Placering av öltorn på bänkskiva.
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Placering av öltorn på bänkskiva.
Jag har tänkt att sätta öltorn på min hemmabyggda kyl och funderar lite på vad som blir snyggast. Är det att sätta dem långt bak eller långt fram?
Till saken hör att jag gör det i flera steg. Jag börjar med ett torn och sedan planerar jag ett till. Kanske kommer jag att ha ett tredje som jag kan flytta mellan kylen och en partycooler. Så jag kommer inte se hur det kommer se ut i slutändan förrän långt efter första tornet är på plats.
Väljer jag ett tredje torn kommer de dessutom nästan inte kunna stå på rad utan det lutar mot ett av dem kommer behöva vara lite längre fram eller bak pga plats för spillbrickor. Här är väl då rimligt att de två första står på rad och den tredje hamnar mellan, antingen framför eller bakom? Jag får förvisso plats med tre på rad, men då kommer det bara bli ett gap på ett par centimetrar mellan spillbrickor (funderar väl snarast på hur det ser ut när man flyttat ett av tornen till partycooler och det då blir ett 3-dm gap mellan spillbrickorna, fast jag kanske låter spillbrickorna ligga kvar).
Någon som har lite bilder på liknande egna byggen som jag kan få lite inspiration ifrån?
Till saken hör att jag gör det i flera steg. Jag börjar med ett torn och sedan planerar jag ett till. Kanske kommer jag att ha ett tredje som jag kan flytta mellan kylen och en partycooler. Så jag kommer inte se hur det kommer se ut i slutändan förrän långt efter första tornet är på plats.
Väljer jag ett tredje torn kommer de dessutom nästan inte kunna stå på rad utan det lutar mot ett av dem kommer behöva vara lite längre fram eller bak pga plats för spillbrickor. Här är väl då rimligt att de två första står på rad och den tredje hamnar mellan, antingen framför eller bakom? Jag får förvisso plats med tre på rad, men då kommer det bara bli ett gap på ett par centimetrar mellan spillbrickor (funderar väl snarast på hur det ser ut när man flyttat ett av tornen till partycooler och det då blir ett 3-dm gap mellan spillbrickorna, fast jag kanske låter spillbrickorna ligga kvar).
Någon som har lite bilder på liknande egna byggen som jag kan få lite inspiration ifrån?
Re: Placering av öltorn på bänkskiva.
Kul projekt. Jag hade inte flyttat torn tror inte infästningarna tycker om det och du kommer ha ett stort öppet hål i din kyl där tornet satt förut.
2 torn med 2 kranar på varje kanske skulle funka bra.
Kanske montera i bakkant någon decimeter in och mot mitten. Typ så här:
Ps. Fan vad jag är sämst på asci art
Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Kanske montera i bakkant någon decimeter in och mot mitten. Typ så här:
Kod: Markera allt
......................
|.......x....x.......|
|....................|
|....................|
|....................|Ps. Fan vad jag är sämst på asci art
Kanske skulle ha nämnt måtten: Bänkskivan är 98x74cm, spillbrickorna är 30x18cm och öltornen har en diameter på 11cm. Därav att om man sätter 3 torn på bredd så kommer spillbrickorna ta upp 90cm vilket lämnar 8cm över att förfoga över som marginal till kanten och gap mellan spillbrickorna.
skogass skrev:Kul projekt. Jag hade inte flyttat torn tror inte infästningarna tycker om det och du kommer ha ett stort öppet hål i din kyl där tornet satt förut.
Kanske montera i bakkant någon decimeter in och mot mitten. Typ så här:Kod: Markera allt
......................
|.......x....x.......|
|....................|
|....................|
|....................|
Ps. Fan vad jag är sämst på asci art
Har du gjort något liknande själv? Isf hade foto varit inspirerande...
Pga att jag får plats med 5 1/2 fat i min kyl så kommer jag satsa på 3 kranar per torn. Ett tredje torn skulle bli aktuellt om jag utöver det vill köra randalizerad version av någon öl eller om jag kör med fler än ett halvfat. Jag har funderat lite på det där med att flytta ett torn eller inte och tänkt på det där med hålen (vilka bör bli så stora) som man kommer behöva dölja på något sätt. Vad infästningarna gäller har jag inte undersökt hurpass de kan ogilla det.
En alternativ lösning för att stretcha serveringskapacitet lite är att dra picnic-kranar via CO2-/kompressor-genomgången. Här är ju lite av en avvägning - (ungefär) lika lite som att man vill sakna kranar att servera ur så vill man sakna öl att servera ur kranarna så att säga.
Lite halvrelaterat är också hur man dimensionerar CO2-fördelningen. Jag kan för närvarande reglera två olika tryck vilket kanske räcker en bit, men det gäller att ha CO2-fördelare så man har så stor flexibilitet som möjligt när det gäller att välja antal öl med högre respektive lägre tryck. Jag har iaf beställt en 4-vägs fördelare till att börja med (vilket inte ger speciellt mycket flexibilitet på det området).
Nej ingen bild
Men min plan är åt det hållet. Jag tror du vill ha "stort" hål upp i kranen så du får upp kylan dit annars tror jag det kan bli lite väl med skum i början.
Kommer du kunna styra trycket med fördelaren? Blir det bara inte samma tryck?
Skills att hålla så många olika öl rullande på samma gång.
Men min plan är åt det hållet. Jag tror du vill ha "stort" hål upp i kranen så du får upp kylan dit annars tror jag det kan bli lite väl med skum i början.
Kommer du kunna styra trycket med fördelaren? Blir det bara inte samma tryck?
Skills att hålla så många olika öl rullande på samma gång.
(Den som kan gissa vilket lag jag håller på vinner en rosa brödrost i valfri färg)
Alla ölbryggare håller väl på sockerlag...?
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Nu har vi snyggat upp Ascii-arten 
/MOD
/MOD
Ascii-arten blev helt obegriplig nu, i min telefon...
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
skyking skrev:
Liverpool?
Hur bred är din skiva? Eller hur långt ifrån framsidan står kranarna?
80 bred, 60 djup.
Tornet börjar 35 cm från framkanten.
Nu har jag fått tornet på plats. Valde att börja med vänstra tornet för att det då blir närmare till kranen. Blev lite strul att få den på plats med hälen. Får fundera på hur jag skall få den andra till att komma bra i linje med den första...
Snyggt projekt!
Vad är det för kyl du har som sväljer så många fat?
Splix skrev:Snyggt projekt!
Tack. Det rör sig alltså om en låda jag byggt själv. Den är isolerad med 100mm cellplast och kyld med en Isotherm Compact Classic 2001. Måtten är alltså ganska precis så det rymmer 6 fat, men pga förångaren så kan det sista inte vara fullhöjd.
Nästa steg i detta bygget är att fixa bättre styrning på kylaggregatet.
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Jonel skrev:Ascii-arten blev helt obegriplig nu, i min telefon...
Tapatalk som är dåligt och inte kan rendera monospace antar jag :/