Byta (choklad)malt

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

skyking
Maltrostare
Maltrostare

Byta (choklad)malt

Inlägg av skyking »

Tänkte brygga en brown ale nästa vecka och när jag skulle beställa malten så visade sig att den chokladmalt jag använt tidigare var slut och de som finns skiljer sig endel i färg. Den malt jag använt tidigare är Briess på runt 700ECB och de som finns är dels endel mörkare på 800-1000ECB och ljusare runt 400.

Hur skall/kan/bör man tänka när man skall byta ut chokladmalten? Kör man hälften mörkare och hälften ljusare för att snittet skall bli runt 700? Det rör sig om 50g chokladmalt (i en 20L-batch) så det kanske inte är läge att dela upp det i två sorter? Väljer man isf den mörkare eller ljusare? Kanske tar man den mörkare och drar ner mängden något?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: Byta (choklad)malt

Inlägg av Drake »

Det är inte enbart färgen som skiljer. Dom smakar helt olika också!
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Jo, jag antar det. Det ter sig rätt uppenbart att jag får ändra lite i receptet (och det kanske påverkar smaken också). Frågan är vilken substitution som är mest passande. Samma problematik när det gäller humlen har också uppstått - var EKG och jag antar att WGV är en lämplig ersättning (där räknar jag dock inte med någon drastisk inverkan då det ju är 60+30min-givor och ganska måttliga sådana).
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Well, 50 gram kommer du nog inte känna någon skillnad på.
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Finns nog inget särskilt knep utan du måste använda ditt eget omdöme genom att smaka och lukta på malten.
Skriv svar