När jag kokade upp spraymalt och vatten i E-flaska nu i dag för att göra en förkultur så bildas det grå/svart gegga i kokskummet som blir vid hot break. Har aldrig observerat det tidigare. Har någon varit med om detta och vad kan det bero på? Fångade lite av det på rodret och bifogar bild.
//E
grå gegga i skummet i förkultur
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- Erik Nordlund
- Satsbryggare

- Inlägg: 10
- Blev medlem: måndag 2017-01-30 21:13
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: grå gegga i skummet i förkultur
Jag får det ganska ofta, främst vid vete i maltnotan.
Första ggn vaskade jag en batch weiz pga detta, då jag hade en ny maltpipa som jag trodde va skitig.
Men så va det inte, vad klägget är vet jag dock inte [emoji854]
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Första ggn vaskade jag en batch weiz pga detta, då jag hade en ny maltpipa som jag trodde va skitig.
Men så va det inte, vad klägget är vet jag dock inte [emoji854]
Skickat från min iPhone med Tapatalk
grå gegga i skummet i förkultur
Så ser det ut för mig också, vet inte varför. Kör med DME och kokar på en vanlig elplatta. Nån föreslog proteinkoagulat, kanske kan stämma! Det är inget som har påverkat något negativt vad jag märkt i alla fall, så jag bryr mig inte så mycket utan svirvlar ner det i förkulturen igen bara.


- Erik Nordlund
- Satsbryggare

- Inlägg: 10
- Blev medlem: måndag 2017-01-30 21:13
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: grå gegga i skummet i förkultur
Okej! Skönt att inte vara ensam. Bryggde en APA idag och förkulturen smakade bra så jag pitchade.ecmik skrev:Så ser det ut för mig också, vet inte varför. Kör med DME och kokar på en vanlig elplatta. Nån föreslog proteinkoagulat, kanske kan stämma! Det är inget som har påverkat något negativt vad jag märkt i alla fall, så jag bryr mig inte så mycket utan svirvlar ner det i förkulturen igen bara.