Jäsningen kommer inte igång (lager).

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
googafloop
Satsbryggare
Satsbryggare

Jäsningen kommer inte igång (lager).

Inlägg av googafloop »

Tjenare hörni. Jag och min polare körde i tisdags igång med vår tredje bryggning. Vi har tidigare gånger gjort ale men bestämde oss nu för att prova på att brygga en lager. Allt gick till synes bra och OG hamnade på 1.052. Jästen (Mangrove Jack's M76 10gram) slogs i vid ca 17°C direkt från påse (vi gjorde ingen förkultur) i en sats på 25 liter. Jäshinken ställde vi därefter i en temperatur på ca 9°C.

Nu har det gått två dagar och det finns inget tecken på att jäsningen ska ha kommit igång och jag börjar fundera på alla möjliga saker vi kan ha gjort fel, så jag bestämde mig för att fråga er. Var det dumt att inte göra en förkultur? Kan desinfektionsmedlet hämma jästen? Det var nämligen så att det var skum kvar i hinken från desinfektionsmedlet (star san.) Tack på förhand :)
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Re: Jäsningen kommer inte igång (lager).

Inlägg av Djonk »

Handlar nog bara om att det var för lite jäst, tar längre tid då. Man brukar rekommendera dubbelt så mycket för lager, har väl med den låga temperaturen att göra.

Vörten späder skummet från star san så att det inte gör något att det är kvar, fungerar bara i tillräckligt hög koncentration.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Jag har läst många liknande vittnesmål om sega jäststarter med Mangrove Jacks produkter. Men nästan aldrig med Fermentis.
googafloop
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av googafloop »

Okej, jag behöver alltså inte oroa mig ännu? Antar att jäsningen hade startat snabbare om och fick tummen ur och orkade göra en förkultur?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

googafloop skrev:Okej, jag behöver alltså inte oroa mig ännu? Antar att jäsningen hade startat snabbare om och fick tummen ur och orkade göra en förkultur?
Tja, det är aldrig bra med en seg jässtart. En poäng med torrjäst tycker jag är att den är enkel att använda; längre hållbarhet, man slipper förkultur och man får en snabb jässtart och jäsning. Detta verkar ju inte riktigt gälla för Mangrove Jack dock.

Mitt tips är att byta till Fermentis torrjäster, alternativt använda flytande jäst när du ändå verkar vara villig att göra förkultur.
simonarvestrand
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av simonarvestrand »

testade en mangrove på en impstout för nån månad sedan. den kom igång fort och va mer drag i än jag sett i något annat.
jäste dock inte ut så långt som jag hade hoppats på men jösses va det bubblade
googafloop
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av googafloop »

ekstedt skrev: Tja, det är aldrig bra med en seg jässtart. En poäng med torrjäst tycker jag är att den är enkel att använda; längre hållbarhet, man slipper förkultur och man får en snabb jässtart och jäsning. Detta verkar ju inte riktigt gälla för Mangrove Jack dock.

Mitt tips är att byta till Fermentis torrjäster, alternativt använda flytande jäst när du ändå verkar vara villig att göra förkultur.
Ska bara meddela att jäsningen nu är igång med ca en bubbla i halvminuten. Har tidigare använt fermentis alejäster och fått betydligt snabbare jässtarter så det stämmer nog det du säger. Har dock använd mangroves jäster till diverse annat, bland annat mjöd helt utan problem. Men när det gäller torrjäst så rekommenderar du alltså fermentis produkter?
googafloop
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av googafloop »

Om man vill få igång ett långsamt jässtart, skullr det i så fall skada att ha i en annan stam? Har nämligen en påse från fermrnstos liggandes
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Djonk »

Nej det gör inte skada, blir lite annorlunda av att blanda jäst bara.. men nu när det hela har börjat bubbla är det ju redan igång, skulle låta det vara.
Skriv svar