Skölja flaskor med mjölksyra?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Skölja flaskor med mjölksyra?

Inlägg av tomasharrysson »

Hej
När jag tvättar mina flaskor brukar jag först låta dom stå i vattenbad med PBW i tre dager för att sedan skölja ur dom med saniclean, sen förvara dom upp å ner till upptappning, då jag sköljer dom igen med saniclean. Det funkar väldigt bra!

Men fundera på att efter dom stått i vattenbad med PBW skölja med mjölksyra istället, jag får ju bort de "hala" från PBWn iaf, sedan innan upptappning skölja med saniclean.

Finns det någon risk med detta?
Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Skölja flaskor med mjölksyra?

Inlägg av Chabo »

tomasharrysson skrev:Hej
När jag tvättar mina flaskor brukar jag först låta dom stå i vattenbad med PBW i tre dager för att sedan skölja ur dom med saniclean, sen förvara dom upp å ner till upptappning, då jag sköljer dom igen med saniclean. Det funkar väldigt bra!

Men fundera på att efter dom stått i vattenbad med PBW skölja med mjölksyra istället, jag får ju bort de "hala" från PBWn iaf, sedan innan upptappning skölja med saniclean.

Finns det någon risk med detta?
Varför så stor kraft i rengöringen ?
Vet att man måste vara noggrann men..
JAG sköljer ur mina flaskor med vatten... Ställer dom med öppen flaska nån stans i huset.
Vid flaskning fyller jag med starsan i 2-3 minuter som jag bara häller ut.
( låter skummet vara kvar)
5-600 öl gjorda... Inte en flaska med infektion....

Självfallet är det ju absolut bäst med flera o längre steg o rengöringar ... Men väldigt mycket jobb..[emoji51]

Skickat från min iPhone med Tapatalk
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Jag är lite skeptisk till din procedur. Jag skulle rekommendera att du sköljer bort PBW med vanligt vatten (eller som Chabo skriver bara rengöra med varmt vatten - det är väl mest ifall du har haft flaskan stående en tid som PBW kommer till hands).

Det "hala" i PBW betyder att det är basiskt, att man inte fått bort allt PBW helt enkelt. Om du sköljer med syra (mjölksyra eler saniclean) så kan du ju få PBW att neutraliseras och inte längre vara hal, men ändå vara kvar. Risken jag ser är alltså att du genom att använda syra för att skölja tappar en tydlig indikator på ifall du fått bort allt PBW.

Sen bör nämnas att om man blandar PBW och saniclean så kommer kanske inte saniclean kunna fungera som desinficering (då pH riskerar bli för högt). Jag noterar dock att du kör en saniclean-vända till vid bryggning.
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Flaskor brukar stå ganska länge, så processen med PBW kör jag vidare på.
Det som verkar intressant är dock påståendet med att man inte vet om allt PBW är borta när man inte bara sköljer med vatten.

Visst är PBW basiskt, låt säga över 12 i pH. Sköljer jag med vatten 8 i pH så får jag ju skölja mer än om jag sköljer med vatten med mjölksyra/saniclean som ligger runt 3 i pH för att neutralisera.

Men vad indikera att flaskan är rent från PBW om du bara sköljer med vatten då?

Visst är det så att badet med syra tappar kraft med tiden om du påför lite basiskt.
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Man sköljer inte för att neutralisera utan för att få bort rengöringsmedlet och upplöst smuts. Fuska alltså inte med sköljningen. Du kan använda en flaskspolare som spolar ur mer effektivt om du vill spara lite på vattnet.
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Egentligen har ingen av er svarat på vad frågan gällde. Jag undrade inte om min metod va bra eller dålig som den är, jag undrade bara om det finns någon nackdel med att använda mjölksyra för att skölja bort PBWn?

Givetvis sköljer man inte för att neutralisera utan för att få bort rengöringsmedlet!

Men utan att va någon höjdare på kemi så känns de som att du sköljer bort ett basiskt rengöringsmedel snabbare/bättre med en sur miljö än med enbart vatten som är milt basiskt.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

tomasharrysson skrev: Visst är PBW basiskt, låt säga över 12 i pH. Sköljer jag med vatten 8 i pH så får jag ju skölja mer än om jag sköljer med vatten med mjölksyra/saniclean som ligger runt 3 i pH för att neutralisera.

Men vad indikera att flaskan är rent från PBW om du bara sköljer med vatten då?
Men utan att va någon höjdare på kemi så känns de som att du sköljer bort ett basiskt rengöringsmedel snabbare/bättre med en sur miljö än med enbart vatten som är milt basiskt.
Det låter som du fortfarande är inne på att man skall neutralisera PBW-lösningen. Målet är att få bort den och då är jag inte så säker på att man sköljer bort ett basiskt medel snabbare för att man använder syra.

