Välja Perlick-kran

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

skyking
Maltrostare
Maltrostare

Välja Perlick-kran

Inlägg av skyking »

Jag håller på och skall sätta kranar på min kegerator och funderar på vilka kranar jag skall använda, tanken är att jag skall sätta dem på ett tapptorn.

Det lutar mot att det blir Perlick-kranar jag skall använda (har hört om intertap också, men det verkar inte finnas någon svensk återförsäljare). Nåväl dock kvarstår ett val att göra nämligen vilken/vilka kranar jag skall använda. Valet står alltså mellan 630SS, 650SS, 680SS och 690SS (och eventuellt 630PC). Om jag skall ha flera så går kanske 630PC bort av estetiska skäl (enda skillnaden vad jag förstått är att den är kromad medan de övriga är rostfria). Stora frågan är om man skall ha flow-control (650SS eller 690SS) och om man skall ha creamer (680SS eller 690SS).

Hur stor nytta har man av dessa funktioner?

Jag har läst att flow-control bara funkar väl inom ett tryckintervall, dvs har man för högt tryck fram till kranen så blir det bara skum i vilket fall. Hur högt tryck talar man om då fram till kranen? Eller när behöver man komplettera med sytråd och isf hur lång?

Hur är det med creamer-funktionen? Hur användbar är den? När använder man den?

Finns det någon direkt nackdel med någon av dessa funktioner? T.ex. om jag inte behöver någon av dem, kommer de på något sätt inverka negativt? Om jag har lågt CO2-tryck och inte behöver strypa flödet kommer jag då få ut ölen lika snabbt som med en kran utan flödesreglering?

(En överkursfråga är hur dessa funktioner funkar rent tekniskt)
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Välja Perlick-kran

Inlägg av fredrik.stahl »

Även jag väntar med spänning på folks synpunkter! Ingen som har en Perlick som kan beskriva värdet av flödesreglering eller creamer? Jag kommer troligen köpa intertap istället för Perlick men det spelar väl mindre roll.

På krogen är tiden för att fylla ett glas ofta viktigt, men det spelar liten roll hemma. Däremot vill man ju ha en perfekt upphälld öl, och vad det betyder kan ju variera beroende på öltyp. Får ni till det med en kran utan flödesreglering?

Med en enkel picnickran är det ju ganska lätt att strypa flödet och skapa precis så mycket skum man vill ha. Behöver man creamer för att få till det med en Perlick?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Flödesreglering är ovärdeligt tycker jag! Creamer har jag inte testat men man kan ju få en kran att skumma rejält om man öppnar den ytterst lite så det kanske man klarar sig utan. För riktigt gräddigt skum är det nog bäst med en stout-kran och blandgas men jag testade en gång med ett pulver som skulle skapa superskum och det blev faktist nästan som på riktigt fast jag bara hade en 650ss.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Drake skrev:Flödesreglering är ovärdeligt tycker jag! Creamer har jag inte testat men man kan ju få en kran att skumma rejält om man öppnar den ytterst lite så det kanske man klarar sig utan. För riktigt gräddigt skum är det nog bäst med en stout-kran och blandgas men jag testade en gång med ett pulver som skulle skapa superskum och det blev faktist nästan som på riktigt fast jag bara hade en 650ss.

Vad har du (testat) för kranar? När det gäller flödesreglering så har jag hört att den inte funkar så bra ifall man har för högt tryck fram till kranen, har du märkt av det? Vad har du haft för serveringstryck och hur lång och smal slang har du mellan fat och kran? En tanke med flödesreglering är ju att man skall slippa sytråd, eller åtminstonde kunna ha enhetlig slang (oavsett om man skall servera en bitter på 0.2bar eller veteöl på 2.0bar).
strundt
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av strundt »

Jag har en Perlick 690SS. Creamerfunktionen bakåt är precis som många nämner lika som att öppna minimalt framåt. Låter precis likadant och ger samma effekt i mitt tycke. Så den funktionen är inget jag kommer betala för igen och inget jag råder någon annan att göra heller. Ibland upplever jag att den glappar lite också och det händer ingenting samt att den lätt går över till att öppna åt andra hållet när man ska stänga, vilket några gånger lett till att det rinner över kanterna.
Senast redigerad av strundt den måndag 2017-04-03 10:08, redigerad totalt 1 gång.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

fredrik.stahl skrev:Även jag väntar med spänning på folks synpunkter! Ingen som har en Perlick som kan beskriva värdet av flödesreglering eller creamer? Jag kommer troligen köpa intertap istället för Perlick men det spelar väl mindre roll.

