Gelatin+kallkrasch på ale
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Frostakällan
- Satsbryggare

Tjena! Vi är ett par hembryggare som egentligen brukar använda Protofloc som klarning till vår ale, en Amarillohumlad variant med Cascade i torrhumlingen, som vi har varit relativt nöjda med i utseende och smak. Dock glömde vi (jag vet...) Protoflocen i senaste koket och har därför fått snegla på andra klarningsmetoder under jäsningen istället. Valet föll på gelatin med eller utan kallkrasch.
Då vi flaskjäser har vi dock lite funderingar på möjligheten till kolsyreproduktion efter en sådan behandlig av ölet. Kommer vi att krasha ner i stort sett all jäst i suspension med krasch på ca -1°C och samtidig gelatin i 3-4 dagar?
Vi har hört att det går att pitcha ytterligare lite jäst till flaskjäsningen tillsammans med sockerlagen, någon som har erfarenhet av detta? Eller kommer det bara göra ölet grumligt igen och då har vi egentligen gjort 3 steg i onödan för att få ölet halvgrumligt ändå? Vi jäser med Safale M-44 och har en grym utjäsning från 1060 till 1009 efter 5 dagars primärjäsning.
Tacksam för alla synpunkter!
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Då vi flaskjäser har vi dock lite funderingar på möjligheten till kolsyreproduktion efter en sådan behandlig av ölet. Kommer vi att krasha ner i stort sett all jäst i suspension med krasch på ca -1°C och samtidig gelatin i 3-4 dagar?
Vi har hört att det går att pitcha ytterligare lite jäst till flaskjäsningen tillsammans med sockerlagen, någon som har erfarenhet av detta? Eller kommer det bara göra ölet grumligt igen och då har vi egentligen gjort 3 steg i onödan för att få ölet halvgrumligt ändå? Vi jäser med Safale M-44 och har en grym utjäsning från 1060 till 1009 efter 5 dagars primärjäsning.
Tacksam för alla synpunkter!
Det ena utesluter inte det andra! Jag använder gelatin till i princip alla mina öl (i fat dock) utom veteöl, APA, IPA, DIPA. Gelatinet ger en superblank öl direkt. Det gör ju inte protaflocen på riktigt det sättet, utan ölet måste ju ändå få klarna över tid. Så gelatin är kanon, tycker jag i alla fall.Frostakällan skrev:Dock glömde vi (jag vet...) Protoflocen i senaste koket och har därför fått snegla på andra klarningsmetoder under jäsningen istället. Valet föll på gelatin med eller utan kallkrasch.
Har läst flera bloggar och bryggare som svär vid att det finns jäst kvar för flaskjäsning efter gelatinet, men jag hade haft svårt att lita på det.. Men man kan ju, som du skriver, tillsätta mer jäst i flaskan som är högflockulerande om man är osäker och vill krångla lite. Då borde det klarna ganska fort igen, men det är inget jag testat personligen.Frostakällan skrev:Då vi flaskjäser har vi dock lite funderingar på möjligheten till kolsyreproduktion efter en sådan behandlig av ölet. Kommer vi att krasha ner i stort sett all jäst i suspension med krasch på ca -1°C och samtidig gelatin i 3-4 dagar?
-
Frostakällan
- Satsbryggare

Re: Gelatin+kallkrasch på ale
Tack för svaren! Vi jäser med Craft Series Mangrove Jacks M-44, blandade ihop den med lagerjästen. Den är högflockulerande så det borde ju kunna gå. Vi tänker bara pitcha rekommenderat mått direkt i jäskärlet innan tappning tillsammans med sockerlag isåfall. Sedan flasktappa allt efter det. Inte mycket till jobb om det nu blir bra.
Finns det isåfall anledning att syresätta den nypitchade jästen innan tappning? Det blir en helt ny metod för oss allt detta så därför alla specifika frågor [WHITE SMILING FACE]
Finns det isåfall anledning att syresätta den nypitchade jästen innan tappning? Det blir en helt ny metod för oss allt detta så därför alla specifika frågor [WHITE SMILING FACE]
Gött! [emoji4] Men, ni häller väl inte sockerlagen och jästen i jäshinken eller? Tror det är bättre att använda tappningshink för detta faktiskt. Jag har också använt ml-spruta och pytsat i en dos i varje flaska, och tappat direkt från jäshinken. Funkade jättebra och man slipper en övertappning.
Kan annars aldrig tänka mig att något ska behöva syresättas.. Möjligtvis återfukta jästen, men inget annat.
Kan annars aldrig tänka mig att något ska behöva syresättas.. Möjligtvis återfukta jästen, men inget annat.
Jag brukar krascha mina öl till -1 i 1-3 dygn. Har kört både med och utan gelatin och alltid fått kolsyra. Kan med vissa strängar ta lite längre tid innan kolsyran är helt klar.
-
Frostakällan
- Satsbryggare

