Har nu ett bra tag bryggt med BIAB, men pga relativt stora förluster( ca2l), eftersom man får med så mycket skit till jäset så överväger jag att byta metod.
Rekommendationer?
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Bästa mäskningen och lakningen?
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Re: Bästa mäskningen och lakningen?
@lesonen Vad menar du med "skit"? Druv, humle, skal, maltrester?
Antingen så silar du vörten på väg ner i jäskärlet, eller så gör du en whirlpool och väntar en timme, för att sedan tappa klar vört ner i jäskärlet.
2l förlust är inte enorma mängder. Du kanske i bästa fall tjänar en liter på att få klar vört ner i jäskärlet med en annan metod. Mäska och koka så du får lite mer vört till jäskärlet istället.
Antingen så silar du vörten på väg ner i jäskärlet, eller så gör du en whirlpool och väntar en timme, för att sedan tappa klar vört ner i jäskärlet.
2l förlust är inte enorma mängder. Du kanske i bästa fall tjänar en liter på att få klar vört ner i jäskärlet med en annan metod. Mäska och koka så du får lite mer vört till jäskärlet istället.
Re: Bästa mäskningen och lakningen?
Precis, får endel humle och maltrester. Men om det inte skiljer sig allt för mycket "svinn" så fortsätter jag väl på BIAB. Ett tag till iallafall 
Tack för tipsen!
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Tack för tipsen!
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Re: Bästa mäskningen och lakningen?
Nu har jag inte testat BIAB, men jag kan inte tänka mig att det blir så mycket mer "skit" i vörten än vilken annan metod som helst.
Det mesta av "skitet" skulle jag vilja påstå kommer från vörtkoket och endel av det är rätt oundvikligt. Du får lära dig att leva med visst svinn i processen helt enkelt. Ett svinn på 2L på en 20L-batch (dvs 10%) tycker jag inte är något att vidta särskilda åtgärder mot. När man vet hur mycket svinn man har på vägen så justerar man tidigare steg så att man får ut önskad mängd vört helt enkelt (inget konstigare än att man justerar för att man kanske inte har perfekt effektiv mäskning).
Jag upplever att jag får mindre svinn ifall jag kör med pellets, men det kan vara inbillning. Det verkar som att hela kottar binder upp mer vört än pellets.
Det mesta av "skitet" skulle jag vilja påstå kommer från vörtkoket och endel av det är rätt oundvikligt. Du får lära dig att leva med visst svinn i processen helt enkelt. Ett svinn på 2L på en 20L-batch (dvs 10%) tycker jag inte är något att vidta särskilda åtgärder mot. När man vet hur mycket svinn man har på vägen så justerar man tidigare steg så att man får ut önskad mängd vört helt enkelt (inget konstigare än att man justerar för att man kanske inte har perfekt effektiv mäskning).
Jag upplever att jag får mindre svinn ifall jag kör med pellets, men det kan vara inbillning. Det verkar som att hela kottar binder upp mer vört än pellets.
