Blir inte klok på Corneliusfat o kolsyra
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Hej
Först o främst vilket trevligt forum!
Nu till mitt dilemma.
Är hyfsad nybörjare men har säkert bryggt 500 liter öl, men är inte nöjd med min kolsyra.
Jag tappar på Corneliusfat och kolsyresätter enligt allmänt känd kolsyretabell (2,3-2,7 bar för en Ale).
Ibland rullar jag innan jag sätter i kyl ett par dygn.
När det är dags att tappa upp är det för hårt tryck i fatet och det blir bara skum. Jag blir tvungen att sänka trycket till ca 0,3-0,5 bar. Men då blir det ALLTID för lite kolsyra trots att jag är snabb att kapsylera. Begriper inte varför??
Jag brukar inte kolsyresätta samtidigt som jag tappar, kan det vara det? Anledningen är att jag är livrädd för att det bara ska skumma igen.
Jag kan förstå att kanske de sista flaskorna blir mindre kolsyra men även flaska 1 blir dåligt med kolsyra.
Jag använder oftast tappkran med 2m sytråd och ett plaströr och mottryckshållare. Har även en beergun men det blir inte bättre. Rengör alltid flaskorna noggrant.
Blir snart att gå över helt till att prima.
Erfarenheter o tips mottages varmt!
Mvh Loket
Först o främst vilket trevligt forum!
Nu till mitt dilemma.
Är hyfsad nybörjare men har säkert bryggt 500 liter öl, men är inte nöjd med min kolsyra.
Jag tappar på Corneliusfat och kolsyresätter enligt allmänt känd kolsyretabell (2,3-2,7 bar för en Ale).
Ibland rullar jag innan jag sätter i kyl ett par dygn.
När det är dags att tappa upp är det för hårt tryck i fatet och det blir bara skum. Jag blir tvungen att sänka trycket till ca 0,3-0,5 bar. Men då blir det ALLTID för lite kolsyra trots att jag är snabb att kapsylera. Begriper inte varför??
Jag brukar inte kolsyresätta samtidigt som jag tappar, kan det vara det? Anledningen är att jag är livrädd för att det bara ska skumma igen.
Jag kan förstå att kanske de sista flaskorna blir mindre kolsyra men även flaska 1 blir dåligt med kolsyra.
Jag använder oftast tappkran med 2m sytråd och ett plaströr och mottryckshållare. Har även en beergun men det blir inte bättre. Rengör alltid flaskorna noggrant.
Blir snart att gå över helt till att prima.
Erfarenheter o tips mottages varmt!
Mvh Loket
Re: Blir inte klok på Corneliusfat o kolsyra
2.3 - 2.7 bar? Det är inte så du har läst fel? Och tagit volymer för bar? Låter lite mycket... Har du kollat den här tabellen tex.
Jag kör med 1 bar till öl som jag vill ha mellan 8-10 grader.
se till att fatet är så kallt som det bara går när du ska tappa upp. Om du kan ha kalla flaskor, försök med det också. Jag har Beergun och kyler alltid mitt fat så mycket det går och då gärna så nära 0 som möjligt
Det finns de som kommer säg att det går lika bra med varm öl osv. och det gör det säkert... med rätt utrustning men börja med att försök fylla med svinkall öl
Jag kör med 1 bar till öl som jag vill ha mellan 8-10 grader.
se till att fatet är så kallt som det bara går när du ska tappa upp. Om du kan ha kalla flaskor, försök med det också. Jag har Beergun och kyler alltid mitt fat så mycket det går och då gärna så nära 0 som möjligt
Det finns de som kommer säg att det går lika bra med varm öl osv. och det gör det säkert... med rätt utrustning men börja med att försök fylla med svinkall öl
// Jonas
Haha, been there, done that! En klassisk förväxling.
Är rätt van att handskas med fat numera men fick ändå ett hjärnsläpp och ställde in regulatorn på en bra bit över 2 bar. Trots bra kompensatorkranar var det helt omöjligt att fylla ett glas utan att hälften blev skum. Kolla tabellen och sänk trycket så kommer allt att bli bra!
