Använda ekspån till Imperial Stout?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

alegi
Torrhumlare
Torrhumlare

Använda ekspån till Imperial Stout?

Inlägg av alegi »

Hej, hade tänk att för första gången använda ekspån till en imperial stout, men jag är osäker på hela proceduren. För det första är det en liten batch på 5 liter bara, eftersom detta kan gå hur som helst och då vill jag inte hälla ut en större mängd i toan.

Jag har några frågor från er som använt er av ekspån och fått gott resultat.

1. Hur mycket ekspån av typen amerikansk medium toast (eller annan för den delen) per liter vört/öl? 1-2 gram/liter?
2. Hur länge ska den ligga i minst? Har 5 liters glasdamejeanne så att ta småprover kommer inte att gå utan måste gå på chansning.
3. Hur går man tillväga för att desinficera utan att ha det liggandes i sprit? Jag har inte tillgång till sprit (slut här hemma) och tänkte att det kanske finns andra vägar, typ köra i ugnen? eller i kok/pastörisering i lite vatten osv osv.

Jag vill att min Imperial Stout skall ha doft och smak av ek men inte så att det dominerar sönder resten av den goda malten som redan finns i.

Tacksam för svar!