Hej alla! Här kommer en etikett på prov. Får ni fram den?
Håkan
Etikett
Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp
-
matsb
Etikett
<Sender composed mail containing characters not in the US-ASCII set.>
<These characters have been transformed into a printable form.>
Hej,
N=E4r man skickar stora email, t ex bilder, b=F6r man anv=E4nda ett program
som kodar dem enligt uudecode-standarden.
Ett utm=E4rkt public-domain program f=F6r er som anv=E4nder Windows =E4r
WinCode.
Finns p=E5 flera BBS'er.
Matz
----------
| From: SHBFs bryggarlista <bryggarenPÅshbfPUNKTmollehemPUNKTse>
| To: Matz Bjurstroem
| Subject: Etikett
| Date: 25 August, 1995 15.37
|
| Received: from mail.swip.net by netmail3.microsoft.com with SMTP =
(5.65/25-eef)
| id AA23085; Fri, 25 Aug 95 08:20:21 -0700
| Received: by mail.swip.net with UUCP (8.6.8/3.01)
| id RAA25021; Fri, 25 Aug 1995 17:26:09 +0200
| Received: by molle3.mollehem.se (V1.16/Amiga)
| id AA028s3; Fri, 25 Aug 95 16:07:36 CET
| Message-Id: <9508251507PUNKTAA028s2PÅmolle3PUNKTmollehemPUNKTse>
| X-Sender: m-6633PÅmailboxPUNKTswipPUNKTnet (Unverified)
| Mime-Version: 1.0
| Content-Type: multipart/mixed; boundary=3D"=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=
=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D_809390210=3D=3D_"
| X-Attachments: C:\LVIEW\YEIPA.GIF;
| #From: lundgrenPÅshbfPUNKTse (Hakan Lundgren)
| X-MsXMTID: nax-01-hub950825153203RECEIVE[01.00.00]000000ae-15003
|
| --=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D_8093902=
10=3D=3D_
| Content-Type: text/plain; charset=3D"iso-8859-1"
| Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
|
| Hej alla! H=3DE4r kommer en etikett p=3DE5 prov. F=3DE5r ni fram den?
| H=3DE5kan
<These characters have been transformed into a printable form.>
Hej,
N=E4r man skickar stora email, t ex bilder, b=F6r man anv=E4nda ett program
som kodar dem enligt uudecode-standarden.
Ett utm=E4rkt public-domain program f=F6r er som anv=E4nder Windows =E4r
WinCode.
Finns p=E5 flera BBS'er.
Matz
----------
| From: SHBFs bryggarlista <bryggarenPÅshbfPUNKTmollehemPUNKTse>
| To: Matz Bjurstroem
| Subject: Etikett
| Date: 25 August, 1995 15.37
|
| Received: from mail.swip.net by netmail3.microsoft.com with SMTP =
(5.65/25-eef)
| id AA23085; Fri, 25 Aug 95 08:20:21 -0700
| Received: by mail.swip.net with UUCP (8.6.8/3.01)
| id RAA25021; Fri, 25 Aug 1995 17:26:09 +0200
| Received: by molle3.mollehem.se (V1.16/Amiga)
| id AA028s3; Fri, 25 Aug 95 16:07:36 CET
| Message-Id: <9508251507PUNKTAA028s2PÅmolle3PUNKTmollehemPUNKTse>
| X-Sender: m-6633PÅmailboxPUNKTswipPUNKTnet (Unverified)
| Mime-Version: 1.0
| Content-Type: multipart/mixed; boundary=3D"=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=
=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D_809390210=3D=3D_"
| X-Attachments: C:\LVIEW\YEIPA.GIF;
| #From: lundgrenPÅshbfPUNKTse (Hakan Lundgren)
| X-MsXMTID: nax-01-hub950825153203RECEIVE[01.00.00]000000ae-15003
|
| --=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D_8093902=
10=3D=3D_
| Content-Type: text/plain; charset=3D"iso-8859-1"
| Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
|
| Hej alla! H=3DE4r kommer en etikett p=3DE5 prov. F=3DE5r ni fram den?
| H=3DE5kan
-
matsb
Etikett
<Sender composed mail containing characters not in the US-ASCII set.>
<These characters have been transformed into a printable form.>
Jag kanske skulle f=F6rtydliga mig sj=E4lv d=E4r lite....
1) Stora email tenderar att besv=E4ra vissa emailsystem. Vi har t ex en =
intern begr=E4nsning p=E5 1MB.
