Hur skall jag torrhumla?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Hur skall jag torrhumla?

Inlägg av ecmik »

skyking skrev:Jag greppar inte riktigt hur du tömmer fatet på syre. Det låter som att du försöker förlita dig på att gaserna skiktar sig vilket jag inte är så övertygad av.
Jag hittar ingen bra konkret information om det mer än i en tråd här: http://www.homebrewtalk.com/showthread. ... 342&page=3 (hur konkret nu det är..) [emoji6]

Jag har fått känslan av att ju mer turbulens, desto mer/snabbare blandas gaserna upp (därav kravet på många "flushningar" från toppen). Blåser man däremot sakta in CO2 från botten så tänker jag att turbulensen är minimal och syret närmare "trängs uppåt" än blandas upp direkt.

Sker mixningen på sekunden eller tar det lite tid? Hittar du någonstans hur fort luft och CO2 mixar sig så vore jag nyfiken! [emoji4][emoji1360] Man kan ju tex släcka ett levande ljus genom att hälla CO2 på det. Så en viss tid borde ändå ihopmixningen ta? (Ute på djupt vatten med den här diskussionen nu..) [emoji6]

Oavsett, om det ändå tar lite tid så funkar ju metoden att fylla från botten mer än väl för hembryggarbehov tänker jag.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Re: Hur skall jag torrhumla?

Inlägg av skyking »

Bee skrev: Varför då? Du gör ju typ en pre-sekundär omtappning.
Låter väldigt omständligt och onödigt.
Det räcker med att jästen fortfarande är lite aktiv, att ta den efter hög kreusen blir att försämra förutsättningarna för en bra utjäsning.
Som jag uppfattar det så försöker jag göra omtappning precis vid gränsen mellan primär och sekundärjäsning. Inte alls omständigt och onödigt, tvärtom: det är enkelt för att jag slipper kludda med priming, nödvändigt för att man måste ju flytta ölen förr eller senare till annat kärl (om man nu inte jäser i fat hela vägen).

För att märka ord lite: det är ju efter högt kröjs som man skall göra det - alternativet vore ju att tappa om innan;)
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

ecmik: Hur sakta trycker du in CO2'n då? Hur reglerar du flödet? Räknat på det och med L=5mm, v=1m/s och CO2 så får jag Reynolds tal på 700, och detta betyder ett flöde på 2mL/s. Att undvika turbulens (runt stigrörets öppning) kräver att du fyller på CO2 ganska långsamt.

Det circulerar endel mer eller mindre väl underbyggda teorier om hur gaser blandar sig eller inte. Beroende på vad man är ute efter bör man nog utgå från worst case scenario när det gäller teori. En sak är iaf säker, att trycka ut vatten ger ett scenario där det är mycket enklare att veta vad man har i fatet iaf.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

skyking skrev:ecmik: Hur sakta trycker du in CO2'n då? Hur reglerar du flödet?
RIKTIGT sakta. Jag måste sätta örat mot utloppet för att känna att det överhuvudtaget kommer nåt. Först då märks det. Reglerar med regulatorn, men flödet ger inte utslag på manometern... Låter det stå rätt så länge. Kanske inte nog länge, men koncentrationen där ölen rinner ut måste va såpass så att det är lugnt.
skyking skrev:En sak är iaf säker, att trycka ut vatten ger ett scenario där det är mycket enklare att veta vad man har i fatet iaf.
Men personligen tycker jag att det kostar mer än det smakar. Vill fortfarande göra det så enkelt som möjligt men ändå hålla hög kvalitet. Och jag tror jag landar tryggt här faktiskt. [emoji4]
Skriv svar