Det låter mer som att jag fäktar mot samma halmgubbar och väderkvarnar som du. Jag följer din blogg och håller med dig i princip alltid när du dissekerar myter.ekstedt skrev:Morgan, det känns som att du fäktar mot både halmgubbar och väderkvarnar. Jag är bland de första att hålla med om att olika enskilda faktorers betydelse ofta överdrivs, och det är något jag ofta argumenterar emot, såväl här som på min blogg. Men dessa överdrifter härstammar ofta från just att folk har tänkt och testat själv. Så det är ofta en vansklig strategi, även om det finns vissa saker som man måste testa själv, exempelvis vad man tycker om humlesorten X eller jäststammen Y. Sedan så är inte varje bryggsystem så unikt att det inte går att komma till generella slutsatser som gäller för en bred klass av uppsättningar eller till och med alla.
Jag lägger ut texten mer om det här: https://fabrikorekstedt.blogspot.se/201 ... sjalv.html
Man kanske först behöver fråga sig varför man brygger. Ifall man brygger för att få fram god öl att dricka och bara man uppnår det så är all annan ansträngning onödig, då bör man ta till sig av all kunskap där ute till fullo. Då ska man inte ifrågasätta varför man gör si eller så i recepten.
Men om man som jag brygger mer för att utvecklas, då behöver man ligga på gränsen och ibland misslyckas. För det är i misslyckanden som man lär sig att man passerat en gräns för vilka genvägar man kan ta. Faran ligger sen i vilka slutsatser man drar och hur man basunerar ut detta som "fakta".
Kritiskt tänkande är en viktig egenskap här, och också ödmjukhet. Vetenskapliga skrifter känns alltid igen på att de uttrycker sig i försiktiga ordalag. Det är mer "det samlade underlaget pekar på att det ligger till så här under de här förutsättningarna" än "så här ligger det till!".
Om man läser mitt inlägg som startade kritiken:
...så ser man att jag inte påstår att syre inte har betydelse, utan att behovet av tillsatt syre är kraftigt överdrivet. För om jag och många andra kan brygga riktigt goda öl utan att syresätta då betyder det en av två saker:Morgan skrev:Jag påstår att behovet av syresättning av vörten innan jäsning är kraftigt överdrivet. Inte någon gång har jag kunnat se ett samband mellan ett mindre lyckat öl och att jag ej syresatt. Jag har aldrig under mina 5 år som bryggare varit med om en jäsning som lagt av.
Jag låter vörten rinna i en stråle efter kylningen från kokkärl till jäshink.
1. syre behövs inte
2. det finns redan tillräckligt med syre i vörten från min bryggmetod så att jag inte behöver mer
Jag vet inte om det är 1 eller 2 som gäller, men slutsatsen blir ändå att det är av underordnad betydelse att tillsätta syre. I alla fall för mig. Och det bygger jag på några års egna erfarenheter. För att ett öl ska bli bra måste man ju göra allt hyfsat rätt. För att göra ett dåligt öl räcker det med ett misstag. Därför är det lättare att dra slutsatser av bra öl än dåliga. För det är svårt att veta vad som gick fel i ett dåligt öl, vilken parameter man missat.