Hej,
Går i tankar kring en hemmasnickrad maltkross.
Tänker använda en tjock spån/mdf-skiva som bas, plywoodskivor som tratt, men sen kommer jag till valsarna.
Jag har sneglat på MonsterMills lösning med räfflade stålvalsar, och tycker den ser gedigen ut.
Andra lösningar med släta trärullar eller pvcrör skulle kanske fungera, men jag undrar om två släta, mjuka ytor klarar av att krossa malt på ett bra sätt.
Nästa tanke som slog mig var gängstång, M16/M24, tror ni det skulle fungera?
Alternativt, vet någon var man för en billig peng kan köpa räfflade valsar?
Tips och idéer mottages tacksamt!
Hemmabyggd Maltkross
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Hemmabyggd Maltkross
Skulle säga att allt beror på vad du har tillgång till för verkstadsutrustning.
Jag hittade bra rullar i alluminium, men innan det så sneglade jag på tvåtums järnrör etc.
Alla tankar på att göra valsar i plast tror jag du ska kasta bakom ryggen
.
Gängstång tror jag inte på, sikta på att gör valsarna minst 50mm i diameter, speciellt om du bara ska driva på ena rullen.
Jag provade det men fick komplettera med kugghjulsdrivning.
https://www.youtube.com/watch?v=KH0OrfnNVNA
Lycka till!
Jag hittade bra rullar i alluminium, men innan det så sneglade jag på tvåtums järnrör etc.
Alla tankar på att göra valsar i plast tror jag du ska kasta bakom ryggen
Gängstång tror jag inte på, sikta på att gör valsarna minst 50mm i diameter, speciellt om du bara ska driva på ena rullen.
Jag provade det men fick komplettera med kugghjulsdrivning.
https://www.youtube.com/watch?v=KH0OrfnNVNA
Lycka till!
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Re: Hemmabyggd Maltkross
Min erfarenhet av att bygga maltkross är att har man en liten diameter på valsen behöver den vara lettrad. Annars ligger kärnorna bara och rullar mellan valsarna. Har man tillräckligt stor diameter på valsen kan den vara helt slät, men om det är Ø80mm eller Ø200mm vet jag inte.
Bäst resultat får man med att ha drivning på bägge valsarna, men det kräver ställbara kugghjul (jo det finns, jag har tillverkat såna) för att kunna få en justerbar spalt.
Som jag uppfattar det så är det optimala att kunna krossa kärnan till önskad grovlek men ändå få hela skal, det resultatet är lättast att uppnå med stora valsar.
Bäst resultat får man med att ha drivning på bägge valsarna, men det kräver ställbara kugghjul (jo det finns, jag har tillverkat såna) för att kunna få en justerbar spalt.
Som jag uppfattar det så är det optimala att kunna krossa kärnan till önskad grovlek men ändå få hela skal, det resultatet är lättast att uppnå med stora valsar.