Det du använder som indikation på att du fått bort PBW'n verkar vara den hala känslan, egentligen pH-värdet. Det du egentligen kommer att indikera är när pH't har neutraliserats snarare än att PBW'n är borta. Kör du med neutralt vatten är det enda sättet att få ner pH med vatten är att späda lösningen tillräckligt (dvs minska koncentrationen av medlet), då kommer faktiskt pH-värdet vara en mer giltig indikation på att PBW'n är borta.
Egentligen har ingen av er svarat på vad frågan gällde. Jag undrade inte om min metod va bra eller dålig som den är, jag undrade bara om det finns någon nackdel med att använda mjölksyra för att skölja bort PBWn?

Givetvis sköljer man inte för att neutralisera utan för att få bort rengöringsmedlet!
Jag har nämnt en nackdel - det är att ditt sätt att indikera att det finns PBW kvar kan ge falska negativer, dvs att du tror att allt PBW är borta fastän det inte är det.

En annan nackdel är att mjölksyra är dyrare än vatten.
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Bobby »

Hej

Ursäkta om jag inte svarar på frågan - men varför inte bara sluta med PBW?
Användarens profilbild
ThePier
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av ThePier »

Håller med om att detta låter som att du rengör lite väl ordentligt.

Själv använder jag Chemipro Oxi som säljs på MaltMagnus. Rengöring och sterilisering i ett. Ett grymt bra medel som jag använder till allt möjligt annat, tex till att göra rent stora flaskor som jag haft ex saft, hemgjord must mm, som omöjligt blir rent i diskmaskin.
Rekommenderas. Du slipper den jobbiga 2-stegsrengöringen. Brukar låta lösningen stå i ett par minuter och sen sköljer jag lite lätt efteråt, för att få bort eventuella rester av medlet (trots att tillverkaren säger att det inte behövs).

Har aldrig fått några problem med infektioner, dålig renlighet eller liknade.
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

skyking skrev:Jag har nämnt en nackdel - det är att ditt sätt att indikera att det finns PBW kvar kan ge falska negativer, dvs att du tror att allt PBW är borta fastän det inte är det.

En annan nackdel är att mjölksyra är dyrare än vatten.
Ligger lite i de du säger, men mjölksyra är billigare än saniclean :wink:
Har kört den här metoden i flera år, så den funkar bra, men tack för dina tankar!
Bobby skrev:Hej

Ursäkta om jag inte svarar på frågan - men varför inte bara sluta med PBW?
Eftersom vissa flaskor står väldigt länge, så behöver jag låta dom stå med någon typ av rengöringsmedel, har testat bara vatten innan, men kan bli lite kvar i vissa flaskor då.
ThePier skrev:Chemipro Oxi
Låter ju intressant, får kolla på de.

Kanske min fråga va dåligt ställd från början, frågan gäller ju mer om man kan använda mjölksyra som mellanskölj istället för saniclean, era svar bygger ju mer på era erfarenheter än på fakta, men tack för era funderingar kring ämnet!
knox
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av knox »

Vart hittar du mjölksyra som är billigare än utspädd saniclean?
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

[quote="knox"]Vart hittar du mjölksyra som är billigare än utspädd saniclean?[/quot

http://shop.humle.se/tillsatser/vattenj ... yra-80-1-l

Späder ju ut mjölksyran också, till ca 3 i ph.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Ok om det är så enkelt... varför gör alla inte det?
// Jonas
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Bobby »

Tomas:

Om du sköljer ur flaskan ordentligt med vatten när du druckit upp din öl - Väntar 3+ månader - Så behöver du bara skölja igen med rent vatten och sen skaka med lite star san.

Ingen flaska har någonsin blivit dålig för mig med den enkla metoden.

Edit: Jag använder dessutom samma lilla skvätt Star San till ca 60 flaskor.
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Bobby skrev:Tomas:

Om du sköljer ur flaskan ordentligt med vatten när du druckit upp din öl - Väntar 3+ månader - Så behöver du bara skölja igen med rent vatten och sen skaka med lite star san.

Ingen flaska har någonsin blivit dålig för mig med den enkla metoden.

Edit: Jag använder dessutom samma lilla skvätt Star San till ca 60 flaskor.
Jo visst är det så, bara de att vi är några som delar på ölen, brukar bli 150 flaskor per gång, men får säga till mina vänner att skölja ur flaskorna, själv så gör man ju alltid de, man vill ju ha det så enkelt som möjligt, tack för tips!
Skriv svar