Täta Trapetz till regulator med lin
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Täta Trapetz till regulator med lin
Jag hittar inte min gängtejp och undrar om någon har provat/vet hur det funkar att täta med lin och pasta mellan trapetz och regulator?
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: Täta Trapetz till regulator med lin
Hej.varken lin eller gängtejp har där å göra.köp ny packning.tejp är för gds-are.å lin använder rör mokarn.
mvh fajsen fd-röris
mvh fajsen fd-röris
Den är helt ny, jag är helt ny på fat
fick instruktionen där jag köpte den att ta tejp. Brukar använda lin för metallkopplingar
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hej.lägg upp en bild.är regulatorn ny ska det sitta en fast packning där muttern löper.
är bara att dra ihop trapets med regulatorn,med två passande ringnycklar llr skiftor.
dra åt hårt.sen gänga den snabbt på co tuben.lycka till.
mvh fajsen
är bara att dra ihop trapets med regulatorn,med två passande ringnycklar llr skiftor.
dra åt hårt.sen gänga den snabbt på co tuben.lycka till.
mvh fajsen
Du hade rätt
det satt en planpackning där. Tack
Vilken sorts pasta?Nisse skrev:Jag hittar inte min gängtejp och undrar om någon har provat/vet hur det funkar att täta med lin och pasta mellan trapetz och regulator?
Tortelloni?:-)
Skickat från min egenhändigt byggda stationära dator med Lian-li aluminiumlåda, vattenkylning med en extern monsterradiator med fem fläktar (http://www.hardwarecanucks.com/forum/wa ... undup.html), en processor överklockad till 4,04 GHz, en svart Razor mus( http://www.pcworld.com/article/3006172/ ... ghter.html).
Var har du köpt adaptern någonstans? När jag köpte min följde det med en gummipackning (och en extra packning), den har räckt för att hålla tätt för min del iaf. Jag är ganska skeptisk till att man skulle få det till att hålla tätt med bara gängtejp eller liknande - dessutom förefaller det ju rätt opraktist när man skall byta flaska.
Ett tips är att justera den först innan du kopplar: det sitter en skruv i mitten som öppnar flaskan (genom att trycka in ventilen i flaskan). Jag brukar justera genom att skruva ut den ordentligt och sedan sätta på trapetzen. Sen skruvar jag in den tills det kommer lite koldioxid, sen plockar jag av trapetzen och skruvar ett halvt varv till. Efter det kopplar jag ihop trapetz och regulator och slutligen kopplar på allt på flaskan - då bör man kunna få det hopkopplat utan att det läcker speciellt mycket CO2 under tiden.
Har du illa justerad trapetz så kan du råka ut för antingen att det inte kommer någon CO2 till regulatorn (skruven öppnar inte flaskan) eller att det pyser ut stora mängder CO2 medan du drar på regulator och trapetz (skruven öppnar flaskan innan du fått på trapetz+regulator helt). Råkar man ut för det sista kan kopplingen bli rejält kall.
Ett tips är att justera den först innan du kopplar: det sitter en skruv i mitten som öppnar flaskan (genom att trycka in ventilen i flaskan). Jag brukar justera genom att skruva ut den ordentligt och sedan sätta på trapetzen. Sen skruvar jag in den tills det kommer lite koldioxid, sen plockar jag av trapetzen och skruvar ett halvt varv till. Efter det kopplar jag ihop trapetz och regulator och slutligen kopplar på allt på flaskan - då bör man kunna få det hopkopplat utan att det läcker speciellt mycket CO2 under tiden.
Har du illa justerad trapetz så kan du råka ut för antingen att det inte kommer någon CO2 till regulatorn (skruven öppnar inte flaskan) eller att det pyser ut stora mängder CO2 medan du drar på regulator och trapetz (skruven öppnar flaskan innan du fått på trapetz+regulator helt). Råkar man ut för det sista kan kopplingen bli rejält kall.
Jag skulle nog rekommendera u-nyckel istället för ringnyckel. När du väl kopplat ihop trapetz, regulator och flaska så kan du ju inte plocka bort en ringnyckel...fajsen skrev:Hej.lägg upp en bild.är regulatorn ny ska det sitta en fast packning där muttern löper.
dra åt hårt.sen gänga den snabbt på co tuben.lycka till.![]()
mvh fajsen
edit. Hej.eftersom jag skrev fel å menade blocknyckel.men det är tur att det finns bezzerwissrar
som talar om att man ska använda unyckel.det är för mig ett nytt verktyg som jag aldrig hört talas om
trots att jag meckat å pulat i snart 37 år.men men man inte veta allt.tack för upplysningen himlakungen
mvh fajsen
som talar om att man ska använda unyckel.det är för mig ett nytt verktyg som jag aldrig hört talas om
trots att jag meckat å pulat i snart 37 år.men men man inte veta allt.tack för upplysningen himlakungen
mvh fajsen