För tidig flaskning? (Lågt FG..)

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Hundkoja
Satsbryggare
Satsbryggare

För tidig flaskning? (Lågt FG..)

Inlägg av Hundkoja »

Hej Bryggare!

Halkade över Lindhs "Brygga öl" i en bokhandel för nån vecka sen och hoppade genast på brygga öl (Med BIAB-metoden).
Min första bryggning är redan (ner i jäskärlet iallafall) avklarad, en Pale Ale (Introduktionsreceptet i boken), och nu mitt första foruminlägg här!

Hade sedan gammalt en oanvänd vinkyl, som passade precis för en jäshink med rör. Där har den puttrat på 18 grader i 5 dagar, och sedan 9 dagar i 20 grader.
Det slutade puttra i jäsröret redan efter 4-5 dagar, men jag lät den stå.

OG (Beräknat och träffat) var 1050.
Beräknat FG ca 1010 enligt receptet.
Jag har mätt några gånger efter dag 5 och mitt öl ligger på 1025 FG sedan dess (Även fast jag höjde tempen efter dag 5 med 2 grader).

Jag har försökt läsa på om det här med att man inte kommer ner till önskat FG, och hamnat alltid på trådar med kommentarer om att det kan innebära flaskbomber om man flaskar öl som inte nått det.
Jag har inga problem med att mitt ABV hamnar på 3.2% och det blev en folkpangare istället för starköl, jag har säkert gjort 500 fel under mäsk & kok så jag är bara glad att det ö.h.t smakar öl (vilket det faktiskt gör, om än lite brödigt nu utan kolsyra) :)

Så min fråga är:

När är det "farligt" att flaska öl med för högt FG (kontra sitt OG. med potentiella flaskbomber i åtanke)?

Hoppas alla förstår vad jag är ute efter, kanske är otydligt. Säg till isåfall! :)

MVH
Petter
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: För tidig flaskning? (Lågt FG..)

Inlägg av Alex_08 »

Det beror helt på om det höga FG beror på mäskningen (hög temperatur, mycket ojäsbart socker), Eller om det är jästen som tröttnat.

Är det ojäsbart socker spelar det ingen roll, jästen kommer inte börja käka det sockret i flaskan heller, utan kommer mumsa i sig priming sockret och sen tacka för sig..

Svårt att vara säker på vilket det kan vara, men du kan ju testa att öka tempen lite till, ställ den i rumstemp och kolla om det kommer igång.
Fortsätter det ligga stabilt på FG så e det bara att flaska folkölen. Du kan då när du flaskar fylla en rengjord och desinficerad PET flaska på en halfliter, Fyll den halvvägs och "knyckla" ihop den lite.
Då har du en måttstock för hur mycket tryck det blir i dom andra. Ställ dom andra i någonting vattentätt och täck med en handuk ifall olyckan är framme.

*EDIT: Läste lite nogrannare.. Litet tips: Höj tempen precis efter krausen nästa bryggning. För annars kommer tempen att gå ner när jäsningen avtar i effekt. Tumregel att aldrig sänka jästempen :D
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Djonk »

Om det börjar jäsa igen i flaskan blir det farligt om den går ner för många pinnar. Risken att det finns jäsbara sockerarter kvar är högre med högt FG, men kanske främst om du får in annan jäst/bakterier i flaskorna som klarar av att tugga i sig det din ursprungliga jäst gick bet på. Du kanske råkade mäska varmare än tänkt, då blir det en mer svårsmält vört. Förhoppningsvis inget större problem än att du får en smakrik folköl, men håll koll på flaskorna när de jäser, använd lite mindre sockerlag och smaka av med jämna mellanrum. När de har tillräckligt med kolsyra minskar du risken för bomber betydligt genom att ställa flaskorna kallt.
Hundkoja
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Hundkoja »

Alex_08 skrev:Det beror helt på om det höga FG beror på mäskningen (hög temperatur, mycket ojäsbart socker), Eller om det är jästen som tröttnat.

Är det ojäsbart socker spelar det ingen roll, jästen kommer inte börja käka det sockret i flaskan heller, utan kommer mumsa i sig priming sockret och sen tacka för sig..

Svårt att vara säker på vilket det kan vara, men du kan ju testa att öka tempen lite till, ställ den i rumstemp och kolla om det kommer igång.
Fortsätter det ligga stabilt på FG så e det bara att flaska folkölen. Du kan då när du flaskar fylla en rengjord och desinficerad PET flaska på en halfliter, Fyll den halvvägs och "knyckla" ihop den lite.
Då har du en måttstock för hur mycket tryck det blir i dom andra. Ställ dom andra i någonting vattentätt och täck med en handuk ifall olyckan är framme.

*EDIT: Läste lite nogrannare.. Litet tips: Höj tempen precis efter krausen nästa bryggning. För annars kommer tempen att gå ner när jäsningen avtar i effekt. Tumregel att aldrig sänka jästempen :D
Hej Alex,

Tack för detta, och för tipset! Det var bra, ska absolut testa detta när jag flaskar! :)

MVH
Petter
Hundkoja
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Hundkoja »

Djonk skrev:Om det börjar jäsa igen i flaskan blir det farligt om den går ner för många pinnar. Risken att det finns jäsbara sockerarter kvar är högre med högt FG, men kanske främst om du får in annan jäst/bakterier i flaskorna som klarar av att tugga i sig det din ursprungliga jäst gick bet på. Du kanske råkade mäska varmare än tänkt, då blir det en mer svårsmält vört. Förhoppningsvis inget större problem än att du får en smakrik folköl, men håll koll på flaskorna när de jäser, använd lite mindre sockerlag och smaka av med jämna mellanrum. När de har tillräckligt med kolsyra minskar du risken för bomber betydligt genom att ställa flaskorna kallt.
Hej Djonk!

Ah, nu förstår jag alla kommentarer om flaskbomber från tidigare trådar...
Jag ska vänta ut min jäsning ett par dagar till såklart, sen kör jag på försiktigt med lite mindre socker och regelbunden avsmakning!

Tack!

MVH
/Petter
Skriv svar