Enligt lagens definition är det ju spritframställning om det antingen görs på annat sätt än genom jäsning eller om det sker genom "destillation". Eftersom etanolen har kommit till genom jäsning så är ju enda återstående fråga om frysdestillation enligt lagens mening är att betrakta som destillation.bryggapa skrev: Nja, jag tolkar det som att spritframställning är totalförbjudet oavsett process. Så, jag tror snarare frågan är om det är öl eller sprit (enl. lagens definition) som blir resultatet... Och spontant skulle jag själv tycka (inte för att det spelar någon roll men ändå) att det skulle nog vara svårt att definera Eisbock som sprit och inte öl. Men det är klart, nånstans går det säkert en gräns, en 40% eisbock kanske hellre är sprit än öl...
När du spontant tycker att Eisbock är öl och inte sprit så bör man ju fråga sig ifall samma spontana känsla infinner sig för "öl" som Sink the Bismarck? Om samma känsla skall vara tillämplig så får man nog titta på annat än just det faktum att Sink the Bismarck är frysdestillerad för det är ju även en vanlig Eisbock (och således är det inte frysdestillationen som skiljer dessa åt).
Jag har iofs inte lusläst. Jag vet inte om man faktiskt har uttryckt någon indikation på varför man tyckte att sprittillverkning skulle vara brottslig på ett sätt som ger en bra ledtråd om man skall betrakta frysdestillation som spritframställning. Vad jag såg var dock att man inte närmare specificerar vad man menar med "destillation" (kanske skall gå på vad Wikipedia/NE säger om termen?). Vad gäller förarbeten till forordningar och föreskrifter har jag inte sett något om sådana (det verkar ju bara bli en "lagtext" av det). För övrigt är det lite synd att de inte kan utveckla lagtexten så pass att man kan tolka den direkt.Ett vanligt förfarande när tolkningen av en lag eller regel är oklar är att man går till förarbetena till regeln ifråga (erfarenhet från mitt tidigare jobb inom statlig verksamhet). Istället för att vrida och vända på orden och formuleringarna i texten går man tillbaka och försöker se vad lagstiftarna hade tänkt att regeln skulle ha för syfte.
Att inte väcka den björn som sover kanske låter som en bra ide, men samtidigt så kommer det innebära att de som vill göra Eisbock att sväva I oklarhet om ifall de pysslar med kriminella handlingar eller inte.