ska jag fördela mer av humlen mot den senare delen av bryggningen?
Ursäkta mina smattrande frågor men misstänker att det finns en del kunskap där ute
* 30 minuter kan vara i lägsta laget, men det beror snarare på avdunstning av eventuell DMS än något annat.TommyK skrev:Bilden visar ett exempel på hur jag tänker hittills. Återigen: erfarenhetsnivån är minimal men det här kanske åtminstone kan ge en fingervisning mot vad jag försöker uppnå. Frågor jag ställer mig:
* Koka allt och kyl, troligen kommer du få så mycket avdunstning att du ändå måste spä med kallvatten vid kylning. 21C är alldeles för varmt. Sikta på 15-17C som temperatur för jästning. (Pitch)
* Bittergiva kör du med den som har mest alfasyra. Du kommer ändå bomba denna med humle så eventuella fina smaker som kommer med från bittergivan är nog inte kännbara,
* För NEIPA ska du köra endast bittergiva eller/och 0-giva och hopstand på 30-60 min. Med 5 liter så kommer temperaturen sjunka rätt fort när spisen stängs av så jag skulle köra bittergiva, men inte full bittergiva då den ligger med i hopstand. Torrhumling bör vara mer, typ 10g/l och för NEIPA sker den i primäern , typ dag 2 för dig. Med den lilla satsen kan du nog torrhumla dag 4 annars.
En sak att tänka på är att du inte kan styra utjäsningen i vörten med endast extrakt som med mäskning. Så en risken finns att du får Brut-IPA istället för NEIPA.
Lycka till.
Jag har testat att koka i endast 30 minuter ett antal (5-10?) gånger och inte känt några felsmaker alls, inte ens med pilsnermalt. Kanske att jag har haft tur men jag tror att även Brülosophys experiment gav liknande resultat.
Kan tillägga att jag även testat att mäska i 30 minuter och visst förlorar man några pinnar men absoluta merparten av sockret är utvunnet redan efter 30 minuter. Minns inte exakta värden men det handlade inte om många procent. Kanske bra att känna till om man behöver göra en raketbryggning, bara att slänga i några nävar malt till.
Har jag fått fel för mig? Är inte maltextrakt redan färdigkokt vid tillverkningen? Detta borde innebära att DMS redan är avdunstat. Dessutom om man kör med torkat maltextrakt borde DMSet ha avdunstat i torkningen i vilket fall som.Bee skrev: * 30 minuter kan vara i lägsta laget, men det beror snarare på avdunstning av eventuell DMS än något annat.
Däremot kan det ju givetvis vara så att man måste koka tillräckligt länge för att kunna få med alla humlegivor.
Jag skall inte ge något svar. Jag funderar också i liknande banor, men tänker på mer än att bara experimentera med humlingen. Däremot tänker jag att om man har möjlighet att köra parallella jäsningar kan man kanske köra split-batcher? Det blir iofs långa bryggdagar och lite extra tid för mäskningen. Tanken är att man mäskar och sen lakar ut i ett upptappningskärl och sen tar den långa processen att koka upp all vört (några liter åt gången). Eventuellt med tanke på att man har mindre mängd så kan man kanske koka parallellt till viss utsträckning (när jag började brygga så kokade jag ändå vörten i två grytor).TommyK skrev: Jag har kommit fram till att jag skulle vilja brygga en drös 5-liters och använda endast maltextrakt för att göra processen så smidig som möjligt och fokusera på just humlen. Förstår att ölets kropp och komplexitet inte fullt kommer rå på exempelvis helmaltsbryggning men jag skulle behöva råd för att åtminstone komma så nära som möjligt. Vilken mängd/typ av maltextrakt skulle ni rekommendera per 5-litersbatch om jag vill ha en fruktig ipa på runt 6 %? Är det möjligt att sikta på en fylligare dipa på runt 8 % genom enbart maltextrakt?
En annan tanke är att om man nöjer sig med torrhumling så kan man ju splitta batchen efter koket.
En annan tanke jag har funderat på är att använda BIAB och andra genvägar för att minska tiden som går åt till mäskning.
@skyking, så är det nog. Det var en brasklapp, men man behöver nog en bittergiva iallafall.
Tycker att det låter som en bra idé att använda maltextrakt om man inte bryr sig om den extra kostnaden, speciellt för NEIPA eftersom man kan strunta i bittergiva och bara koka upp vörten. Spar massor med tid och det går att experimentera med humle och jäst.
För IPA/DIPA är det ungefär lika effektivt att mäska och sen dela upp i split batch som skyking är inne på - kanske köra med samma bittergiva och variera med 0-giva/hopstand/torrhumling på samma sätt så slipper man flera kok.
För IPA/DIPA är det ungefär lika effektivt att mäska och sen dela upp i split batch som skyking är inne på - kanske köra med samma bittergiva och variera med 0-giva/hopstand/torrhumling på samma sätt så slipper man flera kok.
