Fel i bryggarwiki ?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Fel i bryggarwiki ?

Inlägg av Chabo »

Denna mening hittade jag i SHBF bryggarwiki.

OBS ligger under LAKNING.

Som under de flesta steg i bryggningen skall syresättning av vörten undvikas även under lakning. Syresättning ger öl som snabbt kommer att oxideras och bli pappiga. Ölets livslängd förkortas och dess fräschör försvinner

Är det inte EFTER jäsningen man skall vara försiktig ?
Man står ju som en tok med ballongvispen innan jästen tillsätts.

Eller tänker jag helt fel ?

Anders
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Fel i bryggarwiki ?

Inlägg av ekstedt »

Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Chabo »

ekstedt skrev:Nej, så enkelt är det inte.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2016/04/om-hsa.html
Tusan också...

Snyggt skrivet även om jag blev en smula yr efter ett tag i texten..

Så slutsatsen är att det förvisso står rätt i bryggwikin men lite klent förklarat o ingen länkning till HSA som finns där och faktiskt förklarar det relativt bra.

Tack så länge

Anders
one__hand
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av one__hand »

Fast många påstår att HSA är en myt också. Personligen tycker jag inte argumenten för HSA håller då man hur som helst vill syresätta vörten så mycket som möjligt innan jäsning när den är kall. Vad skulle det spela för roll med syre i vörten bara för att den är varm, det förstår inte jag...
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

one__hand skrev:Fast många påstår att HSA är en myt också. Personligen tycker jag inte argumenten för HSA håller då man hur som helst vill syresätta vörten så mycket som möjligt innan jäsning när den är kall. Vad skulle det spela för roll med syre i vörten bara för att den är varm, det förstår inte jag...
Just detta förklaras väldigt tydligt i blogginlägget jag länkade till.
one__hand
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av one__hand »

Ja jo men köper det inte riktigt, i senaste numret (eller näst sensate) av shbf kan man även där läsa om HSA. Där man hade gjort ett ganska stort blindtest och ingen större skillnad kunde påvisas om jag mins rätt.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

one__hand skrev:Ja jo men köper det inte riktigt, i senaste numret (eller näst sensate) av shbf kan man även där läsa om HSA. Där man hade gjort ett ganska stort blindtest och ingen större skillnad kunde påvisas om jag mins rätt.
Vad är det du inte köper? För övrigt tar jag upp ett sådant test i mitt blogginlägg, och det hade så stora brister att det i princip var värdelöst.

Att avfärda HSA som en "myt" är bara dumt. Däremot är det troligen inte något man behöver vara överdrivet orolig för, vilket jag också tar upp i blogginlägget.
Skriv svar