Lakvatten hink-i-hink flödeslakning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
reta
Torrhumlare
Torrhumlare

Lakvatten hink-i-hink flödeslakning

Inlägg av reta »

Jag lakar ur med flödeslakning och hink-i-hink metoden, alltså en hink med en massa hål i som sitter i en hink med tappkran. Detta skapar alltså ett utrymme mellan hinkarna som rymmer runt 3,5 L.

Detta utrymme ska tydligen fyllas på med runt 75 gradigt vatten innan jag häller över mäsken. Ett par frågor om detta:

1. Är detta för att maltbädden inte ska sätta sig/suga ihop sig så att det blir stopp direkt?
2. Blir inte första 2-3 litrarna typ bara vatten? Är det därför man återcirkulerar ett par liter? Har dock bara läst mig till att anledningen är för att få klarare öl.
3. Om jag/beersmith räknar på att jag ska använda runt 8 liter lakvatten för fly sparge/flödeslakning så antar jag att dessa 3,5 L får räknas bort från dessa 8 liter? (annars blir det alldeles för mycket vatten totalt)
4. Är det detta som beersmith refererar till som "Lauter Tun Deadspace"?
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Lakvatten hink-i-hink flödeslakning

Inlägg av Danisch »

Hej.

Vi kör samma/lika med hink i hink.
Du behöver inte fylla upp tomrummet med 75 gradigt vatten.
För över mäsken från vad du nu mäskar i till din "hink i hink" mäsken är såpass blöt att den väskan som finns i maltbädden snabbt kommer fylla upp din luftspalt i hink i hink-lösningen
Se bara till att inte börja recirkulera innan gapet är fyllt, för visst kan det då sätta igen/suga ihop...har aldrig varit några problem för oss om vi gör på det viset.

Fråga 4 får någon annan svara på för den här jag inte koll på?
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

hej

4. använder inte heller Bs men tror bestämt det är det som avses, ja

Men så till frågan.
Varför mäskar du inte i hink-i-hinken? Isolera med liggunderlag och låt stå där. Men svaret på frågan, så som du ställer den är nej, det ska du inte behöva. Ska man problematisera svaret så hänger det på vilket kgMalt/lVatten-förhållande du har.

Mitt förslag istället. Mäska i hinkihinken. häll på det vatten du vill ha för att få rätt förhållande mellan malt och vatten, men lägg till de 3,5 litrarna så det stämmer. Laka sen när det är dags.

//karl
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

1. Detta är dels för att minimera syresättning, dels minska risken för att det sätter sig.
2. Mer eller mindre bara vatten, det löser sig i och med cirkuleringen tillbaka, eller om du väljer att hälla bort det. Detta är inte anledningen att cirkulera, detta gör du för att: få till filterbädden, vilket i sin tur ger ett klarare öl med mindre proteiner och längre hållbarhet, samt mindre risk för fasta partiklar till koket som kan leda till bland annat mer tanniner i ölen.
3. Använder inte något bryggprogram, men om du dirkulerar tillbaka vattnet kan du nog också räkna med denna volym i din totala volym för lakvatten.
4. Vet ej, använder inte beersmith. Dock enligt denna sida http://www.beersmith.com/forum/index.php?topic=1892.0 är deadspace för dem vad som finns kvar i lakkärlet efter att du är färdig, alltså hur mycket vätska blir kvar när du lakat och tagit ut det du vill ha till kok.

Gällande förslaget att mäska i hinken -
Det funkar så länge man inte önskar olika temperaturer, eller möjlighet att av någon anledning höja temperaturen utan att hälla på varmt vatten eller köra med dekoktionsmäskning.
Dock leder detta till en större risk att mäsken sätter sig, det har jag själv varit med om, alltså bör denna potentiella risk vara med i ens beräkning över bryggdagen med riskhantering.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Janne gnoff Berglund skrev: Gällande förslaget att mäska i hinken -
Det funkar så länge man inte önskar olika temperaturer, eller möjlighet att av någon anledning höja temperaturen utan att hälla på varmt vatten eller köra med dekoktionsmäskning.
Dock leder detta till en större risk att mäsken sätter sig, det har jag själv varit med om, alltså bör denna potentiella risk vara med i ens beräkning över bryggdagen med riskhantering.
Blev det inte lite fel där? Vad är det för "problem" med att höja temperaturen genom att hälla på varmt vatten eller köra dekoktionsmäskning? Eller kanske bara oklart uttryckt där.

När det gäller denna metoden så ser jag inte varför den skulle skilja sig från att i allmänhet mäska i lakkärlet. Jag har t.ex. lakkärl med falskbotten som jag mäskar i och tycker inte jag haft några problem med att mäsken satt sig (jag kan förvisso haft tur). Vad är det som gör att mäsken riskerar att sätta sig och finns det något man kan göra för att minimera denna risk? Jag är av endel skäl inte speciellt lockad av iden att flytta mäsken från mäskkärl till lakkärl om jag kan undvika det.
Skriv svar