Miss med 0 givan.....
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Miss med 0 givan.....
Jaha nu har man fixat till det för sig.... gjorde någon slags julöl med saffran. I all stress med pumpbesvär och elende missade jag nollgivan. Såg påsen på jäskylen när jag ställde in jäskärlet . Kan man kompensera på något sätt?? Tänkte liten torrhumling eller något sådant?
Re: Miss med 0 givan.....
Jag har klantat mig på rätt många sätt, fast inte på just det sättet. Men det kommer väl...
En spontan tanke: skulle det kunna funka med att du kokar någon liter vatten, tar av det och häver i nollgivan i kastrullen.
När det svalnat till den tempen du har i hinken silar du av och häller i. Ev någon del socker/spraymalt kanske?
Har aldrig testat, men tanken kom här till eftermiddagskaffet. Hur stor batch är det, och hur mycket humle rör det sig om?
En spontan tanke: skulle det kunna funka med att du kokar någon liter vatten, tar av det och häver i nollgivan i kastrullen.
När det svalnat till den tempen du har i hinken silar du av och häller i. Ev någon del socker/spraymalt kanske?
Har aldrig testat, men tanken kom här till eftermiddagskaffet. Hur stor batch är det, och hur mycket humle rör det sig om?
//Perwaste
12 liter är det, nollgivan skulle vara 15 gr Fuggle.
Då skulle jag testa min idé så fort det går.
Ingen risk för infektioner etc då det kokas.
Ingen risk för oxidering pga tidigt i hinken bl a.
En förhållandevis hanterbar process och mängd så här i efterhand.
Varför inte koka en halvliter. Det kyler ju rätt snabbt med den mängden, och det behövs väl egentligen inte något extra socker heller. Då har du det klart redan ikväll
Ingen risk för infektioner etc då det kokas.
Ingen risk för oxidering pga tidigt i hinken bl a.
En förhållandevis hanterbar process och mängd så här i efterhand.
Varför inte koka en halvliter. Det kyler ju rätt snabbt med den mängden, och det behövs väl egentligen inte något extra socker heller. Då har du det klart redan ikväll
//Perwaste