Partigyle i HERMS-system

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

nilsson_martin
Satsbryggare
Satsbryggare

Partigyle i HERMS-system

Inlägg av nilsson_martin »

God dag.
Jag brygger på ett HERMS-system och har nyligen fått upp ögonen för partigyle. Via Lindhs hemsida hittade jag Randy Moshers formler för uträkning av extrakt i respektive utvunnen sats från grundmäsken. Vad jag inte riktigt kunnat hitta någon information om är huruvida dessa formler kan tillämpas på ett HERMS-system eller bygger på infusionsmäskning?

Martin
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Re: Partigyle i HERMS-system

Inlägg av Morgan »

Hur mycket socker du har kvar till sista delen beror av din effektivitet. Effektiviteten beror av dina metoder och utrustning. Därför är det svårt att svara på din fråga. Jag tycker att du ska testa dig fram själv istället för att teoretisera med stora felmarginaler.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Re: Partigyle i HERMS-system

Inlägg av skyking »

Jag tycker nog inte du skall bara gamla i mörkret. Jag vet iofs inte hur läkningen antas gå till i dessa formler, men jag har svårt att se att den skulle vara så drastiskt annorlunda i HERMS att man inte kan ta formlerna som en startpunkt iaf. Det är ju iaf bättre än approaches att man inte alls kan säga vad man får för densitet. Problematiken att man har viss variation har man ju när det gäller vanlig läsning, men det hindrar ju inte att man kan ge recept för försyagångsbryggningen.

Jag är inte så övertygad av att det var så pass mycket med effektiviteten att göra egentligen. Iaf inte mäsk effektiviteten.
Skriv svar