Skölja Star-San:ad utrustning, med vad?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Användarens profilbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 149
Blev medlem: lördag 2015-01-10 13:56

Re: Skölja Star-San:ad utrustning, med vad?

Inlägg av skogass »

Bakterier kan lätt gömma sig under lite smuts som skyddar eller i en repa där ytspänningen skyddar, för att sedan bli fri och synda runt fritt. Vad jag menar är att grundrengörningen är viktig och att star san eller kokande vatten inte hjälper om det inte är rent först.
gulöl
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 41
Blev medlem: söndag 2016-02-28 12:06

Re: Skölja Star-San:ad utrustning, med vad?

Inlägg av gulöl »

Tack för de många svaren.

Frågan var alltså ursprungligen om man lika gärna kan skölja med kallvatten från kranen som med desinficerat (kokt) vatten. Den uppkom eftersom det är lite bökigt att skölja med hett vatten (man bränner sig), och vissa grejor tål inte det. Och man har inte alltid tillräcklig mängd avsvalnat vatten när man behöver det.

Jag har försökt undersöka lite, och kommunalt kranvatten verkar innehålla väldigt lite mikroorganismer – så få att det är frågan om man kan hålla renligheten i ett kök på den nivån att eventuella mikroorganismer som tillkommer från sköljvattnet kan spela någon roll. Det verkar åtminstone inte vara självklart, så öppet för intressanta experiment.

Skölja av Star-San vill jag, även om jag väl inte tror att det spelar någon roll. Känns bäst så :)
skyking
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Skölja Star-San:ad utrustning, med vad?

Inlägg av skyking »

Jag har eftersköljt många gånger med kallt vatten direkt från kran. Tidigare använde man ju desinficeringsmedel som krävde sköljning. Jag har inte märkt några problem med det.

Sen är ju frågan om det är på grund av tur eller något annat. Jag tror inte turen varit så betydelsefull utan att det är snarare att jag haft gynnsamma förutsättningar. Kommunalt vatten innehåller inte speciellt mycket mikroorganismer och vare sig ledningar eller kranar har bidragit med skit.

Med detta vill jag säga att kran vattnet hos en bryggare kan vara OK medan det hos en annan är som att be om problem att efterskölja. Har man kommunalt vatten tycker jag gott man skall testa OM man vill efterskölja öht.
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Skölja Star-San:ad utrustning, med vad?

Inlägg av ekstedt »

En fåtöljspekulation är att eventuella problem uppstår i filter och munstycken hos slutanvändaren. Vattnet i rören är nog alltid problemfritt.

Jag späder ibland med kranvatten och det har inte lett till några problem. Och innan jag gick över till StarSan använde jag klorin och då sköljde jag med vatten från duschen. Jag skulle inte oroa mig för kranvattnet.

Men som sagt, den stora poängen med StarSan är just att man slipper skölja. Det har varit en av de största processförbättringarna för min del. Även snabbheten är ett plus förstås. Ska man ändå skölja kan man med fördel använda klorin som är starkare.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Skölja Star-San:ad utrustning, med vad?

Inlägg av Falkens »

Jag utgår i från att det är samma tänk kring Saniclean
// Jonas
Urskog
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 19
Blev medlem: torsdag 2017-03-02 22:17

Re: Skölja Star-San:ad utrustning, med vad?

Inlägg av Urskog »

Hej!

Är det någon som har smakat på Star-san? :?
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Skölja Star-San:ad utrustning, med vad?

Inlägg av ekstedt »

Urskog skrev:Hej!

Är det någon som har smakat på Star-san? :?
Varför skulle man göra det?
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38
Kontakt:

Re: Skölja Star-San:ad utrustning, med vad?

Inlägg av eric »

Urskog skrev:Hej!

Är det någon som har smakat på Star-san? :?
Jag har gjort det av misstag i utspädd form, surt!
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: Skölja Star-San:ad utrustning, med vad?

Inlägg av STMF »

Urskog skrev:Hej!

Är det någon som har smakat på Star-san? :?
Naturligtvis, det är ju inte farligt och kommer i kontakt med ölen så varför inte.
Smakar bara surt, vilket inte är speciellt underligt.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Skölja Star-San:ad utrustning, med vad?

Inlägg av Snow »

ekstedt skrev:
Urskog skrev:Hej!

Är det någon som har smakat på Star-san? :?
Varför skulle man göra det?
Nyfikenhet är en underskattad drivkraft [emoji846]
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Skölja Star-San:ad utrustning, med vad?

Inlägg av ekstedt »

Snow skrev: Nyfikenhet är en underskattad drivkraft [emoji846]
Haha, tydligen. Men resultatet var ju ganska väntat, surt och i övrigt smaklöst.
Hönshuset
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 12
Blev medlem: måndag 2015-12-07 22:17

Re: Skölja Star-San:ad utrustning, med vad?

Inlägg av Hönshuset »

Ceder skrev:
Nu har jag ingen ATP mätare i bryggeriet


Skickat från min iPhone med Tapatalk
how do you sleep at night?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01
Kontakt:

Re: Skölja Star-San:ad utrustning, med vad?

Inlägg av Ceder »

Hönshuset skrev:
Ceder skrev:
Nu har jag ingen ATP mätare i bryggeriet


Skickat från min iPhone med Tapatalk
how do you sleep at night?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Haha, inte samma ATP som jag menade :) https://www.livsmedelsverket.se/globala ... m-2017.pdf


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hönshuset
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 12
Blev medlem: måndag 2015-12-07 22:17

Re: Skölja Star-San:ad utrustning, med vad?

Inlägg av Hönshuset »

Ceder skrev:
Hönshuset skrev:
Ceder skrev:
Nu har jag ingen ATP mätare i bryggeriet


Skickat från min iPhone med Tapatalk
how do you sleep at night?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Haha, inte samma ATP som jag menade :) https://www.livsmedelsverket.se/globala ... m-2017.pdf


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det var en sådan jag menade. Det jag menade är att om man som jag är lite nojig (både för kem och bakterier) så är dom bra för nattsömnen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Skölja Star-San:ad utrustning, med vad?

Inlägg av Djonk »

Lite komiskt att den som mäter i broschyren har långa naglar :)
Skriv svar