Hej,
Tänkte göra en veteöl och funderar på om det är bättre att kolsyresätta den på fat i rumstemperatur än i kylskåp?
Tänker dels på jästen som då kanske inte sjunker lika fort som i kyla? Dvs den bevaras i ölen mer.
Sen att ölen kanske bevarar sin disighet mer om den är varm än kall.
Jag kör nästan alltid öl från fat till flaska (kolsyresätter via fat) och därför tänker jag att till veteölen kanske denna metod skulle funka galant?
Att sedan flaska och kyla ner. Kanske behöver längre slang i så fall så det ej skummar för mkt?
Tacksam för svar.
Veteöl på fat, kolsyresätta i rumstemp?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Det spelar nog ingen större roll för ölen i sig skulle jag tro. Veteölsjäst sjunker inte så jättefort, men fortare kallt än i rumstemp iaf.. Dock är kolsyrenivån i en veteöl ganska hög och att tappa varm öl från fat kanske kan skumma en hel del?alegi skrev:Tänkte göra en veteöl och funderar på om det är bättre att kolsyresätta den på fat i rumstemperatur än i kylskåp?
Tänker dels på jästen som då kanske inte sjunker lika fort som i kyla? Dvs den bevaras i ölen mer.
Sen att ölen kanske bevarar sin disighet mer om den är varm än kall.
Jag har testat att både köra Hefeweizen från fat till flaska och flaskjäsning, och föredrar faktiskt det senare pga att ölen håller sig fräschare längre pga minskad risk för oxidation i färre överföringar. Plus att det är lite mer stiltypiskt vilket är lite kul[emoji6]alegi skrev:Jag kör nästan alltid öl från fat till flaska (kolsyresätter via fat) och därför tänker jag att till veteölen kanske denna metod skulle funka galant
Tror det kan va klokt, ja.alegi skrev:Att sedan flaska och kyla ner. Kanske behöver längre slang i så fall så det ej skummar för mkt?
Re: Veteöl på fat, kolsyresätta i rumstemp?
Tack för svar!
Men du känner inte att ölet smakar sämre genom att kolsyresätta den via flaska? Om du nu tar med jäst och allt i glaset.
Men du känner inte att ölet smakar sämre genom att kolsyresätta den via flaska? Om du nu tar med jäst och allt i glaset.
Verkligen inte vad jag har märkt.. Svårt att jämföra såklart, då många andra variabler också kan göra skillnad mellan batcherna. Men kolsyrejäsning på flaska ger ju egentligen inga andra smaker så, utan i princip bara en liten höjning i alkoholnivån (kanske har en liten effekt på FG eller nåt också, men det är nog försumbart).
Tycker däremot det gör lite skillnad på smak beroende på hur mycket jäst man häller med i glaset, och det är ju en fråga om personliga preferenser om vad som är smarrigt och inte. Men en "lagom" mängd brukar jag gilla i glaset och lämnar ofta lite kvar i flaskan. Har till och med för mig att jag nån gång kallkraschade en veteöl några dagar för att inte få för mycket bottensats i flaskorna.. [emoji848]
Tycker däremot det gör lite skillnad på smak beroende på hur mycket jäst man häller med i glaset, och det är ju en fråga om personliga preferenser om vad som är smarrigt och inte. Men en "lagom" mängd brukar jag gilla i glaset och lämnar ofta lite kvar i flaskan. Har till och med för mig att jag nån gång kallkraschade en veteöl några dagar för att inte få för mycket bottensats i flaskorna.. [emoji848]
Re: Veteöl på fat, kolsyresätta i rumstemp?
I teorin ja, men vi driver ju inga stora proffsiga bryggerier direkt som kan skapa en perfekt mängd jästfällning i flaskan (som i reklamen). Som hembryggare måste jag kanske istället improvisera lite för att få till det.Swedeman skrev:Jästen ska med, kolla här
Jästen bidrar ju med smak, och tycker jag att det råkar smaka bäst enbart med halva jästfällningen i glaset så häller jag inte med hela bara för att ett stort tyskt bryggeri gör så.. [emoji6]