Kylspiral - kallt vatten in nere eller uppe?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Kylspiral - kallt vatten in nere eller uppe?
Hejsan,
Jag vet att jag läst om detta tidigare här på forumet, men kan inte hitta tråden. Google hjälper inte till heller.
Frågan är en riktigt dum rookie-fråga: Kopplar man lämpligen in kallvattnet så att spiralen kyler från botten eller från toppen? Dvs, ska vattnet passera spiralen nedifrån och upp eller tvärtom?
Jag kopplade in vattnet så det kyler uppifrån och ned när jag började med spiral. Tanken var att kall vätska sjunker. Alltså bör det kallaste vattnet träffa den varmaste vörten först, dvs i toppen. Och så har jag kört utan mer tanke på det. Kyler ned på ca 20-25 minuter beroende på hur stor sats jag brygger och har varit helt ok med det.
Men när jag nu stod och kylde efter lördagens bryggning så började jag fundera på om det är det smartaste. Om den kalla vörten sjunker, och kylvattnet värms upp när det går igenom spiralen i toppen, så kanske kylspiralen egentligen värmer vörten i botten och därför delvis motarbetar sig själv? Och därigenom blir det en längre kyltid än om man gjort tvärtom? Och när tankarna börjar skena så verkar det mesta som rimligt och logiskt så just nu är jag mest förvirrad.....
Jag bild-googlade lite och hittar bilder på båda varianterna faktiskt. Så hur ska det kopplas för att ge mest effektiv kylning? Jag antar att det finns en enkel fysikaliskt förklaring till hur det lämpligen ska göras.
//lasse
Jag vet att jag läst om detta tidigare här på forumet, men kan inte hitta tråden. Google hjälper inte till heller.
Frågan är en riktigt dum rookie-fråga: Kopplar man lämpligen in kallvattnet så att spiralen kyler från botten eller från toppen? Dvs, ska vattnet passera spiralen nedifrån och upp eller tvärtom?
Jag kopplade in vattnet så det kyler uppifrån och ned när jag började med spiral. Tanken var att kall vätska sjunker. Alltså bör det kallaste vattnet träffa den varmaste vörten först, dvs i toppen. Och så har jag kört utan mer tanke på det. Kyler ned på ca 20-25 minuter beroende på hur stor sats jag brygger och har varit helt ok med det.
Men när jag nu stod och kylde efter lördagens bryggning så började jag fundera på om det är det smartaste. Om den kalla vörten sjunker, och kylvattnet värms upp när det går igenom spiralen i toppen, så kanske kylspiralen egentligen värmer vörten i botten och därför delvis motarbetar sig själv? Och därigenom blir det en längre kyltid än om man gjort tvärtom? Och när tankarna börjar skena så verkar det mesta som rimligt och logiskt så just nu är jag mest förvirrad.....
Jag bild-googlade lite och hittar bilder på båda varianterna faktiskt. Så hur ska det kopplas för att ge mest effektiv kylning? Jag antar att det finns en enkel fysikaliskt förklaring till hur det lämpligen ska göras.
//lasse
Re: Kylspiral - kallt vatten in nere eller uppe?
Det kyler oavsett, men ena sättet är effektivare. Dock är det inte så att man skall utgå från vilken ände som är lägst ner, det är att man vill att kylvattnet och vörten skall strömma mot varandra, det kallas ju motströmskylare av den anledningen.
Vattnet flyter igenom kylaren främst pga trycket i kranen och vörten flyter igenom främst pga höjdskillnaden. Värmeskillnader under kylningen gör ytterst marginell skillnad (om någon alls). Medan vattnet flyter igenom kylaren så stiger dess temperatur och vörtens stiger.
Det enklaste är nog att se vad som händer om de flyter i samma riktning. Det kommer innebära att vattnet är varmare än från början när det närmar sig slutet av kylaren och kan alltså inte kyla vörten till lägre temperatur än så. Kör du däremot motströms kommer vattnet vara som kallast där vörten (som vid det laget redan kallnat endel.
