Minimera oxidering

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Minimera oxidering

Inlägg av Anders_Adler »

Hej!
Jag brygger mestadels till flaska, dels för att jag gillar storleken samt att jag gillar att ge ett par öl till nära och kära. Vet att fat inte begränsar detta, men vill inte införskaffa mottrycksfyllare. ( men för skojs skulle så kan det vara en extra fråga vad det kostar med något sånt) .

Jag har inte haft problem med oxidering, vad jag vet, men vill ändå ha lite tips hur andra gör när ni har jäst färdigt ert öl och tappar över det till ett flasktappningskärl för att sedan tappa flaskor. Jag tänker att i detta steget så utsätts ölet för en massa syre som kan ge mycket bismaker och dofter något jag vill minimera för att nå ett jämnare resultat.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Re: Minimera oxidering

Inlägg av ecmik »

Jag flaskjäste en Hefeweizen nyss, och då körde jag med pumphävert ihopsatt med flaskfyllaren. Pytsade i sockerpriman i varje flaska med en ml-spruta istället för att tappa om. Varje flaska blåste jag sedan ur med CO2 innan tappning och även headspacet fylldes med CO2 efteråt innan jag tryckte dit kapsylerna.

Tänker att det borde bli rätt så syreminimerat ändå.
Skriv svar