Nej vi omtappar innan vi tappar ner i flaskorna, poängen var att vi inte tillsätter socker flaska för flaska, vilket låter överdrivet omständigt, enligt mig [WINKING FACE].
Det låter kanon allt ni säger. Vi testar nog gelatin och kallkrasch i 2-3 dagar och sedan kanske 50-50 med jäst och utan jäst. Kan vara kul att se skillnaden inför framtiden. Om inte annat blir det en halv batch som är drickbar inom kort och en halv batch man får vänta lite snällt på. Äta kakan och ha kvar den så att säga!
Det låter kanon allt ni säger. Vi testar nog gelatin och kallkrasch i 2-3 dagar och sedan kanske 50-50 med jäst och utan jäst. Kan vara kul att se skillnaden inför framtiden. Om inte annat blir det en halv batch som är drickbar inom kort och en halv batch man får vänta lite snällt på. Äta kakan och ha kvar den så att säga!
Fint det! Skriv gärna här i tråden hur det gick med de två 50/50-experimenten! [emoji4]
Ett förtydligande om klaringsmetoderna som verkar gått förlorad i diskussionen.
Protafloc är för att hjälpa till med klarning genom främjande av koagulering av druv, gelatin för att sedimentera partiklar.
Det ena utesluter inte det andra.
Är man osäker på om det finns tillräckligt med jäst kvar så kan man ta en tesked med slurry och röra ner i flaskningshinken, men det gör det troligen redan.
(För övrigt tycker jag kallkrasch och gelatin är för fegisar, kan man inte dricka disigt öl så är kallförvaring och tålamod är fullt tillräckligt. [emoji41])
Protafloc är för att hjälpa till med klarning genom främjande av koagulering av druv, gelatin för att sedimentera partiklar.
Är man osäker på om det finns tillräckligt med jäst kvar så kan man ta en tesked med slurry och röra ner i flaskningshinken, men det gör det troligen redan.
(För övrigt tycker jag kallkrasch och gelatin är för fegisar, kan man inte dricka disigt öl så är kallförvaring och tålamod är fullt tillräckligt. [emoji41])
-
Frostakällan
- Satsbryggare

Tålamod är inte tillräckligt om man inte besitter något sådantBee skrev:Ett förtydligande om klaringsmetoderna som verkar gått förlorad i diskussionen.
Haha, det får stå för dig[emoji12]Bee skrev:(För övrigt tycker jag kallkrasch och gelatin är för fegisar, kan man inte dricka disigt öl så är kallförvaring och tålamod är fullt tillräckligt. [emoji41])
Jag bestämde mig för att testa kallkrasch på min första bryggning, en Single Cent APA, jäst med BRY-97. Jag hade precis fått hem mitt garagekylskåp. Men då jag var lite orolig för jästen så tog jag bara någon halvliter av ölet för kallkrasch och resten fick ligga kvar i rumstemperatur. Några dagar innan detta hade jag klarnat allt ölet med gelatin.
Kylen var lite effektivare än jag trodde, den lyckades frysa ner mitt experiment till -5 C. I byttan låg nu en öl-isklump. Surt tänkte jag, men jag lät det hela tina i rumstemp och stå bredvid det andra ölet i några dagar. Sedan när det var dags för att tappa ut på flaska så hällde jag över det tinade ölet i en egen flaska, stoppade i två carbonation drops, satte på en kapsyl och ställde den åt sidan. Tappade upp allt det andra ord och kapsylerade det.
Väntade en vecka, otålig som jag är så smög jag in i tvättstugan där backarna fått stå och kolsyrejäsa, lade in en av de vanliga ölen i kylen, och den tidigare frysta ölen. Dagen därpå öppnade jag och hällde upp båda i varsitt glas. Det fanns kolsyra i båda, men den frysta hade lite sämre skumkrona. Smaken skilde sig dock markant. Den frysta hade inte samma friska maltighet som den andra, den var helt enkelt inte lika god.
Så det många skriver stämmer nog, - Din jäst lever! (även om det har fryst lite)
Kylen var lite effektivare än jag trodde, den lyckades frysa ner mitt experiment till -5 C. I byttan låg nu en öl-isklump. Surt tänkte jag, men jag lät det hela tina i rumstemp och stå bredvid det andra ölet i några dagar. Sedan när det var dags för att tappa ut på flaska så hällde jag över det tinade ölet i en egen flaska, stoppade i två carbonation drops, satte på en kapsyl och ställde den åt sidan. Tappade upp allt det andra ord och kapsylerade det.
Väntade en vecka, otålig som jag är så smög jag in i tvättstugan där backarna fått stå och kolsyrejäsa, lade in en av de vanliga ölen i kylen, och den tidigare frysta ölen. Dagen därpå öppnade jag och hällde upp båda i varsitt glas. Det fanns kolsyra i båda, men den frysta hade lite sämre skumkrona. Smaken skilde sig dock markant. Den frysta hade inte samma friska maltighet som den andra, den var helt enkelt inte lika god.
Så det många skriver stämmer nog, - Din jäst lever! (även om det har fryst lite)