2) Eftersom vi k=F6r email via Internet som bara klarar sju databitar och =
PC'n vi anv=E4nder ofta anv=E4nder 8 bitar, samt att flertalet Internet =
routrar (maskiner som f=F6rmedlar bl a e-posten) k=F6r under Unix, somliga =
har =E4ven Unix som terminaler. Andra k=F6r DOS/Windows och en del k=F6r Ma=
c. =
Allt detta sammantaget med det faktum att olika e-postsystem pratar med =
varandra via sk GateWays, g=F6r hela aff=E4ren med att skicka brev till =
varandra, lite av ett mirakel att det kommer fram....
Vi ser detta b=E4st i o m det faktum att de flesta av er f=F6rmodligen f=E5=
r =
skumma koder eller konstiga tecken i st=E4llet f=F6r mina aa, ae eller oe.
F=F6r att kunna skicka datafiler som iom ovanst=E5ende riskerar att =
korrumperas p=E5 v=E4gen, har man utvecklat ett system f=F6r att omvandla =
dessa sk bin=E4rfiler till text (eller n=E4rmare best=E4mt 7-bits text) f=
=F6r =
att undvika problemen. Dessa filer kan sedan delas upp i olika paket =
f=F6r att inte ta allt f=F6r stor plats =E5t g=E5ngen.
Ni som =E4r vana surfare och hittat till Usenet och alla de newsgroups =
som finns p=E5 Internet har s=E4kert hittat en eller annan grupp som =
hanterar bilder eller sk binaries.
N=E4r ni sett dessa konstiga filer som best=E5r av en massa konstig text, =
s=E5 =E4r det allts=E5
uudecodad'e filer.
Hoppas att jag inte tjatat ut er...
z
----------
| From: SHBFs bryggarlista <bryggarenPÅshbfPUNKTmollehemPUNKTse>
| To: Matz Bjurstroem
| Subject: RE: Etikett
| Date: 28 August, 1995 09.16
|
| Received: from mail.swip.net by netmail.microsoft.com with SMTP (5.65/25-=
eef)
| id AA03364; Mon, 28 Aug 95 00:54:13 -0700
| Received: by mail.swip.net with UUCP (8.6.8/3.01)
| id JAA29123; Mon, 28 Aug 1995 09:37:45 +0200
| Received: by molle3.mollehem.se (V1.16/Amiga)
| id AA029bo; Mon, 28 Aug 95 09:18:32 CET
| Message-Id: <9508280818PUNKTAA029bnPÅmolle3PUNKTmollehemPUNKTse>
| X-Msxmtid: sto-02-msg950828071500MTP[01.00.00]0000008c-17249
| #From: Matz Bjurstroem <matsbPÅmicrosoftPUNKTcom>
| X-MsXMTID: nax-01-hub950828073345RECEIVE[01.00.00]00000099-3609
|
| Hej,
|
| N=E4r man skickar stora email, t ex bilder, b=F6r man anv=E4nda ett progr=
am
| som kodar dem enligt uudecode-standarden.
|
| Ett utm=E4rkt public-domain program f=F6r er som anv=E4nder Windows =E4r
| WinCode.
|
| Finns p=E5 flera BBS'er.
|
| Matz
| ----------
| | From: SHBFs bryggarlista <bryggarenPÅshbfPUNKTmollehemPUNKTse>
| | To: Matz Bjurstroem
| | Subject: Etikett
| | Date: 25 August, 1995 15.37
| |
| | Received: from mail.swip.net by netmail3.microsoft.com with SMTP =
(5.65/25-eef)
| | id AA23085; Fri, 25 Aug 95 08:20:21 -0700
| | Received: by mail.swip.net with UUCP (8.6.8/3.01)
| | id RAA25021; Fri, 25 Aug 1995 17:26:09 +0200
| | Received: by molle3.mollehem.se (V1.16/Amiga)
| | id AA028s3; Fri, 25 Aug 95 16:07:36 CET
| | Message-Id: <9508251507PUNKTAA028s2PÅmolle3PUNKTmollehemPUNKTse>
| | X-Sender: m-6633PÅmailboxPUNKTswipPUNKTnet (Unverified)
| | Mime-Version: 1.0
| | Content-Type: multipart/mixed; =
boundary=3D"=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=
_809390210=3D=3D_"
| | X-Attachments: C:\LVIEW\YEIPA.GIF;
| | #From: lundgrenPÅshbfPUNKTse (Hakan Lundgren)
| | X-MsXMTID: nax-01-hub950825153203RECEIVE[01.00.00]000000ae-15003
| |
| | --=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D_80939=
0210=3D=3D_
| | Content-Type: text/plain; charset=3D"iso-8859-1"
| | Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
| |
| | Hej alla! H=3DE4r kommer en etikett p=3DE5 prov. F=3DE5r ni fram den?
| | H=3DE5kan
|
| =
<These characters have been transformed into a printable form.>
Jag kanske skulle f=F6rtydliga mig sj=E4lv d=E4r lite....