Är rätt van att handskas med fat numera men fick ändå ett hjärnsläpp och ställde in regulatorn på en bra bit över 2 bar. Trots bra kompensatorkranar var det helt omöjligt att fylla ett glas utan att hälften blev skum. Kolla tabellen och sänk trycket så kommer allt att bli bra!
O herregud.
Som ni säger. Tack! Har trott att tabellen visar bar
Tyckte väl kolsyran gick åt lite väl snabbt
Hur gör ni vid flasktappningen? Har lite kolsyra på ständigt eller bara utflöde?
Tack igen för snabbt svar!
Som ni säger. Tack! Har trott att tabellen visar bar
Hur gör ni vid flasktappningen? Har lite kolsyra på ständigt eller bara utflöde?
Jag tappar från fatet med samma tryck som den är kolsyresatt. Använder längre sytråd istället, för att kompensera. Alltså tryck på hela tiden.Loket skrev:Hur gör ni vid flasktappningen? Har lite kolsyra på ständigt eller bara utflöde?
Ecmik då gör du som våra "ölkollegor" beskriver ovan?
ca 1 bar tryck och ingen tillsättning av kolsyra medan du tappar dvs bara kopplingen på utflöde?
Hur länge låter du fatet stå efter kolsyresättning?
Mvh
Loket
ca 1 bar tryck och ingen tillsättning av kolsyra medan du tappar dvs bara kopplingen på utflöde?
Hur länge låter du fatet stå efter kolsyresättning?
Mvh
Loket
Japp! Ölkopplingen sitter alltid på, så jag trycker bara in Bee's Ghettoblaster i picnic-kranen och tappar, i princip. Skummet på ytan får jag genom att öppna picnic-kranen lite långsamt, annars blir det inget skum alls (säkert pga den långa sytråden). Sedan cap-on-foam eller när jag är riktigt petig blåser jag ur flaskorna sodastreamen innan och ev efter.Loket skrev:Ecmik då gör du som våra "ölkollegor" beskriver ovan?
Menar du hållbarheten på ölen i fatet eller hur länge jag låter ölen stå på kolsyretryck innan jag smakar av den/börjar dricka?Loket skrev:Hur länge låter du fatet stå efter kolsyresättning?
Japp hur länge den står på kolsyretryck innan flasktappning.
Mvh
Loket
Mvh
Loket
Förstår nog inte riktigt nu.. [emoji4] Jag tappar på flaska när jag behöver, fatet står ju i kylen och håller samma tryck hela tiden.Loket skrev:Japp hur länge den står på kolsyretryck innan flasktappning.
Mvh
Loket
Jag sätter ju tryck på fatet och slutar att höja trycket när jag tycker kolsyrenivån är perfekt (eller lite högre). Kanske dröjer några dagar/en vecka. Sen tappar jag upp öl på nån flaska här och där vid behov, typ när jag ska skänka bort öl eller bjuda när man ska bort etc. Är jag rätt ute med svaret? [emoji6]
-
Andreashaggstrom
- Vattenbehandlare

ts kanske tänker flaska hela fatet direkt och undrar hur länge man ska vänta innan man gör det. Jag har inget bra svar, men har hört att det kan dröja en tid (vecka?) innan kolsyrenivån jämnat ut sig helt i fatet.
Ärlans hembryggeri
Aha! [emoji4] Då så, smaka och se! När du tycker nivån är perfekt, höj det någon tiondels bar till för att kompensera för ev kolsyreförluster vid tappning. Låt det sitta nåt dygn för att det ska jämna ut sig ordentligt och tappa sedan. Tror egentligen inte det är krångligare än så. [emoji4]
Man kan nog komma ner till 3-4 dagar om man börjar med att skaka i kolsyra.
Perfekta svar det var detta jag var ute efter.
Tack. Ser fram emot att testa nästa sats!
Tack. Ser fram emot att testa nästa sats!