Lakning med destillerat vatten

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Lakning med destillerat vatten

Inlägg av Cobrac »

Hur klar kan jag förvänta mig att ölet blir genom att hålla det runt 0-1gr? Blir det kristallklart eller måste det i slutändan filtreras?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

De blir som köpeöl, fast godare :D
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Cobrac »

Ja, det kan jag känna redan nu. Fast detta var min första helmaltsbryggning och jag använde bara pilsnermalt, mittelfruh, Magnum och Amarillo. Stegmäskning, men annars rätt basic.

Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Cobrac »

Alltså, jag vet att många förordar kallkrasch som metod för att få ölet blankt. Fast jag har funderat ett tag på detta och jag undrar om det verkligen är effektivast med kyla. När jag har gjort mjöd så använder jag kyla för att jästen ska lägga sig på botten, men därefter har jag tappat om och ställt det i rumstemp igen och jag har hittills fått det blankt. Har jag däremot ställt det kallt igen är det alltid någon grumlighet kvar. Så min hypotes här är viskositet. Om jag tar bort jästkakan och har haft jästen inaktiv under ett par veckor lär den knappast orka att dra igång någon restjäsning samt att viskositeten ökar med höjd temp och eventuella partiklar trillar lättare ner mot botten. Finns det någon risk med att tappa om ölet och ställa det i rumstemp för att bekräfta eller dementera mitt påstående?

Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Cobrac »

Anledningen är att jag norpade ett smakprov igår och bara för att se om ölet blev blankare i rumstemp lämnade jag en munfull kvar i glaset och det har redan blivit betydligt klarare och en utfällning syns tydligt på botten av glaset.

Skriv svar