Lakning med destillerat vatten

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

skyking
Maltrostare
Maltrostare

Re: Lakning med destillerat vatten

Inlägg av skyking »

Pilsnerkokaren skrev:Jag lever i ovisshet till det är dags för att flaska hur ölen ser ut, brygger ju i rostfria fat så den glädjen att se hur ölen förändras kan jag inte få.
Står damejeannen i kylskåpet lär ölen inte bli nämnvärt oxiderad av UV-ljus.
Är det verkligen en oxidations-reaktion när ölet utsätts för UV-ljus?
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Cobrac »

Pilsnerkokaren skrev:Jag lever i ovisshet till det är dags för att flaska hur ölen ser ut, brygger ju i rostfria fat så den glädjen att se hur ölen förändras kan jag inte få.
Står damejeannen i kylskåpet lär ölen inte bli nämnvärt oxiderad av UV-ljus.

Står ölen i sekundärjäsningsdamejeannen så är väl den mesta jästen kvar i primärkärlet?
Nja, jag tappade om tidigt eftersom jag hade massa humleskrot kvar från bryggningen. Har en fråga till. Nästa lager ska jag göra om två veckor, då tänkte jag köra saflager torrjäst igen, men när den har jobbat färdigt med diacetylen tänkte jag tillsätta en vinjäst K1-V1116 då den kan jäsa ut maltriossocker. Är det något som du eller någon har gjort? Är det någon idé, blir det ett friskare öl om den jobbar bort mer socker?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

skyking skrev: Är det verkligen en oxidations-reaktion när ölet utsätts för UV-ljus?
Nej.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

assistredo skrev: Jag tror det är organiska fosfater i malten/mäsken. Man dock hjälpa till med pH-5.2 från FiveStar som innehåller fosfater.

Gissningsvis skulle det här kanske fungera bättre än mjölksyran tillsammans med pH-stabilisatorn.
https://www.brouwland.com/en/our-produc ... 0-ml-406gr
ekstedt skrev: Fast fosfaterna sänker väl pH genom att reagera med kalcium och magnesium, jag trodde det var buffring uppåt som diskuteras.
Okej, jag hittade det själv hos Braukaiser: http://braukaiser.com/wiki/index.php?ti ... ts_brewing

Fosfater både sänker pH via reaktioner kalcium och magnesium, samt agerar buffert nedåt.
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Cobrac »

Då borde det fungera rätt dåligt med enbart destillerat vatten? Det innehåller inga mineraler alls. Fast malten kanske förser vattnet med detta?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Cobrac skrev:Då borde det fungera rätt dåligt med enbart destillerat vatten? Det innehåller inga mineraler alls. Fast malten kanske förser vattnet med detta?
Ja, malten bidrar med en del mineraler. Tjeckerna brygger ju med om inte destillerat så ändå väldigt mineralfattigt vatten.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

@Cobrac
Har ölen landat på 1.005 behöver du inte jaga de sista pinnarna, ölen blir nog inte friskare utan möjligen torrare. Sen är det inte säkert att det ens är någon form av socker som ger mätvärdet. 1.005 säger bara att det finns något som inte är vatten i ölen, det behöver ju inte vara sockerarter. Däremot kan det ju vara intressant att mäta skillnaden mellan OG och FG. Det värdet säger ju vad som förändrats.
skyking skrev: Är det verkligen en oxidations-reaktion när ölet utsätts för UV-ljus?
ekstedt skrev:Nej.
Det var ju vad jag skrev :wink:
"Ölen kommer inte bli nämnvärt oxiderad av UV-ljus."
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Cobrac »

Nu har jag köpt litteratur i ämnet, någon som har läst den? Är den bra?Bild
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Cobrac »

Jahapp, läsningen är intressant. Dock livar den inte precis upp motivationen att brygga bärs. Gjorde en jämförelse med mitt vattenprov (egen brunn) och vad optimalt är för bryggning. Fast jag har ett rätt bra vatten ändå, väldigt mjukt, 4 hårdhetsgrader. Kan förklara varför tvåljäkeln löddrar som attans och att den knappt går att skölja bort i kallt vatten. Dock några otrevliga överraskningar. Mitt fluor, turbiditet samt alkalinitet ligger fel. Känns nästan som det bästa är att använda värmedestillerat vatten som är filtrerat genom aktivt kol och sedan tillsätta de salter och mineraler som behövs.

Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Cobrac »

Idéer om mitt vatten?Bild

Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Cobrac »

Det som hade lite häftighetsfaktor var att det troligtvis var inslag av vatten från istiden. Det måste väl ändå ge lite hipsterpoäng?

skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Ditt Natrium är också rätt högt.

Antingen gillar man läget eller så gör man något åt de (RO-filtrering t.ex.). Frågan är ifall dina öl blir bristfälliga på något sätt? Traditionellt har bryggare gillar läget och lyckats göra bra öl ändå (mest för att de inte visste bättre).
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Cobrac »

RO-filter eller destillerat vatten genom kokning? Vilket är bäst?

Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Perwaste »

Mitt vatten kommer också från egen brunn, påminner om ditt. Det blir bra öl med det med!

Jag har aningen lägre alkalinitet och natrium. Lite mer mjölksyra för att kompensera ph, och om man matar in värdena i ett bryggprogram räknar det ut hur mycket. Åtminstone BeerSmith ligger ganska rätt i det.

Enligt mina smaklökar får man lätt fram maltiga öl med det vattnet. Sen började jag experimentera med att byta ut viss del basmalt mot majs i de fall jag vill ha lite lättare karaktär.

För övrigt gör jag en tvärtomresa gentemot dig, sitter just nu och väntar på att en lokal biodlare ska få fram 7 kg nyslungad honung... :D
//Perwaste
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Cobrac »

Sedär! Trevligt, något du vill ha tips om så vet du var jag finns!

Skriv svar