Historiska öl
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Historiska öl
Ni som äro bevandrade i allt som rör jästa maltdrycker: finns det någon information att få om vilka typer och karaktärer som gamla bryggerier bryggde? Söker information om Vänersborg bryggeri , då det finns en koppling till släkten och det skulle vara roligt att kunna "återskapa" något som skulle kunde ha bryggts på den tiden.
-
Årsta-Holger
- Helmaltsbryggare

Re: Historiska öl
Jag vet ingenting om Vänersborgs bryggeri, men jag kan tipsa om en synnerligen detaljerad och faktaspäckad bok:
Ölets historia i Sverige, del 1+2
författare: Harald Thunæus
Utgiven av Almqvist & Wiksell i Stockholm 1968 (del 1) resp 1970 (del 2).
Du kan gå till ditt närmaste bibliotek, eller söka i deras katalog på internet, och fråga om de har den, och om de inte har den går det troligtvis att beställa fjärrlån.
/Holger
Ölets historia i Sverige, del 1+2
författare: Harald Thunæus
Utgiven av Almqvist & Wiksell i Stockholm 1968 (del 1) resp 1970 (del 2).
Du kan gå till ditt närmaste bibliotek, eller söka i deras katalog på internet, och fråga om de har den, och om de inte har den går det troligtvis att beställa fjärrlån.
/Holger
-
Sebastian Berg
- Torrhumlare

Ifall du är intresserad av brittiska bryggerier finns det lite recept samt info om hur man forskar i boken IPA av M. Steele.
Lite sent svar men hoppas det är ok. Hur har det gått med recepten från Vänersborg? Min svärfar har berättat att en hel del info ska ha lämnats till museet i VBG. Vad exakt vet jag inte.