Det sista av ölen i fat, grumlig
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Det sista av ölen i fat, grumlig
Nu har jag tömt 2 olika fat med Lager. 18 liters Cornelius. Bägge var goda och smakade som de skall. men den sista litern var grumlig. Jag har kollat att jag kopplat öl till det långa röret. Jag förstår inte vad som kan vara fel, Har grumset flutit ovanpå?
Dö inte okunnig!!
Re: Det sista av ölen i fat, grumlig
Är du säker på att inget råkat skakas upp? Har du jäst ölen i fatet?
Sista brukar ju bli grumligt.
Ölen är inte jäst på fatet, det som blev över kolsyrejäste jag på flaskor. Flaskorna har naturligtvis bottensats.
Ölröret går hela vägen ner i fatet och därför blir jag förvånad över att det är ca 1 liter som är genomgrumlig. Alltså inte lite grums, utan mycket grums. Flaskorna är klara...
Jag behandlar med protaflock under kok, häller i clarity ferm med jästen, kallkraschar vid 0 i minst 3 dagar, tappar upp med hävert till fatet, inloppet håller mitt i jästunnan för att inte få med jästkaka.
Ölröret går hela vägen ner i fatet och därför blir jag förvånad över att det är ca 1 liter som är genomgrumlig. Alltså inte lite grums, utan mycket grums. Flaskorna är klara...
Jag behandlar med protaflock under kok, häller i clarity ferm med jästen, kallkraschar vid 0 i minst 3 dagar, tappar upp med hävert till fatet, inloppet håller mitt i jästunnan för att inte få med jästkaka.
Dö inte okunnig!!
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Gissningsvis var inte ölen helt klarnad när den kom på fat för kolsyrning/lagring.
Ölen klarnar ju efterhand när den står och grumset faller då till botten, där ligger det relativt stabilt tills volymen blir för liten och det virvlar upp och följer med i stigarröret. Förmodligen fick du med lite grums i första glaset/flaskan också. Det är också normalt, det ligger ju grums kring stigarröret som måste ut med första skvätten.
Ölen klarnar ju efterhand när den står och grumset faller då till botten, där ligger det relativt stabilt tills volymen blir för liten och det virvlar upp och följer med i stigarröret. Förmodligen fick du med lite grums i första glaset/flaskan också. Det är också normalt, det ligger ju grums kring stigarröret som måste ut med första skvätten.
Men vänner. Stigarröret går ju ner till botten, där är åtminstone i mina fat en buckla. Det som ligger runt bucklan sugs väl ner ordentligt när fatet är slut, blir ju en jäkla rundgång när fatet kickar..
Missade IPAkokarens kommentar, like he said
Missade IPAkokarens kommentar, like he said
Ok då är det bara att acceptera att det sista alltid blir grumsigt.
Dö inte okunnig!!
Jag har kapat av stigarröret på samtliga mina 11 fat med 30 mm. Du tappar en halvliter men slipper allt bös. Kör du dessutom med gelatin så får du ett kristallklart öl.
Jag får aldrig grums med i sista glaset, med normallångt stigröret.
Iofs står mina fat i kylen utan att röras från kolsyrning till de är slut. Vilket är 1-4 månader beroende på hur gott det är.
Använder bara protafloc i koket.
Iofs står mina fat i kylen utan att röras från kolsyrning till de är slut. Vilket är 1-4 månader beroende på hur gott det är.
Använder bara protafloc i koket.
Samma här, Bee. Jag drog ut sista decilitern av en APA igår, och hela glaset är spegelblankt.
Jag har också haft mina 2 fat stilla i kylen, under just ca 2 månader...
Dö inte okunnig!!
Vet inte, men det kanske spelar roll hur mycket som följer med och hamnar på fatets botten efter överföringen? Jag är väldigt försiktig när jag tappar (med hävert) för att undvika att suga med bottenresterna från jäshinken. Detta kanske gör att det inte blir så himla mycket som riskerar att virvla upp i slutet..?
Med tappkran på jäshinken (om du nu har det..) så är det ju svårare att styra hur mycket bottenslam som kommer med i överföringen. Ligger det då längst med väggarna i fatet så kanske det följer med de sista litrarna?
Med tappkran på jäshinken (om du nu har det..) så är det ju svårare att styra hur mycket bottenslam som kommer med i överföringen. Ligger det då längst med väggarna i fatet så kanske det följer med de sista litrarna?
Jag var extremt försiktig med den del som skulle till fatet, 18 liter av ca 28liter, Jag höll häverten mitt i jäshinken, stilla med stöd. Ölen var väldigt klar. jag såg hela vägen till botten. Och ölen var utgäst...
Jag får testa vidare och hitta MITT fel...
Jag får testa vidare och hitta MITT fel...
Dö inte okunnig!!