Ingen humlesmak/arom vid skifte av vatten/bryggverk

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

entombed
Torrhumlare
Torrhumlare

Ingen humlesmak/arom vid skifte av vatten/bryggverk

Inlägg av entombed »

Har flyttat och börjat brygga via en bulldog och använder nu vatten från en djupborrad brunn.
Använt samma recept på en APA som tidigare men skillnaden av humlekaraktär är enorm, processen i sig är nästintill exakt likadan annars, blåser ut med co2 vid tappning, använder oöppnad humle osv. Försöker även hålla koll på ph och justera lite på salterna efter vattenprofilen jag fått. Men gjort både en apa och ipa med 10g/l och majoriteten är vid flameout men smaken är nästintill helt obefintlig. Skriver ner vattenrapporten, någon som har ett bra svar?

PH 7,8
dh 13,6
alkalinitet 240
ca 80,2
mg 10,2
Na 10,3
K 1.12
klorid 27,8
sulfat 23,2
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Ingen humlesmak/arom vid skifte av vatten/bryggverk

Inlägg av Humlegatan »

entombed skrev:Har flyttat och börjat brygga via en bulldog och använder nu vatten från en djupborrad brunn.
Använt samma recept på en APA som tidigare men skillnaden av humlekaraktär är enorm, processen i sig är nästintill exakt likadan annars, blåser ut med co2 vid tappning, använder oöppnad humle osv. Försöker även hålla koll på ph och justera lite på salterna efter vattenprofilen jag fått. Men gjort både en apa och ipa med 10g/l och majoriteten är vid flameout men smaken är nästintill helt obefintlig. Skriver ner vattenrapporten, någon som har ett bra svar?

PH 7,8
dh 13,6
alkalinitet 240
ca 80,2
mg 10,2
Na 10,3
K 1.12
klorid 27,8
sulfat 23,2

1. Vad får du för vattenprofil efter behandling?

2. Sänker du ph enbart med hjälp av salterna eller använder du mjölksyra eller annat?

Du ser ut att ha väldigt hög alkalinitet, vilket borde innebära att du måste använda en del salter eller mjölksyra för att nå rätt ph i en någorlunda ljus öl, vilket du skriver att du har koll på. Min gissning är att du kanske har tillsatt för mycket av antingen salter eller syra för att nå rätt PH, och att det kanske ställer till det med den slutgiltiga vattenprofilen? Känns som ett långskott från min sida, men det är nog den mest kvalificerade gissningen jag kan ge utifrån informationen ovan. Du kan ju också haft otur med humlekvalitén...
Skriv svar