hink > fat via stigarröret?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

jästjanne
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

hink > fat via stigarröret?

Inlägg av jästjanne »

Hej,

Googlat och hittat delar av det jag söker. vill bara få bekräftat om detta kommer fungera! :)

Metoden jag använder nu:

1. slang från hink till botten av fatet.
2. när det är fyllt, på med locket, i med kolsyra och släppa 3-4 gånger på säkerhetsventilen för att driva ut syret

Ny metod:

1. Fylla fatet med vatten
2. sätta en kulkoppling på ut-ventilen
3. tappa ur allt vatten under kolsyretryck för att få det fritt från syre
4. fylla fatet via stigarröret (fortfarande med kulkopplingen på för att kolsyran ska ut i takt med att öl kommer in)

Är det slöseri med kolsyra för att få det syrefritt?
När jag ska tappa över via stigarröret, kommer det fungera med tappkran > slang > kulkoppling .. eller kommer detta ta väldigt lång tid?

att fatet är noggrant rengjort är såklart en förutsättning för båda metoderna :wink:
jästjanne
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: hink > fat via stigarröret?

Inlägg av jästjanne »

mod får gärna flytta till rätt forum :shock:
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av STMF »

Jag gör nästan som metod 2. Skillnaderna är att jag fyller med starsan lösning och efter "allt" har kommit ut ur "öl-ut" så vänder jag på faten och tömmer ut det sista via övertrycksventilen.

Jag kör fat-till-fat och har lite övertryck på fatet jag fyller ifrån vilket gör att det kanske går lite snabbare men det finns många som gör det utan tryck.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Jag brukar köra första varianten, men dock med ölet via stigarröret. Jag kör fem gånger med CO2 sen. Jag tycker nog det går åt onödigt mycket CO2 annars (men räknar man med att det inte fyller upp kan andra varianten vara mer sparsam. Jag har dessutom manluckan öppen under upptappning (så ser man när det är fullt). Jag tycker inte det verkar ta längre tid att tappa upp det via stigarröret än med slang ner i fatet. Fördelen med stigarrör är att man inte behöver rengöra lika mycket utrustning - utsidan av slangen kommer ju inte i kontakt med ölet och stigarröret skall man ju desinficera ändå...

Det råder nog olika uppfattning om man riskerar att oxidera ölet under omtappning, men jag tycker inte jag får problem med det iaf.

När jag tappar om från fat till fat så kör jag dock med att trycka ur starsan först. Jag tänker ändå att jag behöver ett mottryck innan jag börjar överföringen nämligen. Jag brukar inte försöka hälla ut starsan via ventilen dock.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

Jag kör variant 2, men med lite tilläg
Kör lite Starzan i fatet först
Fyller sedan fatet med kokhettvatten
Tar ett gammalt fat som jag mottrycktfyllt från (dvs tom med tryck)
kopplar ihop faten och låter övertrycket i det gamla fatet trycka ur vattnet (spar CO)

Låter sedan övertrycksventilen vara öppen under fyllning för att evakuera co under fyllning från jäskärlet.
En fiffig grej med detta är att man kan se nivån i fatet på kondensen, fatet är varmt från hetvattenfyllningen, men biran jag fyller från jäskärlet är kall. Då blir det en stigande kondensnivå på fatet, funkar klockers. 8)
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Ännu en metod, jag har första batchen på jäsning just nu:

https://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=5&t=14649
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
jästjanne
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jästjanne »

Tackar för svar!

När jag har ett fat ledigt så blir det att göra en provomgång med endast vatten i både hink och fat. Behövs det något tryck för att det ska gå in i kulkopplingen? Har nämligen ca 5 liter ipa kvar i ett fat. funderar på om man kan köra humlekok och skicka ner via stigarröret. Har även planer på att tillsätta kaffe (dock ej i ipan) i samband med att jag tappar över till fat. Kan jag bara med kulkopplingen och en slang få in det i fatet, eller krävs det ett högre tryck. En 20L batch som står högre än fatet är ju logiskt att det blir ett tryck.

Kommer som sagt göra lite trial and error på detta ämne med vatten, men intressant att veta hur andra gör :)
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Det kommer att rinna genom kulkopplingen utan problem. Den är öppen när den är påkopplad. Däremot ska du nog vara försiktig med druv och partiklar som kanske kan sätta igen de små öppningarna. Det får inte vara nåt tryck i fatet alls för då kommer det inte funka. Vill du sen att något ska rinna in i fatet måste du öppna den andra kopplingen eller säkerhetsventilen på fatet så att luft/gas kan komma ut när vätska rinner in.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Som Morgan var inne på är det viktigt att det inte skall vara något tryck i fatet, inget nämvärt iaf.

För att hävert skall fungera så måste skillnaden i gastrycket mellan kärlen hållas nere, det normala är att man ser till att de är kommunicerande när det gäller gas också. Ett enkelt sätt att åstakomma det är att se till att fatet är öppet för gas att lämna och jäskärlet är öppet för luft att komma in. Rent praktiskt är att du öppnar manluckan eller åtminstone säkerhetsventilen och att du sätter locket på jäshinken åtminstone på glänt.

Det brukar inte vara något problem med druv och partiklar. På pumphävertarna nu förtiden sitter det en avskiljare som brukar vara tillräcklig, de små partiklar som klarar sig igenom den bör klara sig igenom ventilen också. Får du med partiklar till fatet och de sedimenterar så kommer de hamna på botten i fatet och endel kommer följa med ut när du tappar upp första ölen.
Skriv svar