Funderingar angående fatförvaring

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare

Funderingar angående fatförvaring

Inlägg av Alex_08 »

Efter en lyckad försäljning av min bil har jag fått ett trevligt överskott i pengabingen, och har bestämt mig för att det är dags att skaffa fat. Och i samband med det fixa kylskåp dedikerat till bryggningen.

Det jag har funderat lite över är lagringstemperaturen på faten. Jag vill ju såklart jäsa i kylen kontrollerat. Men om man sedan måste ha faten i en kall kyl, så kan jag ju inte brygga igen förrens jag druckit upp
det gamla fatet.. Jag lagrar mina flasköl i min källare som ligger runt 15c i snitt, funkar det bra att ha faten stå i den tempen? Eller finns det några nackdelar med det?

Hade jag haft andra förutsättningar hade jag bara skaffat 2 kylskåp, men jag bor i lägenhet och ska försöka få till det så jag kan ha ett kylskåp i ett källarrum. Vågar inte fråga om jag får braka ner 2 kylskåp bara sådär..

/Alex
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Re: Funderingar angående fatförvaring

Inlägg av skyking »

Helt optimalt är det kanske inte, men Jo du kan förvara fatet i rumstemperatur en tid (och 15C är bättre).
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Alex_08 »

Tyvärr är det sällan optimalt =). Men då så. Det får funka tillsvidare då innan jag smyger ner kylskåp #2..
Jag tänkte mest om det blir nått knas med kolsyran eller så i varmare temp.

Tack för svaret
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Så länge fatet är fullt och tätt så är det minimalt med problem med kolsyran. Är det mindre fullt kan du behöva trycka på kolsyra för att inte tappa kolsyrning, men kolsyrning bör återfås (så småningom) när du kyler igen.

Det bör funka, men man bör nog räkna med att man förr eller senare vill lösa problemet med att jäsa och servera samtidigt.
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Alex_08 »

Ja, det kommer ju lösas så småningom. Men man får vara lite försiktig, nån granne kan ju för å reta sig på en kyl..
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Alex_08 »

Mera frågetecken! Jag funderar på att ha 2 st fat på 9L. 10L är en bekväm bryggvolym för mig så det funkar prima.

Jag har kikat på humles "paket". Men, vad av alla dessa andra prylar behöver jag oxå dubbla?
Jag gissar att jag inte behöver 2 st hela kit. Som jag förstått kan man flytta slangen man häller upp öl med mellan faten.
Men man kanske ska ha 2 regulatorer och hålla båda under tryck hela tiden? Vissa delar kanske är bra att ha i reserv?

Kittet jag kollat på:
https://shop.humle.se/utrustning/fattap ... 9-l-kulfat
Calle H
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Calle H »

Alex_08 skrev:Mera frågetecken! Jag funderar på att ha 2 st fat på 9L. 10L är en bekväm bryggvolym för mig så det funkar prima.

Jag har kikat på humles "paket". Men, vad av alla dessa andra prylar behöver jag oxå dubbla?
Jag gissar att jag inte behöver 2 st hela kit. Som jag förstått kan man flytta slangen man häller upp öl med mellan faten.
Men man kanske ska ha 2 regulatorer och hålla båda under tryck hela tiden? Vissa delar kanske är bra att ha i reserv?

Kittet jag kollat på:
https://shop.humle.se/utrustning/fattap ... 9-l-kulfat
Du behöver bara ha dubbla regulatorer om du vill ha olika tryck, dvs olika mycket kolsyra, i de båda faten. Om du ska ha samma tryck så räcker det med en grenkoppling efter regulatorn och två fatkopplingar.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Lite som innan: inget utom faten behöver egentligen dubblas, men det förenklar ju.

Skall du ha olika tryck i faten går även det. När du skall sätta trycket på första fatet låter du det stå kopplat till kolsyran tills den nått jämvikt. Sen kan du koppla loss och kolsyran håller sig så länge du inte släpper ut nått (vare sig co2 eller öl). Vid servering får man då koppla kolsyra på rätt tryck till den öl man skall servera. Något omständigheter, men det går.

Ofta kan man dessutom finns sig i samma tryck på faten och då går det att koppla samman regulator till flera fat. Det är en räddning när antalet fat stiger - man kan ha ett mindre antal trycknivåer.

För att vara förberedd kan man köpa en utbyggbar regulator. Man kan då bygga ut den till dubbel när man tycker det behövs.
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Alex_08 »

Tokbra!

Satte kaffet i halsen lite när jag såg vad den lilla adaptern mellan regulator och sodastream patron kostade. Har 2 st såna hemma redan så jag kommer köra på det.
Skönt att slippa dubbla dom. Det blir helt enkelt ett "kit" och ett extra fat. Och en beergun när spenderarbyxan ändå är på. Då behöver jag bara jaga kylskåp och elektriker
som kan koppla in tempkontroll.

Tacksam för alla tips!
Skriv svar