Märklig gänga på gasflödesmätare

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Carl
Torrhumlare
Torrhumlare

Märklig gänga på gasflödesmätare

Inlägg av Carl »

Hej!

Nu är detta kanske inte direkt bryggrelaterat, men det finns iaf en koppling så jag tänkte att jag kunde ställa frågan här ändå.

Jag har skaffat en TIG-svets, den är bryggutrustningsrelaterad iaf... Jag har aldrig TIG-svetsat, men om man inte försöker, hur ska man lära sig då? En argontub är också införskaffad, så nu vill jag lösa hur jag kan få både gas och bakgas (hoppas ni förstår vad jag menar) från samma tub. Tuben är beställd från Polen via Ebay, vet inte hur de kunde skicka den hit (kanske bara "glömde bort" ADR-frakt och sådant, jag fick den iaf hemkörd =), minns inte vilket fraktbolag...). Jag kan kanske inte fylla den i landet, men den var så billig, så det spelar mindre roll. Den har koldioxidgänga, det visste jag redan då jag beställde, men jag har en koldioxidregulator med flödesmätare över så det passar mig bra, (av fake-variant (alltså med manometer med flödesskala) från biltema) som jag tidigare använde i bryggsammanhang, fast då med en extra manometer (med tryckskala).

Jag beställde en flödesmätare från aliexpress (en sådan där med sigarrör och kula) för att kunna mäta två gasflöden, men så är det ju det där med gängor och Kina. "1/4PT" stod det i beskrivningen. Jag tänkte: "Dom måste mena NPT" och skaffade en övergång mellan NPT och BSP på Swedol. Den är hane-hane så jag beställde från Kina också en NPT hon-hon-koppling i mässing, resten skaffade jag i form av kromade mässingskopplingar från biltema. Så hade kinagrejorna kommit, och jag skulle koppla ihop. Tror ni att det funkade då? Nej, självfallet inte, gängan på flödesmätaren var såklart inte NPT. Jag mäter den yttre diametern på den till 13,80 mm. Har kollat i en gängidentifikationstabell och det närmsta är en meterisk M14-gänga, med nominell yttre diameter 14,00 mm. Att det skulle vara en sådan stöds också av beskrivningen på denna mkt lika gasflödesmätare (min är mässingsfärgad i metallen och skalan ser annorlunda ut, men ändå bra lik):

https://www.aliexpress.com/item/New-Arr ... c5a2e40a5f

Här står: Diameter of thread: 14mm

Hur löser jag detta, finns det konverteringar mellan metriska gängor och rörgängor, eller måste jag hitta någon som kan svarva mig en övergång?
Fredrik Bergkvist
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Märklig gänga på gasflödesmätare

Inlägg av Fredrik Bergkvist »

Carl skrev:Hej!

Nu är detta kanske inte direkt bryggrelaterat, men det finns iaf en koppling så jag tänkte att jag kunde ställa frågan här ändå.

Jag har skaffat en TIG-svets, den är bryggutrustningsrelaterad iaf... Jag har aldrig TIG-svetsat, men om man inte försöker, hur ska man lära sig då? En argontub är också införskaffad, så nu vill jag lösa hur jag kan få både gas och bakgas (hoppas ni förstår vad jag menar) från samma tub. Tuben är beställd från Polen via Ebay, vet inte hur de kunde skicka den hit (kanske bara "glömde bort" ADR-frakt och sådant, jag fick den iaf hemkörd =), minns inte vilket fraktbolag...). Jag kan kanske inte fylla den i landet, men den var så billig, så det spelar mindre roll. Den har koldioxidgänga, det visste jag redan då jag beställde, men jag har en koldioxidregulator med flödesmätare över så det passar mig bra, (av fake-variant (alltså med manometer med flödesskala) från biltema) som jag tidigare använde i bryggsammanhang, fast då med en extra manometer (med tryckskala).

