Varför eftersmak av jäst saft i hembryggd öl

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

edgedaniel
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av edgedaniel »

Hej

Var på hembryggarölprovning här om dagen och kunde konstatera att i princip alla öl hade en smak av farmors gamla saft som stått lite för länge å börjat jäsa. Alltså ganska rund fruktsmak som jäst. Detta är en smak jag i princip aldrig hittar i köpeöl. Någon som kan ha en ide om vad det beror på? De ölen jag provade vad av olika sorter. Från lager till Saison, några med vetemalt och några utan. Tror alla var primade på flaska. En salig blandning alltså men med en gemensam nämnare... Farmors gamla småjästa saft....

Vad kommer det från och hur blir man av med det?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Varför eftersmak av jäst saft i hembryggd öl

Inlägg av Bee »

Väldigt svårt att svara på då vi inte var med och provade ölet du drack.

Känner inte igen mig i den beskrivningen av smak på hembrygd öl. Sannolikt är det hygien, process och erfarenhet som tar bort den smaken. ;-)
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

En bismak som finns i många hembrygder men inte i kommersiella, då är ju acetaldehyd prime suspect.
edgedaniel
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av edgedaniel »

Har försök hitta lite info om felsmaker, men just denna smak stämmer inte in på de vanligare. Acetaldehyd skall ju ge smak/doft av gröna äpple å de förknippar jag inte alls ölet med...
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Under mitt första halvår försökte jag felsöka för att bli kvitt en märklig bismak som kom med alla mina öl, som jag beskrev som tvålig/blommig smak men som jag nu förknippar med estrar och diacetyl, varmjäsning och underpitchning.

Minns att ett par vänner tyckte det smakade lite belgiskt om alla mina öl. Såhär i efterhand kan man skylla på wlp002 som jäst i 28 gradig garderob på sommaren.

Sedan jag började jäsa kontrollerat och gjorde förkulturer försvann den där bismaken.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Var det samma bryggare som gjort alla ölen som provades?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

edgedaniel skrev:Har försök hitta lite info om felsmaker, men just denna smak stämmer inte in på de vanligare. Acetaldehyd skall ju ge smak/doft av gröna äpple å de förknippar jag inte alls ölet med...
Det här illustrerar tydligt hur svårt det är att kommunicera smaker. Långt ifrån alla tycker acetaldehyd skakar gröna äpplen, jag är en av dem. Jag tycker mer det drar åt vattenfärg. Pumpa är en annan beskrivning, men det finns fler.

Lika omöjligt är det att gissa vad det skulle vara baserat på din smakbeskrivning.

Det bästa som finns att gå på är just det som jag skrev.

Men för att veta så behöver förstås någon erfaren prova.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Intressant frågeställning ändå. Jag har också klurat på detta nämligen. Fick nyligen förmånen att provsmaka lite olika närliggande bryggares öl och de flesta av dessa hade samma lite jolmiga, dassiga (tvålig är inte en dålig beskrivning) arom och eftersmak. Inte unken på ett infekterat eller oxiderat sätt. Har också gett rådet att se över jäsningen och framförallt kanske jästhälsa och mängd jäst, men det är svårt när man inte har proffs-smaklökar.

En av bryggarna bryggde två ipor av samma recept där den ena smakade fint och den andra hade just detta fenomen. Så det verkar verkligen återkommande.
Skriv svar