Hej
Jag tänkte försöka brygga en Brewdog Punk IPA
Efter deras recept ett par frågor bara alla råvaror står ju med och mash temperatur och tid står angivet. Hur mkt mash vatten kör man med? Står bara kokvolym 25 liter! Koktid står det inget om, kör man 60 min? Humlen står det bara början mitten och slutet på när man skall lägga i början och mitten är ju logiska men slutet när lägger man i humlen då efter koket och när man börjar kyla?
Tackar för tips!
Punk IPA
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Re: Punk IPA
Nu har jag inte sett receptet men en riktlinje är väl 2.5l vatten per kg malt vid inmäskningen. 60 minuter kok verkar vettig och humlen kan du slänga i vid flameout antar jag, dvs. när du avslutar koket.
Jag har bryggt den tidiga versionen av punk-ipan. Kokade 60 minuter. Humlegivorna gjorde jag vid 60, 20 och 0 min (inspirerad av fabrikören) - resultat blev utmärkt!
Hej
Tackar för svaren! Så den sista humlegivan ligger bara i under tiden som man kyler och tappar över?
Mvh
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tackar för svaren! Så den sista humlegivan ligger bara i under tiden som man kyler och tappar över?
Mvh
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- rick.lindqvist
- Vattenbehandlare

- Kontakt: