Sälja öl till lokal pub!
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Sälja öl till lokal pub!
Tänkte bara rent hypotetiskt, får man sälja mindre mängder öl till den lokala puben utan diverse tillstånd och reggat företag?
Re: Sälja öl till lokal pub!
Lagen kräver att du har ett skatteupplag för att få producera och sälja folköl och starköl. Inga undantag! (Dessutom en livsmedelklassad anläggning.)
Lättöl däremot kan du däremot producera och sälja upp till fribeloppet för hobbyverksamhet. Sen blir det företag och kräver livsmedelklassad anläggning. Se till att inte överskrida 2.25% för då är det folköl och måste produceras på ett bryggeri med alla tillstånd och får endast säljas till verksamheter med folkölstillstånd.
Lättöl däremot kan du däremot producera och sälja upp till fribeloppet för hobbyverksamhet. Sen blir det företag och kräver livsmedelklassad anläggning. Se till att inte överskrida 2.25% för då är det folköl och måste produceras på ett bryggeri med alla tillstånd och får endast säljas till verksamheter med folkölstillstånd.
Bee skrev:Lagen kräver att du har ett skatteupplag för att få producera och sälja folköl och starköl. Inga undantag! (Dessutom en livsmedelklassad anläggning.)
Så då behöver inga som helst tillstånd eller papper för att producera och sälja lättöl så länge det rör sig om hobbyverksamhet?
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
- Christian C
- Torrhumlare

Jag ska brygga en batch till golfrestaurangen på min hemmaklubb - en limiterad säsongs-öl. Tänkte göra lite annorlunda, jag skänker den till klubben så kan de skänka mig fria måltider till ett värde. Blir ju samma sak i slutändan då jag ändå skulle köpt mat hela säsongen. Men nu blir det bara två gåvor mellan två personer. Måste väl vara ok? Kan ju bli lite gråzon vad klubben gör med ölen sen iofs. Men har de fått den så...
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
Engan skrev:Så då behöver inga som helst tillstånd eller papper för att producera och sälja lättöl så länge det rör sig om hobbyverksamhet?
Ja det är min uppfattning av det jag läst mig till. Det är som att sälja kanelbullar.
Se även denna tråd:
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?p=57588#p57588
Christian C skrev:Jag ska brygga en batch till golfrestaurangen på min hemmaklubb - en limiterad säsongs-öl. Tänkte göra lite annorlunda, jag skänker den till klubben så kan de skänka mig fria måltider till ett värde. Blir ju samma sak i slutändan då jag ändå skulle köpt mat hela säsongen. Men nu blir det bara två gåvor mellan två personer. Måste väl vara ok? Kan ju bli lite gråzon vad klubben gör med ölen sen iofs. Men har de fått den så...
Nej! Det är inte en gråzon. Det är olagligt!!
- Christian C
- Torrhumlare

Bee skrev:Nej! Det är inte en gråzon. Det är olagligt!!
Ok, kan du precisera mer för en okunnig. Vari ligger det olagliga - att ge bort eller att den som tagit emot det säljer det?
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
Christian C skrev:Jag ska brygga en batch till golfrestaurangen på min hemmaklubb - en limiterad säsongs-öl. Tänkte göra lite annorlunda, jag skänker den till klubben så kan de skänka mig fria måltider till ett värde. Blir ju samma sak i slutändan då jag ändå skulle köpt mat hela säsongen. Men nu blir det bara två gåvor mellan två personer. Måste väl vara ok? Kan ju bli lite gråzon vad klubben gör med ölen sen iofs. Men har de fått den så...
Nej, eftersom transaktionerna är vilkorade till varandra så är det inte frågan om en gåva utan frågan om byteshandel, och även byteshandel tolkas som försäljning (det tolkas som att du säljer det för det belopp som nämnda måltider skulle kostat dig).
Christian C skrev:Ok, kan du precisera mer för en okunnig. Vari ligger det olagliga - att ge bort eller att den som tagit emot det säljer det?
Du som privatperson får ge till en annan privatperson i provsmakningsyfte.
Det ni gör är byteshandel med en punktskattepliktig vara. Ni begår skattebrott. Vilket troligen är värst för golfklubben, då de kommer sälja en oskattad vara.
Just varor som kräver upplag är sånt som skatteverket ser extra hårt på. T ex så om du har ett skatteupplag och blir bestulen på alla varor, måste du ändå betala skatten för dessa, då de släppts till marknaden för konsumtion. Det spelar alltså ingen roll hur detta gått till.
Bee skrev:Ja det är min uppfattning av det jag läst mig till. Det är som att sälja kanelbullar.
Se även denna tråd:
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?p=57588#p57588
Intressant! Men lite oklart med livsmedelsverket eller är det bara köra på i vilket garage som helst utan något som helst tillstånd?
Kan knappast tänka mig en som säljer bröd i hobbysyfte på en marknad har tillstånd från någon....
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Inte riktigt on topic kanske, men jag har gått i tankarna att någon gång börja sälja färdig vört istället. Typ "hyra ut" jäshink med ojäst vört, torrjäst, hävert med tapprör. Mottagaren tillsätter själv jästen hemma hos sig, jäser, tappar på egna flaskor och lämnar tillbaka utrustningen efteråt.
Detta borde vara samma som att sälja en hemmabakad limpa va?
@Mike85 On topic så skulle man ju kunna göra så till golfklubben också. Låta dom tappa upp på egna flaskor och sätta egen etikett, alternativt ha egna fat till tapp i baren. Lite mer jobb för dom, men det blir ju verkligen exklusivt och "närbryggt".
Detta borde vara samma som att sälja en hemmabakad limpa va?
@Mike85 On topic så skulle man ju kunna göra så till golfklubben också. Låta dom tappa upp på egna flaskor och sätta egen etikett, alternativt ha egna fat till tapp i baren. Lite mer jobb för dom, men det blir ju verkligen exklusivt och "närbryggt".
Livsmedelsverket har inte med tillståndet att göra. Kommunens miljö och hälsa har det.
Jag funderar lite, hobbyverksamhet kanske inte faller in under att sälja till ett företag. Så det kanske ändå är olagligt att sälja lättöl till en pub, men inte till privatpersoner på en marknad. Företaget måste ju sälja livsmedelklassad mat/dryck. Vet inte om hobbytillverkade livsmedel får säljas av dessa. Du kan ju kolla hur det är med sylt, bakverk, mm. Lättöl klassas som ett lättdryck och därmed likställs med dessa.
Jag funderar lite, hobbyverksamhet kanske inte faller in under att sälja till ett företag. Så det kanske ändå är olagligt att sälja lättöl till en pub, men inte till privatpersoner på en marknad. Företaget måste ju sälja livsmedelklassad mat/dryck. Vet inte om hobbytillverkade livsmedel får säljas av dessa. Du kan ju kolla hur det är med sylt, bakverk, mm. Lättöl klassas som ett lättdryck och därmed likställs med dessa.
Alltså, vi pratar väl om en restaurang med alkoholtillstånd här? Då får inte hembryggd öl* serveras under några som helst omständigheter, skänkt, såld eller bytt spelar ingen roll.
Vidare, om restaurangen ska servera egenproducerad öl kräver det givetvis diverse tillstånd för detta. Att vörten produceras annorstädes har ingen betydelse mer än att det verkar rätt krångligt.
Att få sin hembrygd serverad i kommersiella sammanhang är ej möjligt, släpp den tanken.
* Undantaget lättöl då möjligtvis, men högst tveksamt.
PS Flera i denna tråd skulle behöva lära sig citeringsfunktionen ordentligt. Det går inte att nästa citat på detta forum. Och det räcker gott med citat på en nivå för begriplighet.
Vidare, om restaurangen ska servera egenproducerad öl kräver det givetvis diverse tillstånd för detta. Att vörten produceras annorstädes har ingen betydelse mer än att det verkar rätt krångligt.
Att få sin hembrygd serverad i kommersiella sammanhang är ej möjligt, släpp den tanken.
* Undantaget lättöl då möjligtvis, men högst tveksamt.
PS Flera i denna tråd skulle behöva lära sig citeringsfunktionen ordentligt. Det går inte att nästa citat på detta forum. Och det räcker gott med citat på en nivå för begriplighet.
@ekstedt om vi pratar starköl ja, men den senare delen handlar om lättöl.
Håller med om att sökfunktion borde användas oftare....
Edit: Och lära sig citeringsfunktionen.
(samt ta bort sina automatiska spam signaturer)
Håller med om att sökfunktion borde användas oftare....
Edit: Och lära sig citeringsfunktionen.
(samt ta bort sina automatiska spam signaturer)
Senast redigerad av Bee den onsdag 2017-05-03 11:08, redigerad totalt 1 gång.