Antal jäsdagar? 9 vs 14 tex.

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

sladdbarn
Torrhumlare
Torrhumlare

Antal jäsdagar? 9 vs 14 tex.

Inlägg av sladdbarn »

Hej,

Jag undrar om vad som händer i jäskärlet de sista dagarna och om de är nödvändiga?
Har bara möjlighet med bryggaktiviteter på helger så därför är frågan om jag kan jäsa 9 dagar istället för rekommenderade 14?
Finns kanske någon som djupdykt i ämnet 8)
Frågan gäller Ale och den jäses i ca 20C, brukar bara primärjäsa.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Antal jäsdagar? 9 vs 14 tex.

Inlägg av ekstedt »

sladdbarn skrev:Hej,

Jag undrar om vad som händer i jäskärlet de sista dagarna och om de är nödvändiga?
Har bara möjlighet med bryggaktiviteter på helger så därför är frågan om jag kan jäsa 9 dagar istället för rekommenderade 14?
Finns kanske någon som djupdykt i ämnet 8)
Frågan gäller Ale och den jäses i ca 20C, brukar bara primärjäsa.
Djupdykt vet jag ej, men i regel kan man säga att det inte händer så mycket mellan dag 9 och 14. Det gäller under förutsättning att man har bra jästhantering och har tillsatt pigg jäst i tillräcklig mängd.

För många torrjäster som US-05 och liknande kan man lugnt nöja sig med 9 dagar i jäskärlet.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Det beror också på ifall du skall tappa på fat eller flaska. Om det finns socker kvar att jäsa så är det rätt vanskligt att tappa på flaska, men du kan tappa på fat eftersom eventuell överproduktion av kolsyra efter tappning kan enkelt släppas ut (dessutom har man säkerhetsventil som skall skydda mot haverier).

I vilket fall som helst så är det inga problem att förpassa sina bryggaktiviter till helger (iaf när det gäller större aktiviteter som att tappa upp eller dyligt). Inom rimlighetens gränser kan man alltid skjuta på upptappning tills man har tid. Är det inte färdigt efter 9 dagar så kan du utan problem vänta en eller ett par veckor till. Är man osäker kan man av den anledningen också ge det en vecka till (till vissa gränser förstås).
sladdbarn
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av sladdbarn »

Jag tappar på flaska, således lite vanskligt.
Kan kanske ta oechsle-värdet ett par dagar innan flaskning för att se så det är stabilt?
Tänker också på annat gött som händer i jäskärlet den sista tiden...
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

sladdbarn skrev:Jag tappar på flaska, således lite vanskligt.
Kan kanske ta oechsle-värdet ett par dagar innan flaskning för att se så det är stabilt?
Tänker också på annat gött som händer i jäskärlet den sista tiden...
Under förutsättning att du har god jästhantering så behöver du inte vara orolig för flaskbomber om du flaskar efter 9 dagar, med undantag för några välkända långsamma jäststammar.

Vill du ha hängslen och livrem kan du mäta SG så att det har varit stabilt i 3-4 dagar, och i så fall har allt "gött" redan hänt och det finns ingen vinst i att låta ölet vara kvar i jäskärlet längre.

Ovanstående gäller för jäsning vid eller strax under 20 C, jäser du väentligt kallare får du kanske lägga på några dagar.
sladdbarn
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av sladdbarn »

Flaskbomber undviker jag helst men jag kommer att prova att jäsa i 9 dagar (så att jag kan brygga oftare :mrgreen: )
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

sladdbarn skrev:Flaskbomber undviker jag helst men jag kommer att prova att jäsa i 9 dagar (så att jag kan brygga oftare :mrgreen: )
Bättre att lära sig när det är klart än att sätta en tid. Framför allt eftersom du kan få oönskade smaker om jästen inte jobbat klart. T ex smak av biopopcornsmör (diacetyl).

Vill du snabba upp din Ale jäsning så kan jag rekommendera en stegrande temperaturprofil.
Till de som är mindre erfarna brukar jag rekommendera:

Pitch vid 17°C. (Jäskärl i svalt rum.)
Egen temperaturökning av jästen till krausen.
När jäsningen börjar avta, ställ kärlet i ett varmt rum. När jäsningen avtagit till bubblor var 30:e sekund eller mer sällan, skaka om kärlet en gång morgon och kväll.
Då borde du vara klar efter 9 dagar eller tidigare.

För mer avancerade:
Har du tempkontroll så kör 17°C i 3 dagar,
20°C i 3 dagar och sen 22°C i 3 dagar med skakning.

Det "borde" räcka.
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av LTW »

Är det verkligen okey att skaka om jäs kärlet?
Ursäkta en nybörjares fråga, men jag har läst på otaliga ställen att man skall låta jäsningen vara ifred
och undvika att skaka jäshinken...

Mvh
LTW
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

LTW skrev:Är det verkligen okey att skaka om jäs kärlet?
Ursäkta en nybörjares fråga, men jag har läst på otaliga ställen att man skall låta jäsningen vara ifred
och undvika att skaka jäshinken...

Mvh
LTW
Ok, är dessa Facebook?
Nejdå, det handlar om att få upp mer jäst i suspension när den sedimenterar i slutet av jäsningen. Alltså inte några långa skakningsessioner. Då hjälper man utjäsning och att få bort jäsbiprodukter

Det primära som händer vid omrörning/skakning är att jäst och humle kommer i suspension samt att koldioxid avges.
De som säger att den ska stå still vill nog framförallt ha ett klart öl vid tappning. Jag vill ha ett färdigt öl vid tappning... [emoji6]
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Jag skakar aldrig mina hinkar, det jäser ändå alltid ut.

Jag skulle säga 3 dagar i 17 grader och resten av veckan i rumstemp. Sen kallkrasch i minst 3 dagar. Detta gäller för öl med en alkoholhalt upp till ca 5%, jäser man starkare behövs mer tid i den första temperaturen, de övriga stegen blir dock desamma.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Skriv svar