Fråga: Kylskåp för jäsning - Frysfacket?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Fråga: Kylskåp för jäsning - Frysfacket?
Hej kollegor
Jag har kommit över ett lämpligt kylskåp till en ny mer kontrollerad jäskammare.
Tänkte som termostat för både kyla/värme köra en Mangrove Jacks - eller nåt annat mer färdigt STC 1000 bygge.
Nu till min fråga:
Kylen, som är en 90-talsmodell från Electrolux, har ett frysfack - Kommer frysfacket att hållas fryst och därför dra onödigt med el när jag kopplat in STC 1000 och satt den på exempelvis 18 grader?
//Bobby
Jag har kommit över ett lämpligt kylskåp till en ny mer kontrollerad jäskammare.
Tänkte som termostat för både kyla/värme köra en Mangrove Jacks - eller nåt annat mer färdigt STC 1000 bygge.
Nu till min fråga:
Kylen, som är en 90-talsmodell från Electrolux, har ett frysfack - Kommer frysfacket att hållas fryst och därför dra onödigt med el när jag kopplat in STC 1000 och satt den på exempelvis 18 grader?
//Bobby
Re: Fråga: Kylskåp för jäsning - Frysfacket?
Tror inte att den går att stänga av, utan om kylen går, så går frysfacket, för de ligger på samma slinga typ, bara olika långa kapillärrör.
OK - tack
Men om vi tar ett praktiskt exempel:
Låt oss säga att det är 15 grader i mitt bryggeri - Jag vill ha 18 inne i jäskylen till en Pale Ale som ska jäsas - Då vill ju termostaten värma upp med frostvakten/värmaren till 18 grader - Går slingan/kylen/frysen alls då, det borde den väl inte göra? Frysfacket borde alltså vara varmt i det fallet.
Jag får testa helt enkelt
Men om vi tar ett praktiskt exempel:
Låt oss säga att det är 15 grader i mitt bryggeri - Jag vill ha 18 inne i jäskylen till en Pale Ale som ska jäsas - Då vill ju termostaten värma upp med frostvakten/värmaren till 18 grader - Går slingan/kylen/frysen alls då, det borde den väl inte göra? Frysfacket borde alltså vara varmt i det fallet.
Jag får testa helt enkelt
Kylkompressorn kommer att vara avslagen i ditt exempel. STC:n har 2 reläutgångar och vad jag vet kan dom inte vara igång samtidigt. Varför skulle dom förresten?
Ett tips är att sätta en dimmer på frostvakten så du kan sänka effekten lite. 40-50 watt brukar vara lagom, har man mer effekt än så är det svårt att få en helt jämn temperatur.
Ett tips är att sätta en dimmer på frostvakten så du kan sänka effekten lite. 40-50 watt brukar vara lagom, har man mer effekt än så är det svårt att få en helt jämn temperatur.
Tack!
Då kommer frysfacket vara kallt i onödan väldigt sällan
Dimmer på frostvakten är en bra idé. Kanske finns nån värmare som är väldigt svag annars.
Då kommer frysfacket vara kallt i onödan väldigt sällan
Dimmer på frostvakten är en bra idé. Kanske finns nån värmare som är väldigt svag annars.
Jag antar att du talar om en kyl där frysfacket är ett litet utrymme i kylen (annars kan du hoppa tilll nästa inlägg nu). I värda fall bör man se till att sätta "isoleringen" mellan kyl och fryseren ur spel. Det somm drar mer el är att kyla där det är kallt, annars kommer merparten av kyleffekten komma dit tillgodose förr eller senare.
OM det blir problem så tar man väck väggar som avgränsar frysfacket, eventuellt kompletterat med cikulationsfläkt.
OM det blir problem så tar man väck väggar som avgränsar frysfacket, eventuellt kompletterat med cikulationsfläkt.
Ahh just det, riva frysfackets plastväggar men lämna slingan intakt menar du.
Då hjälper bara frysslingan till att kyla snabbare.
exakt som skyking säger, det kyler snabbare =)
...Och effektivare.Bobby skrev:Ahh just det, riva frysfackets plastväggar men lämna slingan intakt menar du.