Vattnet flyter igenom kylaren främst pga trycket i kranen och vörten flyter igenom främst pga höjdskillnaden. Värmeskillnader under kylningen gör ytterst marginell skillnad (om någon alls). Medan vattnet flyter igenom kylaren så stiger dess temperatur och vörtens stiger.
Det enklaste är nog att se vad som händer om de flyter i samma riktning. Det kommer innebära att vattnet är varmare än från början när det närmar sig slutet av kylaren och kan alltså inte kyla vörten till lägre temperatur än så. Kör du däremot motströms kommer vattnet vara som kallast där vörten (som vid det laget redan kallnat endel.
Senast redigerad av skyking den måndag 2017-04-10 12:56, redigerad totalt 1 gång.
Tack Skyking, men jag har en vanlig spiral av rostfritt rör, ingen motströmskylare.skyking skrev:Det kyler oavsett, men ena sättet är effektivare. Dock är det inte så att man skall utgå från vilken ände som är lägst ner, det är att man vill att kylvattnet och vörten skall strömma mot varandra, det kallas ju motströmskylare av den anledningen.
OK, då blir det ju lite annorlunda, då bör kanske man ha kallvattnet ovanifrån, men jag är inte så övertygad om att skillnaden blir så stor då. Det kan ju t.ex. vara så att vattenflödet är tillräckligt för att inte värma kylvattnet så mycket som ju egentligen skulle vara bakgrunden till att det skulle bli skillnad.seasteel skrev: Tack Skyking, men jag har en vanlig spiral av rostfritt rör, ingen motströmskylare.
Jag tycker nog tiden det tar att kyla är helt OK, kör du med vattnet ovanifrån så finns det ingen anledning till att testa alternativet tycker jag, men om du tror att du får bättre kylning av att ändra riktning så kan du för all del testa - det borde ju inte bli sämre iaf.
Vörten blir lite stillastående runt rören i din kylare så effektiviteten blir lidande. Om du rör/pumpar runt vörten medans du kyler spelar det ingen roll on vattnet kommer uppe eller nere och du kommer att kyla mycket snabbare. Detta är min erfarenhet av min kylare.
Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Det spelar ingen roll om du rör om i vörten hela tiden eller om du lyfter spiralen upp och ned under hela kylningen. Något du bör fundera på i vilket fall som helst eftersom kylprocessen går 3-4 gånger snabbare då. Jag kyler 23 liter på 3 minuter normalt när jag rör om men om jag bara låter kylaren vara stilla så tar det minst 10!
Jodå, jag rör runt med spiralen under kylning, inte hela tiden dock.
Men om frågan ställs teoretiskt, vad är bäst, kylvatten in nere i spiralen eller uppe i spiralen?
/lasse
Men om frågan ställs teoretiskt, vad är bäst, kylvatten in nere i spiralen eller uppe i spiralen?
/lasse
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Jag testade för några år sedan. Det finns en tråd som avhandlade bygget av en kylspiral med Ø15 prisolrör, men jag hittar den inte.
Kallt in från botten, kallt in från toppen, med omrörning, utan omrörning, minns inte exakt resultat men det skiljde inte så mycket utan omrörning som var den grejen som gjorde att det gick absolut snabbast.
Kallt in från botten, kallt in från toppen, med omrörning, utan omrörning, minns inte exakt resultat men det skiljde inte så mycket utan omrörning som var den grejen som gjorde att det gick absolut snabbast.
Att cirkulera motströms som i en värmeväxlare, är det bästa. Kallt vatten in i botten, och varm vört in i toppen på en plattis.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Intressant att se jämförelsen!
Verkar ju dock som att kallvatten i toppen är att föredra. Du fick rätt stor temperaturgradient med kallvatten i botten.
Jag brukar bli ivrig och röra med spiralen för att korta kyltiden - men tycker att det blir avsevärt mycket grumligare med den metoden.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Verkar ju dock som att kallvatten i toppen är att föredra. Du fick rätt stor temperaturgradient med kallvatten i botten.
Jag brukar bli ivrig och röra med spiralen för att korta kyltiden - men tycker att det blir avsevärt mycket grumligare med den metoden.
Skickat från min iPhone med Tapatalk