Hej!
Jag var nyligen på resa i Prag och hittade Primátor Weizenbier på Fat Cat Brewery & Pub. Den blev snabbt en favorit, och jag undrar om någon sitter på ett klonrecept eller recept på något åt det hållet? Ölen var väldigt söt och hade otroligt mycket fruktsmaker. Det är knappt att man skulle klassa det som öl, men den var så jäkla lättdrucken och annorlunda jämfört med andra veteöl som jag har druckit.
Om inte annat så tar jag tacksamt emot era bästa tips för bra veteöl, det är snart dags att försöka brygga något åt det hållet!
Primátor Weizenbier, tips?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Primátor Weizenbier, tips?
Enligt deras egen hemsida:
http://primator.cz/en/produkty/weizen-2/
Humle: Žatecký poloraný červeňák, Sládek
Malt: plzeňský, pšeničný
Tyvärr verkar inte Google Translate fungera så bra på tjeckiska, men jag gissar på att humle är Saaz (Žatecký )
Sládek betyder troligen bryggeri eller bryggare,
Malt: pilsnermalt (kornmalt) och vetemalt. En mix på 50-50 eller 40-60 eller däromkring
Smak av banan, kryddnejlika och nektarin pekar på att de använder en vanlig tysk veteölsjäst.
Vattnet i Tjeckien är väldigt mjukt vilket säkerligen bidrar till smaken.
Jag vet inte vilka tyska veteöl du jämför med men jag skulle gissa att Primators veteöl påminner mest om Weihenstephaner eftersom den är väldigt mjuk och fruktigt söt till skillnad från tex Erdingers veteöl som är väldigt syrlig och inte alls lika rustik.
http://primator.cz/en/produkty/weizen-2/
Humle: Žatecký poloraný červeňák, Sládek
Malt: plzeňský, pšeničný
Tyvärr verkar inte Google Translate fungera så bra på tjeckiska, men jag gissar på att humle är Saaz (Žatecký )
Sládek betyder troligen bryggeri eller bryggare,
Malt: pilsnermalt (kornmalt) och vetemalt. En mix på 50-50 eller 40-60 eller däromkring
Smak av banan, kryddnejlika och nektarin pekar på att de använder en vanlig tysk veteölsjäst.
Vattnet i Tjeckien är väldigt mjukt vilket säkerligen bidrar till smaken.
Jag vet inte vilka tyska veteöl du jämför med men jag skulle gissa att Primators veteöl påminner mest om Weihenstephaner eftersom den är väldigt mjuk och fruktigt söt till skillnad från tex Erdingers veteöl som är väldigt syrlig och inte alls lika rustik.
Härliga tider, strålande tider 
Re: Primátor Weizenbier, tips?
Sladek är en tjeckisk humlesort.