1) Stora email tenderar att besv=E4ra vissa emailsystem. Vi har t ex en =
intern begr=E4nsning p=E5 1MB.
2) Eftersom vi k=F6r email via Internet som bara klarar sju databitar och =
PC'n vi anv=E4nder ofta anv=E4nder 8 bitar, samt att flertalet Internet =
routrar (maskiner som f=F6rmedlar bl a e-posten) k=F6r under Unix, somliga =
har =E4ven Unix som terminaler. Andra k=F6r DOS/Windows och en del k=F6r Ma=
c. =
Allt detta sammantaget med det faktum att olika e-postsystem pratar med =
varandra via sk GateWays, g=F6r hela aff=E4ren med att skicka brev till =
varandra, lite av ett mirakel att det kommer fram....
Vi ser detta b=E4st i o m det faktum att de flesta av er f=F6rmodligen f=E5=
r =
skumma koder eller konstiga tecken i st=E4llet f=F6r mina aa, ae eller oe.
F=F6r att kunna skicka datafiler som iom ovanst=E5ende riskerar att =
korrumperas p=E5 v=E4gen, har man utvecklat ett system f=F6r att omvandla =
dessa sk bin=E4rfiler till text (eller n=E4rmare best=E4mt 7-bits text) f=
=F6r =
att undvika problemen. Dessa filer kan sedan delas upp i olika paket =
f=F6r att inte ta allt f=F6r stor plats =E5t g=E5ngen.
Ni som =E4r vana surfare och hittat till Usenet och alla de newsgroups =
som finns p=E5 Internet har s=E4kert hittat en eller annan grupp som =
hanterar bilder eller sk binaries.
N=E4r ni sett dessa konstiga filer som best=E5r av en massa konstig text, =
s=E5 =E4r det allts=E5
uudecodad'e filer.
Hoppas att jag inte tjatat ut er...
z
----------
| From: SHBFs bryggarlista <bryggarenPÅshbfPUNKTmollehemPUNKTse>
| To: Matz Bjurstroem
| Subject: RE: Etikett
| Date: 28 August, 1995 09.16
|
| Received: from mail.swip.net by netmail.microsoft.com with SMTP (5.65/25-=
eef)
| id AA03364; Mon, 28 Aug 95 00:54:13 -0700
| Received: by mail.swip.net with UUCP (8.6.8/3.01)
| id JAA29123; Mon, 28 Aug 1995 09:37:45 +0200
| Received: by molle3.mollehem.se (V1.16/Amiga)
| id AA029bo; Mon, 28 Aug 95 09:18:32 CET
| Message-Id: <9508280818PUNKTAA029bnPÅmolle3PUNKTmollehemPUNKTse>
| X-Msxmtid: sto-02-msg950828071500MTP[01.00.00]0000008c-17249
| #From: Matz Bjurstroem <matsbPÅmicrosoftPUNKTcom>
| X-MsXMTID: nax-01-hub950828073345RECEIVE[01.00.00]00000099-3609
|
| Hej,
|
| N=E4r man skickar stora email, t ex bilder, b=F6r man anv=E4nda ett progr=
am
| som kodar dem enligt uudecode-standarden.
|
| Ett utm=E4rkt public-domain program f=F6r er som anv=E4nder Windows =E4r
| WinCode.
|
| Finns p=E5 flera BBS'er.
|
| Matz
| ----------
| | From: SHBFs bryggarlista <bryggarenPÅshbfPUNKTmollehemPUNKTse>
| | To: Matz Bjurstroem
| | Subject: Etikett
| | Date: 25 August, 1995 15.37
| |
| | Received: from mail.swip.net by netmail3.microsoft.com with SMTP =
(5.65/25-eef)
| | id AA23085; Fri, 25 Aug 95 08:20:21 -0700
| | Received: by mail.swip.net with UUCP (8.6.8/3.01)
| | id RAA25021; Fri, 25 Aug 1995 17:26:09 +0200
| | Received: by molle3.mollehem.se (V1.16/Amiga)
| | id AA028s3; Fri, 25 Aug 95 16:07:36 CET
| | Message-Id: <9508251507PUNKTAA028s2PÅmolle3PUNKTmollehemPUNKTse>
| | X-Sender: m-6633PÅmailboxPUNKTswipPUNKTnet (Unverified)
| | Mime-Version: 1.0
| | Content-Type: multipart/mixed; =
boundary=3D"=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=
_809390210=3D=3D_"
| | X-Attachments: C:\LVIEW\YEIPA.GIF;
| | #From: lundgrenPÅshbfPUNKTse (Hakan Lundgren)
| | X-MsXMTID: nax-01-hub950825153203RECEIVE[01.00.00]000000ae-15003
| |
| | --=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D_80939=
0210=3D=3D_
| | Content-Type: text/plain; charset=3D"iso-8859-1"
| | Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
| |
| | Hej alla! H=3DE4r kommer en etikett p=3DE5 prov. F=3DE5r ni fram den?
