Tryck o tid corneliusfat
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Tryck o tid corneliusfat
Hej på er,
Det verkar vara olika skolor vad gäller tvångskarb med corneliusfat. Jag tycker alltid jag får lite för lite kolsyra i ölet. Idag trycker jag i ca 2 bar från början, kontrollerar så inte trycket sjunkit o låter det stå 2 dygn, sen tappar.
Har jag för lite starttryck tro och ska jag låta fatet stå längre och låta kolsyran sjunka in mer innan tappning? Ska man ha regulatorn (kolsyran) stå på ett par dygn efter man tryckt upp fatet till 2-3 bar för att sedan sänka till önskat tryck?
Mvh
Loket
Det verkar vara olika skolor vad gäller tvångskarb med corneliusfat. Jag tycker alltid jag får lite för lite kolsyra i ölet. Idag trycker jag i ca 2 bar från början, kontrollerar så inte trycket sjunkit o låter det stå 2 dygn, sen tappar.
Har jag för lite starttryck tro och ska jag låta fatet stå längre och låta kolsyran sjunka in mer innan tappning? Ska man ha regulatorn (kolsyran) stå på ett par dygn efter man tryckt upp fatet till 2-3 bar för att sedan sänka till önskat tryck?
Mvh
Loket
Re: Tryck o tid corneliusfat
Jag låter ale och pilsner stå minst 2veckor med 1,8-2 bar @2 celsius. Blir kanon. Lite i överkant mot tabeller. Har testat flera varianter att snabba på processen men får alltid skumbomber vid flaskning då....
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
1.6bar vid 6°C. Tills dess att jag tycker att det är rätt kolsyrenivå.
(Med gasen påkopplad hela tiden.)
Brukar ta en vecka.
Har jag bråttom skakar jag fatet utan att öka trycket.
(Med gasen påkopplad hela tiden.)
Brukar ta en vecka.
Har jag bråttom skakar jag fatet utan att öka trycket.
Hej och supertack för snabba svar.
Ni trycker inte in lite extra i början för att sedan sänka då?
Får ni liknade kolsyra som köpt öl då?
Mvh
Loket
Ni trycker inte in lite extra i början för att sedan sänka då?
Får ni liknade kolsyra som köpt öl då?
Mvh
Loket
Jag kör 3bar i 24h vid 0grader, med öppen CO gas.
Sen sänker jag till serverings tryck och höjer temp till 8grader.
Ölen är drickbar efter 48timmar.
Jag tycker att jag får bra nivå på kolsyran.
Sen sänker jag till serverings tryck och höjer temp till 8grader.
Ölen är drickbar efter 48timmar.
Jag tycker att jag får bra nivå på kolsyran.
Tack så mycket! Suveränt. Ska testa alla tre svar o se hur det blir.
Då ska jag ha trycket på med iaf.
Tack igen
Loket
Då ska jag ha trycket på med iaf.
Tack igen
Loket
Nu blir jag förvirrad!! Läser man på Maltmagnus tabell så är strax under 1Bar lämpligt för Ale vid 5 grader. Är det för lite eller???
Har haft min IPA på 0,9 Bar i en vecka nu och tycker att den är lite lågt kolsyrad.....kommer det att hända något mer?
Har haft min IPA på 0,9 Bar i en vecka nu och tycker att den är lite lågt kolsyrad.....kommer det att hända något mer?
Jag har testat flera varianter, blir inte nöjd med mindre än 1,8 bar, sen tycker jag inte det verkar vara
någon större skillnad om fatet står i 0 grader eller 3-6.
Brukar köra med 1,8-2 bar, blir lite väl skummig om man ligger nära eller över 2, men blir för låg
bubbelhalt IMO vid 1,5 så har landat i detta.
Då flaska jag oxå mina öl, kanske tappar lite på vägen där, men tror inte det är mycket.
Dock lät jag min Stout landa på 1 bar ish, men den blev lite lågt kolsyrad oxå, men i en Stout kan det kvitta.
Kanske har jag en läggning som gör att jag tycker att det smakar med lite extra bubbel
någon större skillnad om fatet står i 0 grader eller 3-6.
Brukar köra med 1,8-2 bar, blir lite väl skummig om man ligger nära eller över 2, men blir för låg
bubbelhalt IMO vid 1,5 så har landat i detta.
Då flaska jag oxå mina öl, kanske tappar lite på vägen där, men tror inte det är mycket.
Dock lät jag min Stout landa på 1 bar ish, men den blev lite lågt kolsyrad oxå, men i en Stout kan det kvitta.
Kanske har jag en läggning som gör att jag tycker att det smakar med lite extra bubbel
Det är bara riktlinjer, den här "Ale" ett väldigt vitt spektra som du troligen vet.Saint skrev:Nu blir jag förvirrad!! Läser man på Maltmagnus tabell så är strax under 1Bar lämpligt för Ale vid 5 grader. Är det för lite eller???
Bästa metoden, smaka och vänta, är du inte nöjd, öka trycket.
Som jag skrev tidigare. Jag vet att jag är nöjd med 1.6bar vid 6°C. Men jag kopplar av om jag har uppnått rätt nivå innan dess.
jag kyler ölen till 8c ställer in önskat tryck på regulatorn och skakar sedan fatet tills det slutar låta. Efter det ställer jag ölen i kylen med regulatorn öppen på det tryck jag önskar (1.3 för ale) efter 24h har ölet stillat sig, Skall man tappa på flaska rekommenderar jag att man sänker tempen till 2c och väntar en vecka.
Sedan är det alltid bra att ha en kran med flödesreglering så skummar ölet aldrig över
/B
Sedan är det alltid bra att ha en kran med flödesreglering så skummar ölet aldrig över
/B
JAg provflaskade några veteöl idag. Bra kolsyrenivå i den, har stått med 2,2 bar i 5ish grader i en vecka, då har jag höjt till 3 bar tre gånger under veckan och sedan låtit det sjunka till 1,8ish innan jag höjt igen.
Nu testade jag det halvfulla fatet, kommer nog låta det fulla fatet stå till nästa helg bara för att jag inte har någon panik.
Nu testade jag det halvfulla fatet, kommer nog låta det fulla fatet stå till nästa helg bara för att jag inte har någon panik.
Hur uttalar man "5ish" och "1,8ish"?Snow skrev:JAg provflaskade några veteöl idag. Bra kolsyrenivå i den, har stått med 2,2 bar i 5ish grader i en vecka, då har jag höjt till 3 bar tre gånger under veckan och sedan låtit det sjunka till 1,8ish innan jag höjt igen.
Är det Jiddich?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jiddisch
Njet, Svenskish 
Min ölkyl står alltid på 6c, och t.ex en engelsk ale sitter fint trycksatt med 0.6bar. Tar någon vecka innan den är redo. Serverar alltid på samma tryck som fatets kolsyretryck, så den får stå på samma inställning tills fatet är tomt.
Oj det var lågtecmik skrev:Min ölkyl står alltid på 6c, och t.ex en engelsk ale sitter fint trycksatt med 0.6bar. Tar någon vecka innan den är redo. Serverar alltid på samma tryck som fatets kolsyretryck, så den får stå på samma inställning tills fatet är tomt.