Cylinderkoniskt jäskärl för kolsyrejäsning, mini
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Cylinderkoniskt jäskärl för kolsyrejäsning, mini
Personligen så är inte jäsa under tryck det som är viktigaste.
Jag vill åt konen för att tappa av jästen och annat bös på ett enklare sätt. Rostfritt vill jag åt för jag upplever det som lättare att göra rent och hålla rent än just plast.
Jag har tittat mycket på SS Brewtech
https://www.ssbrewtech.com/collections/ ... ter-bucket
Jag vill åt konen för att tappa av jästen och annat bös på ett enklare sätt. Rostfritt vill jag åt för jag upplever det som lättare att göra rent och hålla rent än just plast.
// Jonas
Det jag tänkte mest på var väl att ferminatorn och liknande tankar är ju inte byggda för tryck, så det birde vä vara värt lite, jag vet inte. Går ju att göra pipan längre så att den rymmer mer, då får man ju ganska mycket mer bang for the bucks jämfört med ferminator. Tänktr väl bygga någon till mig själv iaf så kanske någon blir sugen och vill ha också
har du några förslag på vad som skulle göra en tank mer åtråvärd? Kylslingor och grejer skulle ju vara lätt att fixa, men frågan är ju om hembryggare ens har nytta av det.
Jag skulle tro att ferminatorn är trycksvarvad, därav inga svetsar. Det ser fränt ut! Men svetsar man ordentligt så är inte skarvarna några problem. Inom bryggerier slipar man sällan skarvar på varken in eller utsidan, just för att det inte behövs om man gör rätt.
Jag skulle tro att ferminatorn är trycksvarvad, därav inga svetsar. Det ser fränt ut! Men svetsar man ordentligt så är inte skarvarna några problem. Inom bryggerier slipar man sällan skarvar på varken in eller utsidan, just för att det inte behövs om man gör rätt.
Perfekt, det är den målgruppen som du tillhör som jag är ute efter. Finns det något du saknar på brewtechen som du skulle vilja ha? Vad skulle du tycka var ett mer rimligt pris, om det är priset du tvekar på?Falkens skrev:Personligen så är inte jäsa under tryck det som är viktigaste.
-
Andreashaggstrom
- Vattenbehandlare

Jag skulle vilja ha ett litet (ca 15 liter) rostfritt och koniskt jäskärl. En kran för att att tappa jäst och bös och en annan kran lite högre för att tappa ut ölen. I övrigt så kostnadseffektivt som möjligt. 
Ärlans hembryggeri
Jag håller med ovan post. Nånting för halv-batcher.
Jag kör med en SS Brewtech Chronical Brewmaster Edition, 7 gallon, och en Brewbucket med tillköpt kylspiral. Lagt alldeles för mycket slantar på det hela.
Men jag saknar nånting för mindre batcher. Brygger hellre oftare och mindre. Är dock förståeligt att det saknas på marknaden, då arbetskostnaden i stort är det samma på de olika storlekarna?
Jag kör med en SS Brewtech Chronical Brewmaster Edition, 7 gallon, och en Brewbucket med tillköpt kylspiral. Lagt alldeles för mycket slantar på det hela.
Men jag saknar nånting för mindre batcher. Brygger hellre oftare och mindre. Är dock förståeligt att det saknas på marknaden, då arbetskostnaden i stort är det samma på de olika storlekarna?
Jag kör med en Braumeister 20L så det är där jag ligger, jag vill ligga mellan 20-22 L ner i hinken så att säga.
Det som skulle vara närmaste efter en SS är ju att kunna kyla etc. det kärlet separat. Svårt att säga avd ett rimligt pris är. Det beror ju på
Det jag skulle vilja ha just nu är ett kärl med cornelius-lock, stigrör samt CO2-in som passar i en partycooler men på 20-25 liter.
Det som skulle vara närmaste efter en SS är ju att kunna kyla etc. det kärlet separat. Svårt att säga avd ett rimligt pris är. Det beror ju på
Det jag skulle vilja ha just nu är ett kärl med cornelius-lock, stigrör samt CO2-in som passar i en partycooler men på 20-25 liter.
// Jonas
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Skulle tro att om den passar i en party cooler skulle det vara en säljande grej. Coolern tar inte så mycket plats, är inte speciellt dyr och kan användas till annat om nöden kräver det.Beer Me skrev:har du några förslag på vad som skulle göra en tank mer åtråvärd? Kylslingor och grejer skulle ju vara lätt att fixa, men frågan är ju om hembryggare ens har nytta av det.
För att få ur något ur fatet utan att behöva dona med en hävert gör att den måste vara tät och då är det inte långt till att jäsa under tryck. Och kan man det vill man också kunna kolsyra i samma fat.
Sen kan man lika bra maxa volymen till 35liter istället för 20-25. Coolern tar inte mer plats för att man fyllt den
Vidare kan man bygga lock med tapptorn som passar direkt på Coolern, har sett en tråd om ett snyggt bygge här någonstans. Den pryder verkligen sin plats på uteplatsen.
Håller med Pilsnerkokaren, om man kan få till det så tror jag du kommer sälja mer.
Jag röstar i så fall på olika storlekar för just partycoolern om 15, 25, 35 L men min önskan är att det är som ett corneliusfat dvs. samma kopplingar och lock
Jag röstar i så fall på olika storlekar för just partycoolern om 15, 25, 35 L men min önskan är att det är som ett corneliusfat dvs. samma kopplingar och lock
// Jonas