Senast redigerad av Djonk den fredag 2019-01-25 13:57, redigerad totalt 1 gång.
Ahh, extrakt! Vilket hjärnsläpp, missade det totalt trots att det står ett antal gånger. Där ser man vikten av att läsa hela tråden och inte bara det sista inlägget.
Då behöver man ju inte mäska alls och knappt koka om man bara kör hopstand.
Då behöver man ju inte mäska alls och knappt koka om man bara kör hopstand.
Ett stort tack för tiden ni lägger ner, uppskattas enormt.
Många bra tips som jag tacksamt tar med mig, att pitcha jästen i något lägre temperatur än jästemperatur var en mycket viktig notering, har läst på om detta nu och ser vilka problem man kan undvika.
Fick mig även en mysig googling av "Brut Ipa" som var ett nytt fenomen för mig - antar att en sådan måste testas att drickas men håller mig hellre till säkrare kort här i början.
Då jag planerade att jäsa två kärl samtidigt så är jag faktiskt rent utrustningsmässigt redo för split batch-idén som jag definitivt ska överväga. Vilka fördelar skulle ni säga att jag kan förvänta mig av denna förutom den ekonomiska? Min ölkostnad de senaste två åren har varit orimliga (har man förälskat sig i Stigbergets öl på det sätt vi gjort är det bara att slanta upp...) vilket gör att extrakostnaden i början för att köra extrakt hela vägen är en icke-sak.
Många bra tips som jag tacksamt tar med mig, att pitcha jästen i något lägre temperatur än jästemperatur var en mycket viktig notering, har läst på om detta nu och ser vilka problem man kan undvika.
Fick mig även en mysig googling av "Brut Ipa" som var ett nytt fenomen för mig - antar att en sådan måste testas att drickas men håller mig hellre till säkrare kort här i början.
Då jag planerade att jäsa två kärl samtidigt så är jag faktiskt rent utrustningsmässigt redo för split batch-idén som jag definitivt ska överväga. Vilka fördelar skulle ni säga att jag kan förvänta mig av denna förutom den ekonomiska? Min ölkostnad de senaste två åren har varit orimliga (har man förälskat sig i Stigbergets öl på det sätt vi gjort är det bara att slanta upp...) vilket gör att extrakostnaden i början för att köra extrakt hela vägen är en icke-sak.
http://beerandwinejournal.com/fermentability-extract-i/ går in på kanske det viktigaste, man har mer kontroll med helmalt men du kan styra mycket med delmäsk, jästval och tillsatser som socker/maltodextrin.
Idag gjorde jag den första helextraktsbryggningen och var nöjd med helheten av proceduren även om jag misstänker att jag ställde till det med vattenmängden och kan ha fått ett för högt OG.
Recept:
1 kg Extra Light Muntons Extract
1 kg Light Muntons Extract
200 g Wheat Malt Extract Muntons
20 g Mosaic i hopstand 30 min
20 g Citra i hopstand 30 min
20 g Nelson i hopstand 30 min
30 g Mosaic under 7 dagars torrhumling
30 g Citra under 7 dagars torrhumling
30 g Nelson under 7 dagars torrhumling
11,5 g Safale S-04
Planerad volym i jäskärl: 10 liter
Planerad ABV: 7,1 %
Planerad OG: 1.073
Tillvägagångssätt:
1. Tillsatte all maltextrakt i 11 liter vatten (blev 12 liter med malten), kokade upp och lät koka i 20 minuter
2. Stoppade kokningen och hällde i humlen och lät vila med fyra försiktiga omrörningar under 30 minuter. Startade på 95 grader och slutade på runt 75 under tiden
3. Lyfte ner grytan i diskhons vattenbad med locket på och började kylningen. Ville kyla ner till runt 19 grader för att sätta jästens starttemperatur. Kylningen tog ungefär en timme
4. När kylningen var klar kollar jag OG och får värdet bilden visar
5. Silar ner vörten i jäskärlet och märker att vörten landat på 8,5 liter
6. Fyller på med 1,5 liter vatten till totalt 10 liter i jäskärlet, tillsätter jästen och syresätter ordentligt genom skakning av carboy:en (plast)
7. Ställer in jäskärlet i garderoben där den ska få jäsa i 19 grader under tre dagar där jag sedan planerar att höja temperaturen till 21 grader
Så, vad säger ni rutinerade rävar om den här bryggningen och varför fick jag det höga OG:et? Tog ingen ny OG efter de tillsatta 1,5 liter jag spädde med, hur mycket kan det ha påverkats? Finns det något jag ska vara extra uppmärksam på under jäsningsprocessen?
Tack för all hjälp och tack på förhand för eventuell ytterligare hjälp!