| | H=3DE5kan
|
| =
-
anders
Etikett
Hej,
Matz Bjurstroem skriver:
be Er tänka på att en bit av vår elektroniska motorväg går via min telefon-
lina och kostnaden som en etikett ger blir cirkus en femma om den skickas
i rusningstid. Skicka gärna enstaka sådana men om allihop skickar en etikett
per månad i rusningstid, så blir kostnaden för Möllehem 75 SEK extra per månad...
Skickar Ni större saker så skicka på kvällen och var hyfsat säkra på att det
är allmänt intressanta saker.
Ett annat sätt är att nämna att ex. en bild finns och skickas till dom
som hör av sig.
internt använder "quoted-printable" som kodningsform, men struntar i att utnyttja
den när Ni går utanför Ert nät. Gör om mailet till MIME-standard vid passage
till Internet.
När Ni kör "quoted-printable" spelar 7 eller 8 bitar ingen roll...
kanske att föredra i sammanhang som dom här.
För Er som inte kunde se Håkans bild:
Enklast är att skaffa hem en MIME-kompatibel läsare.
Kör Ni Mac eller PC så kan Ni använda Eudora som mailläsare. Var dock lite
försiktig - den har inte världens bästa följsamhet till standarden, men funkar
i dom flesta sammanhangen. Elm finns också till dessa maskiner. Kör Ni Amiga
så är AmigaElm ett bra alternativ.
Fram för bredare användning av MIME!
ha de
/anders
--------------------------------------------------------------
- Anders Boström e'mail: andersPÅmollehemPUNKTse -
- Möllehem phone: +46 (0)40 441150 -
- 240 13 GENARP fax: +46 (0)40 441369 -
- SWEDEN -
--------------------------------------------------------------
Matz Bjurstroem skriver:
Innan alla börjar skicka sina favoritetiketter kors och tvärs så vill jag1) Stora email tenderar att besvära vissa emailsystem. Vi har t ex en > intern begränsning på 1MB.
be Er tänka på att en bit av vår elektroniska motorväg går via min telefon-
lina och kostnaden som en etikett ger blir cirkus en femma om den skickas
i rusningstid. Skicka gärna enstaka sådana men om allihop skickar en etikett
per månad i rusningstid, så blir kostnaden för Möllehem 75 SEK extra per månad...
Skickar Ni större saker så skicka på kvällen och var hyfsat säkra på att det
är allmänt intressanta saker.
Ett annat sätt är att nämna att ex. en bild finns och skickas till dom
som hör av sig.
Du borde ta upp det med Din systemansvarige - det lustiga är att Ni tydligen2) Eftersom vi kör email via Internet som bara klarar sju databitar och > PC'n vi använder ofta använder 8 bitar, samt att flertalet Internet
Vi ser detta bäst i o m det faktum att de flesta av er förmodligen få> skumma koder eller konstiga tecken i stället för mina aa, ae eller oe.
internt använder "quoted-printable" som kodningsform, men struntar i att utnyttja
den när Ni går utanför Ert nät. Gör om mailet till MIME-standard vid passage
till Internet.
När Ni kör "quoted-printable" spelar 7 eller 8 bitar ingen roll...
uuencode/decode kan användas av Dom som önskar, men brev enligt MIME är OK och| När man skickar stora email, t ex bilder, bör man använda ett progr> | som kodar dem enligt uudecode-standarden.
kanske att föredra i sammanhang som dom här.
För Er som inte kunde se Håkans bild:
Enklast är att skaffa hem en MIME-kompatibel läsare.
Kör Ni Mac eller PC så kan Ni använda Eudora som mailläsare. Var dock lite
försiktig - den har inte världens bästa följsamhet till standarden, men funkar
i dom flesta sammanhangen. Elm finns också till dessa maskiner. Kör Ni Amiga
så är AmigaElm ett bra alternativ.
Fram för bredare användning av MIME!
ha de
/anders
--------------------------------------------------------------
- Anders Boström e'mail: andersPÅmollehemPUNKTse -
- Möllehem phone: +46 (0)40 441150 -
- 240 13 GENARP fax: +46 (0)40 441369 -
- SWEDEN -
--------------------------------------------------------------