Jag beställde en flödesmätare från aliexpress (en sådan där med sigarrör och kula) för att kunna mäta två gasflöden, men så är det ju det där med gängor och Kina. "1/4PT" stod det i beskrivningen. Jag tänkte: "Dom måste mena NPT" och skaffade en övergång mellan NPT och BSP på Swedol. Den är hane-hane så jag beställde från Kina också en NPT hon-hon-koppling i mässing, resten skaffade jag i form av kromade mässingskopplingar från biltema. Så hade kinagrejorna kommit, och jag skulle koppla ihop. Tror ni att det funkade då? Nej, självfallet inte, gängan på flödesmätaren var såklart inte NPT. Jag mäter den yttre diametern på den till 13,80 mm. Har kollat i en gängidentifikationstabell och det närmsta är en meterisk M14-gänga, med nominell yttre diameter 14,00 mm. Att det skulle vara en sådan stöds också av beskrivningen på denna mkt lika gasflödesmätare (min är mässingsfärgad i metallen och skalan ser annorlunda ut, men ändå bra lik):

https://www.aliexpress.com/item/New-Arr ... c5a2e40a5f

Här står: Diameter of thread: 14mm

Hur löser jag detta, finns det konverteringar mellan metriska gängor och rörgängor, eller måste jag hitta någon som kan svarva mig en övergång?
Tjenare

Vill inte vara elak, men det låter som om din snålhet straffat dig själv, hahaha.

Mitt tips är att ta hela kittet med gasflaska och diverse kopplingar till en som sysslar med saken. I Eslöv finns ett företag som heter Fagone. Vet inte var du bor, men bra ett exempel. Delar likt det du söker är inte vansinnigt dyra (om de finns).

I övrigt kan du skita i flödesmätare. Har själv aldrig brytt mig på mina. Kör på känsla. Om svetsen börjar spraka och se ut som skit, har du för lite skyddsgas. Samma gäller elektroden. I hörnkälfog kan du ha mindre tryck. På stumfog lite mer. Till din rotgas kan du köra på lite extra då det tenderar att läcka ut. Jag kör allt på samma. Visst, det påverkar kvalitén, men är du nybörjare så är det inte så viktigt.

För att bygga bra gaskopplingar, mm till roten kan du med fördel använda pneumatiska delar, sk push in.

Mvh - Fredrik

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Märklig gänga på gasflödesmätare

Inlägg av Carl »

Problem solved, halvvägs dit iaf...tror jag... :D

Visst brukar det vara så att när man berättar om sina problem, det är då man kommer på lösningarna? Jag mätte gängstigningen efter att jag skrivit förra inlägget. Fick den till 1.6 och gissade då på en metrisk fingänga 14x1.5, när jag googlade på det hittade jag hjulmuttrar av den dimensionen. Nu har jag skaffat en sådan på mekonomen och den passade på gasflödesmätaren. :D Jag skaffade också ett gängsnitt för rörgänga (BSP) 1/8" och en passande borr (8,8 mm) på Swedol. Fick hjälp att borra i den slutna änden på hjulmuttern tidigare idag och gängade sedan upp hålet med gängsnittet. På den sidan blir inte gängan mer än 3 varv pga. att godset inte var tjockare än så, men det här är ju ingen tillämpning som behöver tåla just något övertryck alls, så med lite loctite gängtätning/låsning som jag har hemma borde det nog fungera. Insåg nyss att jag saknar en mässingskoppling för att koppla ihop hela altet, så det får bli efter ytterligare en tur till biltema, men jag tror att det här kommer bli bra.

Skalorna på flödesmätarna stämmer väl inte vid vilket tryck som helst, men med en dylik setup borde jag iaf kunna reproducera lyckade inställningar, och det tror jag kan vara ganska bra när man är nybörjare och inte har samma känsla för hur det ska låta, se ut etc.

Tack Fredrik för svetstipsen! Förutom att fixa gaskopplingen måste jag också fixa något att slipa elektroden med, men det har jag kanske på gång, och så är det bara den "lilla" detaljen att röran i garaget måste tas omhand om jag ska ha någon bra plats att hålla till på...
IMG_20171024_213936_scaled.jpg
IMG_20171024_215330 _scaled.jpg
Skriv svar