Har oväntat fått ett par olika blow off's nyligen - ena när jag jäste en Hefeweizen med 3068 och nu senast i en förkultur med WL American Ale II.
Tycker det är konstigt med båda gångerna.. Veteölen är ju känd för häftiga jäsningar, så jag har både temperaturkontroll på 17.5c (vilket har funkat utmärkt tidigare med samma recept) och mer än 1/3 kvar i headspace i hinken.
En förkultur har jag aldrig fått blow off på förut förrän nu. 1.3-1.4L förkultur i en 3L e-kolv i 20c på magnetomrörare. Jästen var uppodlad för 4:e gången i förkulturer som jag gjort större och sparat undan.
Är det någon som vet varför det blir så och hur man kan skydda sig mot det nästa gång? Blow off-slang är ju ett nödalternativ under jäsningen (inget jag är förtjust i dock..), men för förkulturen ska det väl inte behövas nåt sånt?
En fundering jag har är temperatur på pitchen. Båda gångerna har jag pitchat en jäströra som varit betydligt fler grader kallare än vörten. Har läst nånstans att det kan skapa häftigare jäsningar.. Men jag vet inte!
Blow off's
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Blow off's
Nån som vet ifall en infektion i förkulturen kan öka risken för att jästen får sån fart och skummar över?
Dumpade ut den igår och nödkörde med US05 istället, för den luktade lite surt. Tror jag kanske har använt den för många gånger nu..
Dumpade ut den igår och nödkörde med US05 istället, för den luktade lite surt. Tror jag kanske har använt den för många gånger nu..