Keezer bygge, funker china grejer?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Keezer bygge, funker china grejer?
Planerar ett keezer bygge med 5 eller 6 kranar. Kranarna hade jag tänkt mig perlick 650ss med flödesreglering för att slippa sytråd m.m. Corneliusfat har jag antagligen fått tag på gratis dock lär dom behöva renovering då dom legat under en husgrund i 10 år, kolsyreflaska köpes i Sverige. Övrigt material som gasfördelare, regulator, nipplar, kopplingar tänkte jag ta från China då det är är under halva priset mot att köpa i Sverige. Någon som vet om kvallen är ok överlag? På detta sätt kommer jag kunna bygga en keezer med 5 eller 6 perlick kranar samt en fast monterad mottrycksfyllare (pegas kopia) för runt 10 K vilket känns som en lottovinst. Skall jag satsa på det!?
Re: Keezer bygge, funker china grejer?
Kan bara uttala mig om kranarna och Perlick 650ss är kanonbra!
Tror inte du kommer att ångra det köpet även om det tydligen kommit en uppstickare på sista tiden. Minns ej namnet men det finns en tråd om dom här och många jämför dom med Perlick, dessutom var dom billigare och hade en del roliga tillbehör. Kranar och kanske regulatorn är det viktigaste och jag är tveksam till kinagrejer där. Har själv en AGA och den funkar som man kan förvänta sig, men hade gärna bytt manometern för det är lite svårt att läsa av ett exakt tryck på skalan som går till 10 bar. Testade med extra regulatorer från Feltema för att kunna justera varje fat individuellt och dom satte jag en ny manometer på som bara går till 2 bar så det blev betydligt lättare att finjustera. Kan rekommenderas!
Tror inte du kommer att ångra det köpet även om det tydligen kommit en uppstickare på sista tiden. Minns ej namnet men det finns en tråd om dom här och många jämför dom med Perlick, dessutom var dom billigare och hade en del roliga tillbehör. Kranar och kanske regulatorn är det viktigaste och jag är tveksam till kinagrejer där. Har själv en AGA och den funkar som man kan förvänta sig, men hade gärna bytt manometern för det är lite svårt att läsa av ett exakt tryck på skalan som går till 10 bar. Testade med extra regulatorer från Feltema för att kunna justera varje fat individuellt och dom satte jag en ny manometer på som bara går till 2 bar så det blev betydligt lättare att finjustera. Kan rekommenderas!
-
Andreashaggstrom
- Vattenbehandlare

Uppstickaren heter Intertap. Jag gillar den
Ärlans hembryggeri
Kollade på Intertap och jag blev helt såld! Skrotar tanken på pelick på engång och dessutom är ju intertapen mycket billigare! Tack för tipset!
Vad jag sett så kräver intertapp sina egna bakstycken... kan ha fel men kolla en extra gångone__hand skrev:Kollade på Intertap och jag blev helt såld! Skrotar tanken på pelick på engång och dessutom är ju intertapen mycket billigare! Tack för tipset!
(har med fjädern att göra tydligen)
// Jonas
-
Andreashaggstrom
- Vattenbehandlare

Jag köpte bakstycke på samma sida som kranen och det funkade bra. Har man flödesreglerarkranen kan man för övrigt inte ha fjädern.
Ärlans hembryggeri
Fortfarande nöjd med kranen?Andreashaggstrom skrev:Jag köpte bakstycke på samma sida som kranen och det funkade bra. Har man flödesreglerarkranen kan man för övrigt inte ha fjädern.
Vilken sida köpte du den från?
Jag har nu testat FC kranen på annat bakstycke och det fungerar. Riktigt grym kran får jag säga också samt roliga tillbehör!!
// Jonas
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Kul att du är nöjd med grejerna du säljer.
Snygg webbutik med lite allt möjligt, miniregulatorn ser väldigt smidig ut.
Tackar! Men testet kom här i från... där av svaretPilsnerkokaren skrev:Kul att du är nöjd med grejerna du säljer.
(point taken
// Jonas
Verkar som om en del har haft lite problem med kranarna.
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php? ... t=intertap
Finns en lösning på det problemet så man kan säga att det är löstDrake skrev:Verkar som om en del har haft lite problem med kranarna.
// Jonas
Ok, har inte läst hela tråden igen. Vad var lösningen?
Jag vet inte om det framgår i tråden rätt och slätt men det är för varm öl helt enkelt.Drake skrev:Ok, har inte läst hela tråden igen. Vad var lösningen?
Jag har dubbelkollat med tillverkaren och de rekommenderar i alla fall låg temp gärna kring 2 grader samt längd på slangar, de ska vara mellan 2-5m beroende på diameter... för att börja med.
// Jonas
2 grader? Man ska ju kunna dricka ölen också utan att tänderna spricker! Och jag förstår inte varför slanglängden har betydelse när man har kompensatorkranar. Nä, då känns det bättre att lägga ett par hundringar till på riktiga Perlick som man vet funkar.