Recept:
1 kg Extra Light Muntons Extract
1 kg Light Muntons Extract
200 g Wheat Malt Extract Muntons
20 g Mosaic i hopstand 30 min
20 g Citra i hopstand 30 min
20 g Nelson i hopstand 30 min
30 g Mosaic under 7 dagars torrhumling
30 g Citra under 7 dagars torrhumling
30 g Nelson under 7 dagars torrhumling
11,5 g Safale S-04
Planerad volym i jäskärl: 10 liter
Planerad ABV: 7,1 %
Planerad OG: 1.073
Tillvägagångssätt:
1. Tillsatte all maltextrakt i 11 liter vatten (blev 12 liter med malten), kokade upp och lät koka i 20 minuter
2. Stoppade kokningen och hällde i humlen och lät vila med fyra försiktiga omrörningar under 30 minuter. Startade på 95 grader och slutade på runt 75 under tiden
3. Lyfte ner grytan i diskhons vattenbad med locket på och började kylningen. Ville kyla ner till runt 19 grader för att sätta jästens starttemperatur. Kylningen tog ungefär en timme
4. När kylningen var klar kollar jag OG och får värdet bilden visar
5. Silar ner vörten i jäskärlet och märker att vörten landat på 8,5 liter
6. Fyller på med 1,5 liter vatten till totalt 10 liter i jäskärlet, tillsätter jästen och syresätter ordentligt genom skakning av carboy:en (plast)
7. Ställer in jäskärlet i garderoben där den ska få jäsa i 19 grader under tre dagar där jag sedan planerar att höja temperaturen till 21 grader
Så, vad säger ni rutinerade rävar om den här bryggningen och varför fick jag det höga OG:et? Tog ingen ny OG efter de tillsatta 1,5 liter jag spädde med, hur mycket kan det ha påverkats? Finns det något jag ska vara extra uppmärksam på under jäsningsprocessen?
Tack för all hjälp och tack på förhand för eventuell ytterligare hjälp!
Kan vara lite ojämnt fördelat socker eftersom det fick vila nästan orört i 90min. Jag brukar röra om och ta mitt prov direkt efter koket - viktigt att man kyler provet till ~20C eller justerar värdet efter temperaturen med t.ex. https://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/
Så lite svårt att säga vad det hamnade på egentligen efter spädning, men borde inte bli tokstarkt åtminstone. Om du inte har kran på carboyn kan det vara värt att köpa något sånt här: https://shop.humle.se/utrustning/matnin ... provtagare för att dubbelkolla nästa gång.
Så lite svårt att säga vad det hamnade på egentligen efter spädning, men borde inte bli tokstarkt åtminstone. Om du inte har kran på carboyn kan det vara värt att köpa något sånt här: https://shop.humle.se/utrustning/matnin ... provtagare för att dubbelkolla nästa gång.
Tack för tipset med provtagaren, då jag spontant föredrar jäsning i carboy före hink beställer jag en omedelbart.
Jäsningen har startat kraftfullt till min glädje men en smärre panik uppstod när jag ser att den blivit väl stark och jäser upp i jäsröret och ut ur kärlet. Har läst på en del nu och förstår att det inte är något att vara orolig över men vill försöka lösa det efter bästa förmåga. Vill göra lösningen där jag kopplar slang till gummiproppen och sätter den i en behållare med Star San men har tyvärr inte slangar för detta. Bytte jäsrör omedelbart men bilden visar det nya jäsröret efter ungefär 30 minuter så jag fortsätter ha problem att kontrollera det hela. Enligt den påklistrade temperaturmätaren på kärlet är yttertemperaturen 21 grader vilket bör innebära något varmare temperatur inne i kärlet.
Så till min fråga: borde jag kyla ner det hela en aning och dra ner jästemperaturen några grader eller ska jag låta jäsröret fortsätta utmanas?
Jäsningen har startat kraftfullt till min glädje men en smärre panik uppstod när jag ser att den blivit väl stark och jäser upp i jäsröret och ut ur kärlet. Har läst på en del nu och förstår att det inte är något att vara orolig över men vill försöka lösa det efter bästa förmåga. Vill göra lösningen där jag kopplar slang till gummiproppen och sätter den i en behållare med Star San men har tyvärr inte slangar för detta. Bytte jäsrör omedelbart men bilden visar det nya jäsröret efter ungefär 30 minuter så jag fortsätter ha problem att kontrollera det hela. Enligt den påklistrade temperaturmätaren på kärlet är yttertemperaturen 21 grader vilket bör innebära något varmare temperatur inne i kärlet.
Så till min fråga: borde jag kyla ner det hela en aning och dra ner jästemperaturen några grader eller ska jag låta jäsröret fortsätta utmanas?
Har läst på en del om open fermentation och undrar nu om mitt bästa drag egentligen skulle vara att avlägsna både jäsrör och "gummipropp" och låta carboy:en stå öppen i garderob under ett par dagar...?