Nån som vet hur länge man kan ha oöppnad torrjäst i kylen? Hittade ett paket som gick ur datum 2016-10. Tänkte att man kan göra en för kultur med dme och sparka liv i den
Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Torrjäst med utgånget datum?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Mattebryggare
- Torrhumlare

Re: Torrjäst med utgånget datum?
Jag har iofs inte så mycket erfarenhet av torrjäst, men rent generellt kan man väl säga att jäst inte blir dålig så snabbt - det är mer att det krävs mer yeast-fu ju längre man väntar.
Som jag ser det med torrjäst så ligger styrkan rätt.mycket i att man inte skall behöva sånt. Jag använder torrjäst som en backup løsning ifall den vanliga jästen trilskande. Som sådan lösning fullfyller ett sånt paket inte längre kraven. Å andra sidan skall man kanske inte slänga sådan jäst. Jag skulle planera en bryggning med den och göra en förkultur.
Kanske klarar man sig utan förkultur, men varför chansa?
Som jag ser det med torrjäst så ligger styrkan rätt.mycket i att man inte skall behöva sånt. Jag använder torrjäst som en backup løsning ifall den vanliga jästen trilskande. Som sådan lösning fullfyller ett sånt paket inte längre kraven. Å andra sidan skall man kanske inte slänga sådan jäst. Jag skulle planera en bryggning med den och göra en förkultur.
Kanske klarar man sig utan förkultur, men varför chansa?
-
humlekotte
- Torrhumlare

Re: Torrjäst med utgånget datum?
Jag använde en Safale S-04 från 2013 för några veckor sedan. Legat i kylskåpsdörren. Var beredd med att ha i en annan jäst om den inte tog fart. Men den gick igång som vilken jäst som helst och bra öl blev det med. Ett år gammal är ju inget