Diacetyl US-05

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Engan
Torrhumlare
Torrhumlare

Diacetyl US-05

Inlägg av Engan »

Då har domarprotokoll från SM kommit. Ställde upp med en APA där samtliga domare upplevde diacetyl.

Lite konfunderad eftersom när jag dricker samma öl nu från fatet upplever jag det inte.
Jäser 19 grader kontrollerad temp (proben isolerad mot jäskärlet) i två veckor. Sen kallkrasch i 4-5 dagar innan jag tappar på fat och kolsyrasätter.

19 grader i två veckor bör väl us-05 hinna städa upp all diacetyl? Eller bör jag förlänga tiden till kanske tre veckor och höja temperaturen till 20-21 grader?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Diacetyl US-05

Inlägg av Bee »

Höja temperaturen kan vara en idé. Jag rampar alltid upp 4°C de fyra sista dagarna för att bli av med diacetyl.

Att du inte känner det nu kan bero på att det har städats upp av jästen. Du kan också vara okänslig för diacetyl, det kan bara du själv veta/ta reda på.
Engan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Engan »

Problemet är faktiskt också som du säger att jag har svårt känna diacetyl...
Ska prova öka tempen några dagar innan jag flyttar över på fatet

hembryggt
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av hembryggt »

Du har kanske svarat på din fråga själv i ditt första inlägg. Du dricker inte samma öl, eftersom det du smakar nu är från fat, och det som domarna drack var tappat på flaska och hade stått på flaska några veckor. Nu framgår det inte hur du tappat på flaska, men som domare i klass 4 i årets SM upplevde jag att tappning från fat till flaska var ett stort problem. Tyvärr fick vi kryssa "Oönskad oxidationskaraktär" på nästa hälften av protokollen. Nu var det ju inte oxidation som var ditt problem, men jag vill bara belysa att det är väldigt svårt att tappa färdig öl från fat till flaska på ett bra sätt. Min personliga erfarenhet är att många öl blir betydligt med stabila och hållbara om de tappas direkt från jäshinken och primas.
För en rättvis jämförelse vid kommande tävlingar skulle jag rekommendera att du tappar upp några flaskor extra samtidigt som SM-flaskorna tappas och förvara dom i rumstemperatur fram tills protokollen kommer i brevlådan. Öppna då en flaska och jämför med protokollet.

/Erik
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Sista steget i bildandet av diacetyl är en oxidationsreaktion, så diacetyl kan vara ett symptom på oxidering men det krävs i så fall tillräckligt med "diacetylpotential" från jäsningen. I ett välhumlat öl hade man kanske kunnat vänta sig andra oxideringssymptom, men det är svårt att säga vilket som har lägst tröskel.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2016 ... cetyl.html
Engan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Engan »

hembryggt skrev:Du har kanske svarat på din fråga själv i ditt första inlägg. Du dricker inte samma öl, eftersom det du smakar nu är från fat, och det som domarna drack var tappat på flaska och hade stått på flaska några veckor. Nu framgår det inte hur du tappat på flaska, men som domare i klass 4 i årets SM upplevde jag att tappning från fat till flaska var ett stort problem. Tyvärr fick vi kryssa "Oönskad oxidationskaraktär" på nästa hälften av protokollen. Nu var det ju inte oxidation som var ditt problem, men jag vill bara belysa att det är väldigt svårt att tappa färdig öl från fat till flaska på ett bra sätt. Min personliga erfarenhet är att många öl blir betydligt med stabila och hållbara om de tappas direkt från jäshinken och primas.
För en rättvis jämförelse vid kommande tävlingar skulle jag rekommendera att du tappar upp några flaskor extra samtidigt som SM-flaskorna tappas och förvara dom i rumstemperatur fram tills protokollen kommer i brevlådan. Öppna då en flaska och jämför med protokollet.

/Erik
Tack för bra och utförligt svar Erik.
Jo "oönskad oxidations-karaktär" var ikryssat förutom att ni känt Diacetyl.

Hade problem med fyllningen av SM-flaskan eftersom den var för kort för min Mottrycksfyllare. Kanske även det spelade in.

Nya tag nästa år då jäklar [WHITE SMILING FACE]️[THUMBS UP SIGN]

Engan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Engan »

ekstedt skrev:Sista steget i bildandet av diacetyl är en oxidationsreaktion, så diacetyl kan vara ett symptom på oxidering men det krävs i så fall tillräckligt med "diacetylpotential" från jäsningen. I ett välhumlat öl hade man kanske kunnat vänta sig andra oxideringssymptom, men det är svårt att säga vilket som har lägst tröskel.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2016 ... cetyl.html
Väldigt bra skrivet [THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN]. Tackar

Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Det kan bli grymt mycket diacetyl i en öl som tappas från fat till flaska på ett tveksamt sätt. Hade precis samma problem med en öl i klass 4 i år. Oxiderad och diacetyl. Från fat var den riktigt bra, efter en månad i flaska fylld från fat helt trasig...
Engan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Engan »

Weinkeller skrev:Det kan bli grymt mycket diacetyl i en öl som tappas från fat till flaska på ett tveksamt sätt. Hade precis samma problem med en öl i klass 4 i år. Oxiderad och diacetyl. Från fat var den riktigt bra, efter en månad i flaska fylld från fat helt trasig...
Hur fyllde du flaskan? Var inte det lättaste fylla den där korta SM-flaskan....

Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Engan skrev:
Weinkeller skrev:Det kan bli grymt mycket diacetyl i en öl som tappas från fat till flaska på ett tveksamt sätt. Hade precis samma problem med en öl i klass 4 i år. Oxiderad och diacetyl. Från fat var den riktigt bra, efter en månad i flaska fylld från fat helt trasig...
Hur fyllde du flaskan? Var inte det lättaste fylla den där korta SM-flaskan....

Ghettoblaster, missade förmodligen Cap on foam. Blåste inte ut flaskorna med koldioxid innan. Tänker flaskjäsa tävlingsöl i fortsättningen, har alltid fungerat bättre för mig när jag utvärderat tävlingsbidrag.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Jag mottrycksfyllde en ljuslager -Export - som glömts bort ett år i jordkällaren. Jag var lite förvånad att den klarat sig så bra ändå. Jag skickade den helt fräckt till SM i år. Flaskfyllningen blev tydligen inget stort problem eftersom eftersom slutomdömet blev "1. Ett bra öl, men andra tävlande var bättre." Det var ju också hårt motstånd i den här underklassen.

Med viss omsorg kanske flaskfyllningen inte är helt destruktiv.

PS Den hade stått på fat ett år men flaskfylldes till SM.
Björn Petersson
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av fluke12 »

assistredo skrev:Jag mottrycksfyllde en ljuslager -Export - som glömts bort ett år i jordkällaren. Jag var lite förvånad att den klarat sig så bra ändå. Jag skickade den helt fräckt till SM i år. Flaskfyllningen blev tydligen inget stort problem eftersom eftersom slutomdömet blev "1. Ett bra öl, men andra tävlande var bättre." Det var ju också hårt motstånd i den här underklassen.

Med viss omsorg kanske flaskfyllningen inte är helt destruktiv.

PS Den hade stått på fat ett år men flaskfylldes till SM.
Jag fick samma betyg på mina lageröl, en ljus och en mörk. De var flaskade från fat med mottrycksfyllare.
Så om bara fyllningen görs på rätt sätt verkar det inte vara nåt problem.
Skriv svar