Trycket vid karbinering.
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Trycket vid karbinering.
Hej har idag fyllt mitt första fat och har nu tryckt i CO2 med hjälp av regulator och SodaStreamtub. Är en veteöl jag lagt på fat och har tyvärr ingen plats i kylen så det trycksätts i ett rum där det är ca16 grader. Lägger trycket enl tabell på ca 40psi. Ganska snabbt sjunker trycket till 30psi och någon timme senare ca 20psi. Gått över fatet och kopplingar med såpavatten för att se om det läcker tydligt någonstans men kan inte hitta någon läcka. Då undrar jag i nästa steg om det kanske ska vara så att trycket sjunker? eller är det en läcka någonstans som jag inte hittat?
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

- Inlägg: 1481
- Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59
Re: Trycket vid karbinering.
Det läcker inte. Gissningsvis var ölen utan kolsyra när du började, då behöver du fylla på några gånger för att nå rätt jämviktsläge.
Trycket är bara i gasfickan, när gasen går in i ölen och blir kolsyra sjunker trycket i gasfickan till ett jämviktsläge mellan gasficka och löst gas i ölen. Det är jämviktsläget som berättar för dig när du inte behöver trycka i mer gas.
Lycka till
Trycket är bara i gasfickan, när gasen går in i ölen och blir kolsyra sjunker trycket i gasfickan till ett jämviktsläge mellan gasficka och löst gas i ölen. Det är jämviktsläget som berättar för dig när du inte behöver trycka i mer gas.
Lycka till
Re: Trycket vid karbinering.
Perfekt, tack för svaret då behöver jag inte fundera så mycket längre. Utan fortsätta tillsätta lite framöver undan för undan helt enkelt tills jämnvilt råder och det smakar bra.Pilsnerkokaren skrev:Det läcker inte. Gissningsvis var ölen utan kolsyra när du började, då behöver du fylla på några gånger för att nå rätt jämviktsläge.
Trycket är bara i gasfickan, när gasen går in i ölen och blir kolsyra sjunker trycket i gasfickan till ett jämviktsläge mellan gasficka och löst gas i ölen. Det är jämviktsläget som berättar för dig när du inte behöver trycka i mer gas.
Lycka till
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Re: Trycket vid karbinering.
Förlåt om jag kapar lite här, men ni var klara va?
Det känns som jag missat nåt...
Hur vet man när det är jämnvikt?
Skickat från min iPad med Tapatalk
Det känns som jag missat nåt...
Hur vet man när det är jämnvikt?
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: Trycket vid karbinering.
Jämviktstrycket är det tryck som blir när man bara låter ett kärl stå.dryg skrev:Förlåt om jag kapar lite här, men ni var klara va?
Det känns som jag missat nåt...
Hur vet man när det är jämnvikt?
Trycket är proportionellt mot temperaturen och mängden löst gas i vätskan.
Därför kan man veta kolsyrenivån genom att mäta jämviktstrycket. Lättast är i fat genom att stänga av gasen och koppla på gaskopplingen. Manometern visar då jämviktstrycket, förutsatt att fatet fått stå och lösa den gas som tryckts in.
Re: Trycket vid karbinering.
Fattar, tack så mycket
/Johan
Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Johan
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Trycket vid karbinering.
Nej, riktigt så enkelt är inte sambandet, sambandet är olinjärt. Man skall kolla en CO2-tabell för att se vad jämviktstrycket är (beroende på temperatur och CO2-mängd i vätskan).Bee skrev: Jämviktstrycket är det tryck som blir när man bara låter ett kärl stå.
Trycket är proportionellt mot temperaturen och mängden löst gas i vätskan.
[/quote]Därför kan man veta kolsyrenivån genom att mäta jämviktstrycket. Lättast är i fat genom att stänga av gasen och koppla på gaskopplingen. Manometern visar då jämviktstrycket, förutsatt att fatet fått stå och lösa den gas som tryckts in.
Kan tilläggas att man bör vänta ett tag innan man fått jämviktstryck. När trycket inte ändrar sig längre så har man nått jämviktstryck (om inte fatet läcker det vill säga).
Re: Trycket vid karbinering.
Bästa (enklast) är ju att ha fatet trycksatt i ca 2 veckor så har du "rätt" nivå med bubblor i drycken sedan.
Jag har dock lärt mig att jag måste "överdosera" lite för att få den mängd bubblor jag vill ha, känns som man tappar lite
vid flasking. Kör numera alla ales och lagers i 2 bar eller strax under i 1-3 grader. En Vete vill väl ha lite till kanske.
Stouten får nöja sig med 1,2 @10 grader, hoppas det blir bra (första ggn)
Lucka till!
Jag har dock lärt mig att jag måste "överdosera" lite för att få den mängd bubblor jag vill ha, känns som man tappar lite
vid flasking. Kör numera alla ales och lagers i 2 bar eller strax under i 1-3 grader. En Vete vill väl ha lite till kanske.
Stouten får nöja sig med 1,2 @10 grader, hoppas det blir bra (första ggn)
Lucka till!
Re: Trycket vid karbinering.
Bee skrev: Jämviktstrycket är det tryck som blir när man bara låter ett kärl stå.
Trycket är proportionellt mot temperaturen och mängden löst gas i vätskan.
Sitt ner i båten. Alla är inte matematiker, så jag postade inte ekvationen.skyking skrev: Nej, riktigt så enkelt är inte sambandet, sambandet är olinjärt. Man skall kolla en CO2-tabell för att se vad jämviktstrycket är (beroende på temperatur och CO2-mängd i vätskan).
Däremot skrev jag att trycket är beroende på temperatur OCH mängden löst gas. Det var en förenklad förklaring till vad jämviktstrycket är. Vilket var frågan, inte hur mycket.
skyking skrev: Kan tilläggas att man bör vänta ett tag innan man fått jämviktstryck. När trycket inte ändrar sig längre så har man nått jämviktstryck (om inte fatet läcker det vill säga).
Samma, samma. (Om vi ska ha onödiga bisatser så uppstår jämviktstrycket vid atmosfärstryck när fatet läcker[emoji14])Bee skrev: Manometern visar då jämviktstrycket, förutsatt att fatet fått stå och lösa den gas som tryckts in.
Re: Trycket vid karbinering.
Jävlar, det var högt. Jag tycker att det är för mycket kolsyra vid 1.8 bar och 6°C.Snow skrev: Kör numera alla ales och lagers i 2 bar eller strax under i 1-3 grader. En Vete vill väl ha lite till kanske.