På krogen är tiden för att fylla ett glas ofta viktigt, men det spelar liten roll hemma. Däremot vill man ju ha en perfekt upphälld öl, och vad det betyder kan ju variera beroende på öltyp. Får ni till det med en kran utan flödesreglering?

Med en enkel picnickran är det ju ganska lätt att strypa flödet och skapa precis så mycket skum man vill ha. Behöver man creamer för att få till det med en Perlick?

Har intertap creamer-funktion? Jag såg inte något sånt på deras hemsida. Å andra sidan om man inte tycker sig behöva creamer så spelar det ju mindre roll. Var får man tag på en intertap? Jag antar att man är hänvisad till att beställa från utlandet.

Jag håller med om att tiden det tar att fylla ett glas inte är så viktigt för oss, men jag kan tänka mig att det kan ha betydelse att man skall kunna hälla upp ölen utan lång utbildning - har man besök vill man ju kunna lägga tiden på att berätta för dem vad det är för öl i kranarna istället för långa instruktioner för hur man häller upp ölen (eller göra det själv).

Jag tänker mig att behovet av creamer och flödesreglering är beroende på öltyp. Jag tänker mig att man t.ex. häller upp en klassisk engelsk bitter utan någon av dessa funktioner, medan man kanske behöver dem när det rör sig om andra öltyper. Behovet av flödesreglering är kanske ganska givet, är trycket för stort fram till kranen behöver man den helt enkelt. Creamerfunktionen däremot är ju frågan vilka öltyper man "behöver" creamer för. Jag har tänkt mig sen att köpa kranar efter vilka behov jag ser jag kommer att ha av att servera olika öltyper.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

skyking skrev:När det gäller flödesreglering så har jag hört att den inte funkar så bra ifall man har för högt tryck fram till kranen, har du märkt av det?

Kan du utveckla det? Vad menar du med för högt tryck fram till kranen?
Jag har en Perlick 650SS med flödesreglering och jag har inga problem, jag kan i praktiken strypa hela flödet med själva flödesregleraren. Visst, det trycket jag har i fatet är mellan 1-1,5 Bar så är det högre tryck än det så vet jag inte men jag tycker det låter konstigt att det skulle vara ett problem
// Jonas
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Tappar 2bar i 8-9c med perlick 650ss.
Kan bli skum i första glaset då slangarna i tornet kan vara lite för varma. Blir typ hälften skum. Men efter det så inga problem alls.
Är väl runt 3.5co2/v

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Har av misstag fått i en bra bit över 2 bar och det var tydligen för mycket för att flödesregleringen skulle klara av det, men till alla "normalt" kolsyrade öl så har det funkat kanon utan sytråd eller andra strypningar.
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Mycket bra info, tack alla som svarat!

Ja Intertap måste man beställa från utlandet. Finns länkar och mer info i den här tråden: http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?t=13692

Och Intertap verkar inte ha creamer. Just därför väldigt bra att få veta att det finns nackdelar med den funktionen så det tror jag att jag skippar. Funkar det ändå att öppna kranen på glänt om man skulle vilja det?

Däremot är jag nyfiken på stoutmunstycket till Intertap, och det kostar inte så mycket så jag kan köpa ett och testa.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Falkens skrev:Kan du utveckla det? Vad menar du med för högt tryck fram till kranen?
Jag har en Perlick 650SS med flödesreglering och jag har inga problem, jag kan i praktiken strypa hela flödet med själva flödesregleraren. Visst, det trycket jag har i fatet är mellan 1-1,5 Bar så är det högre tryck än det så vet jag inte men jag tycker det låter konstigt att det skulle vara ett problem

Det jag menar är att om man också har sytråd så har man ju inte samma tryck framme vid kranen som i fatet. Jag tolkar dig som att du har en kort fetslang istället mellan fat och kran.

Skall jag tolka dig som att du alltså bara har kran(ar) med flödesreglering? Har du testat utan?
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Just nu har jag en sådan här

Bild
// Jonas
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

möjligen alltså nybörjarfråga. Men som jag tolkar det ni skriver:

Sytråd fram till kranen --> mindre nödvändigt med flödesreglering (man får förlita sig på att fatet håller rätt tryck)
fetslang fram till kranen --> helt nödvändigt med flödesreglering

Stämmer det?
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Karl R skrev:möjligen alltså nybörjarfråga. Men som jag tolkar det ni skriver:

Sytråd fram till kranen --> mindre nödvändigt med flödesreglering (man får förlita sig på att fatet håller rätt tryck)
fetslang fram till kranen --> helt nödvändigt med flödesreglering

Stämmer det?

Ja så skulle man kunna säga, flödesreglering är ju "sytråden" så att säga :-)
// Jonas
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

@Falkens

Schysst. tack för förtydligandet
Skriv svar